Stoppa detaljplan för Spillersboda 1:20 "Terrassen"

Resized_20180828_092701.jpgGenom att skriva på denna namninsamling visar du att du är emot den föreslagna detaljplansändringen för fastigheten Spillersboda 1:20

Skriv gärna en motivering också.

Namninsamlingen skickas till kommunen innan 28:e September 2018

OBS Att skriva under denna namninsamling är inte samma sak som att stödja förslaget om en bygdegårdsförening. Detta fanns inte med från början, vi vill inte justera syftet med insamlingen när människor redan skrivit under. Idén med bygdegårdsförening var inte klar att presenteras när insamlingen startades.

Nedan följer den information som delas ut i brevlådor i Spillersboda, Håtö och längs med furusundsvägen till Svartnö.

Spillersbodas landmärke "terrassen" skall rivas enligt förslaget. "Dansbanan ersätts med ett enbostadshus samt en komplementbyggdnad"

"Detaljplanens syfte är även att omklassificera fastigheten Spillersboda 1:20, från samlingslokal till bostadsändamål"

Om denna planändring vinner laga kraft kommer fastigheten att säljas till ett marknadsvärde motsvarande en privatbostad. Allt hopp om den klassiska byggnaden och möjlighet till en verksamhet öppen för allmänheten är därmed ute.

Spillersbodas samhällsservice skall utvecklas, inte avvecklas. Storstadens bostadspriser tränger långsamt undan lokala verksamheter.

Spillersboda Bygdegårdsförening u.b. erbjuder sig istället att lägga bud på fastigheten vid eventuell kommande försäljning som samlingslokal.

Hjälp oss att påverka kommunen genom att framförallt skicka in dina egna synpunkter, i andra hand skriva under namninsamlingen. Alla är såklart mer än välkomna som medlemmar i den kommande föreningen.

Kontakt: spillersboda120@gmail.com eller Andreas Holmlund 073-382 17 00

Samrådshandlingen m.m. finns på: www.norrtalje.se/detaljplaner

Taget ur kungörelsen:

Den som vill lämna synpunkter på planförslaget kan göra det fram till den 28 september 2018. Synpunkterna skickas till plan@norrtalje.se alternativt Kommunstyrelsen. Box 800, 761 28 Norrtälje

Spillersboda bygdegårdsförening under bildande
Patrik Cadenius, Björkholmen
Andreas Holmlund, Almunge
Claes-Håkan Jansson, Stomnarö
Anders Eklund, Stomnarö
Bengt & Wanda Eklund, Stomnarö

Anskaffning av medel för att förvärva fastigheten sker genom

• Medlemsinsatser

• Lån från privatpersoner och företag

• Banklån

• (Bidrag)

En hållbar budget är framtagen, men att publicera den är problematiskt inför en eventuell kommande budgivning.