Låt hästtävlingarna fortsätta!

Kommentarer

#608

Vi ska ju vistas så mycket som möjligt utomhus och vi har alla våra aktiviteter där och sitter inte i knät på varandra precis. Minst en hästlängds avstånd.

Katarina Henriksson (Jönköping, 2020-12-14)

#612

Jag är född 2004 och tävlar storhäst och tycker det är helt orimligt att vår ålderskategori inte får tävla trots att det är vi som har distans och träffar minst människor.

Thea Lövquist (Teckomatorp , 2020-12-14)

#624

Jag har två döttrar födda -04 & -06
Vad är rättvisan i att en av dem ska då tävla men inte den andra?!

Jenny Eliasson (Kalmar, 2020-12-14)

#628

Ryttare håller alltid avstånd till andra ekipage! Ridning är inte en kontaktsport. Mkt ologiskt beslut. Smitta sprids i affärer, biografer, tunnelbana, bussar och restauranger mm. Stäng även dessa om bara vissa ska få tävla.

Cathrin Andersson (Täby, 2020-12-14)

#629

Ridsporten är ingen smittospridare av Covid.
Alla ryttare rider med två hästlängders avstånd. Alltså ingen smittorisk.

Madeleine Nilsson (Limhamn , 2020-12-14)

#635

Ridsporten är ingen kontaktsport. Vi har alltid behövt hålla avstånd. Detta är en regel skapad av dem som inte kan någonting om hästar eller ridsporten och verkligen inte borde ta sådana beslut åt oss.

Venla Laine (Strängnäs , 2020-12-14)

#646

Jämfört exvis andra sporter som fotboll finns här inget som kan vara smittbärande.
Ryttaren har kontakt och närhet till sin häst. Inget annat.

Nilla Käck (Skanör, 2020-12-14)

#649

Jag själv är tävlingsryttare och vill kunna komma vidare så att man kan få jobba på sin karriär

Andrea Lindahl (Kungsbacka , 2020-12-14)

#667

Sport ska kunna utövas på lika villkor oavsett om man är yrkasmässig eller amatör. Smittspridningen inom hästsporten är obefintlig om man jämför med andra sporter som tex fotboll och ishockey! Arrangören är ytterst ansvarig vid hästtävlingar att man följer FHM restriktioner! Men hindra för guds skull inte ryttare att utvecklas ihop med sina hästar genom att stänga ner tävlingsverksamhetenen som en panikåtgärd! :(

Tobias Andersson (Eslöv, 2020-12-14)

#669

Jag skriver under eftersom jag tycker att beslutet är orättvist, speciellt för oss 04or....Jag skulle satsat på SM nästa år, men det går inte alls nu. Istället kan både 05or och yngre samt 03or och äldre tävla? Dra grånsen så att de upp till 18 får tävla iallafall, barn ska behandlas lika!!!!

Linn Johansson (Lidköping, 2020-12-14)

#673

risken för smittspridning är mycket liten på en hästtävling och även för skador då skador oftast uppstår vid ridning hemma eller hantering av hästar som inte har rutiner. Det är viktigt att låta tävlingarna pågå då både ryttare och hästar behöver den utveckling som tävling gynnar. sista junioråret är viktigt att få komma ut och försöka nå sina mål utan att behöva vara yrkesverksam.

Tuula Saarimäki (hjo, 2020-12-14)

#676

Jag tycker det är diskriminering och jag kan inte förtstå hur man kan vara så korkad att låta 15 åringarna tävla, men inte t ex 16 åringarna. Vissa får hålla på med sin hobby, och vissa får det inte. Helt utan logisk anledning. Jag är själv 19 och ska tävla mitt sista år på ponny. Som ju blir helt förstört bara pågrund av nåt sånt här jävla trams. Stäng för alla eller för ingen, punkt!

Julia Karlsson (Grödinge, 2020-12-14)

#680

Allt ni har skrivit stämmer till punkt och pricka. Har en dotter på 17 som har sett fram emot att försöka kvala till SM under sitt sista år som junior på häst. Lika för alla ska det vara.

Karin Rosell (Gagnef , 2020-12-14)

#683

Jag vill att det ska vara rättvist, antingen får alla tävla eller så får ingen. Vi är ju faktiskt potentiella smittbärare allihop så är det i för att förhindra smittspridning så borde i så fall ingen få tävla..

Elin Strand (Lidköping , 2020-12-14)

#684

Jag är ponnymamma till två tävlande tjejer. En 14år och en 17år. 17åringen går ridprofil på gymnasiet ridet på elitnivå i flera grenar inno. Ridspprten. Hon är otrolig ambitiös och lever för sina hästar men 2021 är det hon som inte ska få tävla! Bara för att hon är född "fel år"?!?
Tycker beslutet är väldigt orättvist och ogenomtänkt!!!

