Stoppa förlossningskrisen – krafttag inom förlossningsvården behövs nu!

Idag 2021 är det inte längre säkert att föda barn i Sverige. Barnmorskor säger upp sig och menar att de inte längre kan jobba patientsäkert och födande och deras barns säkerhet kan inte längre garanteras, förlossningskliniker läggs ner, och allt fler vittnar om förlossningsskador som INTE upptäcks eller tas på allvar! #alltserfintut sprider sig som en löpeld, och skräckhistorier om barn som dött men kunnat räddats om kompetens funnits på plats gör det inte lättare att ”föda utan rädsla” i Sverige 2021.

Det räcker nu!

Vi stöttar de krav som barnmorskorna lagt fram och vill att de ska mötas, MEN vi vill som födande kvinnor också tillägga att det är slutexperimenterat med våra kroppar! Kompetensen måste höjas och det är akut!

Kravlista:

• Möt barnmorskornas inlämnade krav
  • Börja föra statistik över ALLA bristningsskador (dvs även 1 och 2), inte bara grad 3 och 4
  • Vid en grad 2 bristning och upp måste det sys av en barnmorska/läkare med utökad bäckenbottenkompetens
  • Alla barnmorskor, inklusive de som sköter eftervård ska ha vidareutbildat sig inom bäckenbottenproblematik. Vi kan inte ”bara” ha namn som Gunilla, Erik och Mia tillgängliga för förlossningsskadade kvinnor i hela Sverige
  • En barnmorska måste ha minst 3 års erfarenhet och uppvisad vidareutbildning inom bäckenbottenkompetens för att få handleda andra barnmorskor
  • Återinför amningskompetens som krav för barnmorskor så de kan handleda nyförlösta kvinnor inom detta
  • Inför tidigareläggning av efterkontroll samt mer regelbunden uppföljning i den så kallade fjärde trimestern
  • Inkludera eftervården i nöjdhetsmätningarna för ett mer verklighetsbaserat resultat

Detta kan självklart inte ske under en natt och bör därför ingå i en 5 års plan.

Genom att underteckna godkänner jag att Miranda Karlsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.