Lee Ekström (KUMLA , 2020-12-14)

#687

Risken för smittspridning är låg vid endagstävlingar för vuxna om man vidtar extra försiktighetsregler.

Ylva Centerlund (Skurup, 2020-12-14)

#694

För detta är faktiskt inte så väl genomtänkt, vi hästmänniskor håller redan avstånd för vi är försiktiga med att få in smitta i våra stall, vi har visat upp att vi följer restriktioner som sätta när vi är på tävling, har inte hört om ett enda fall där någon insjuknat efter en hästtävlingar. Sen en till grej som jag tycker är väldigt skum är att stora tävlingar där det kommer folk från långt ifrån får vara hållas men den lilla lokala tävlingen med där folk kommer säg 15 mil ifrån med inte alls lika många starter får hållas🤔

Madelen Westerlund (Kramfors , 2020-12-14)

#695

Det här är vansinne.

Monica Sopelsa (Växjö, 2020-12-14)

#709

Ryttarna har ingen närkontakt och är man sjuk är man inte på tävling.

Kerstin Brännlund (Eldsberga , 2020-12-14)

#714

Håller helt med det som skrivits med ytterligare argument att vaccineringen dessutom startar inom kort!

Christina Eide (Tostared, 2020-12-14)

#718

Tävli.garna kan utföras på ett corona säkert sätt. Det är viktigt att hästägare får ut sina hästar på tävling för det är svårt att hämta hem ett år på en häst, gäller framför allt de yngre hästar. Även ryttare tappar i sin utbildning.

Carina Lagerström (Kinna, 2020-12-14)

#721

Jag håller med Borgstrand och Örnbergs syn på tävlingarna. Det går att hålla avstånd, det går att genomföra tävlingar med striktare restriktioner. Håller även med att unga vill ut och tävla och hitta motivation. I ett samhälle där vi redan lever större delen av vår tid inomhus pga pandemin behöver våra unga komma ut och hitta glädje och motivation till livet, sporten och hästen igen.

Annica Granberg (Bollnäs, 2020-12-14)

#723

Hästtävlingar kan genomföras smittsäkert.

HANNA Andersson (Värnamo, 2020-12-14)

#725

Ridsport är en av dom sporter som går att genomföra med Corona avstånd.
Dessutom helt galet att ta ett så långsiktigt beslut ,även om det går att ändra.
Det negativa beslutet påverkar mkt inom ridsport. Såsom försäljning och motivation och ha ett framtida mål.
Allt är inte tävling ,men en viktig del i det.
Vi hästfolk är duktiga på att hålla distans.
Det tränas ju fortfarande , så vad är skillnaden

Susanne Schäfer (Linköping, 2020-12-14)

#735

Tycker det är konstigt att en åldersgrupp utesluts från att tävla. Man kan göra Corona anpassade och säkra tävlingar om man lägger lite effort i det.

Alva Widerström (Lund , 2020-12-14)

#738

Jag skriver under pågrund av att jag tycker inte detta är en kontakt nära sport, varför klara alla andra länder att fortsätta hålla igång tävlingarna utom vi(?) :)

Julia Magnusson (Skurup , 2020-12-14)

#746

Jag har en dotter som tävlar och nu kommer hennes äldre kompisar inte att kunna följa med ut och tävla. Tråkigt och orättvist.

Jenny Bennelid (Nässjö , 2020-12-14)

#747

skärpning. klart man skall få tävla.... till sommaren är det borta och skulle det vara kvar är tävlingar ett ställe där folk automatiskt håller avstånd

anne söderström (Vårgårda, 2020-12-14)

#755

Stallnyckelby behöver kunna ha tävlingar, för att kunna driva deras verksamhet. Skulle betydda allt!❤️

Sebastian Wijkander (Motala, 2020-12-14)

#756

Missar min sista tävlingsäsong med min fina polle pågrund av det här.

Thelma Fridhagen (Stockholm, 2020-12-14)

#764

Jag skriver under för att ert beslut är helt idiotiskt!

Cecilia Hammargren (Lund, 2020-12-14)

#777

Att få tävla är dotterns sätt att se att träningen går åt rätt håll. Motivationen till träning försvinner. Alla håller avstånd, skippa kafeteria o läktare annat än för ridande ekipage.

Sarah Fredén (Åtvidaberg , 2020-12-14)

#778

Det är inga problem alls med avstånd på tex storhästar dressyr! De flesta åker dessutom ensamma, rider och åker hem.

Elin Öman (Storvreta, 2020-12-14)

#785

Jag tycker att om man håller avstånd så borde man få tävla

Malva Granlund (Mörrum , 2020-12-14)

#786

Ridporten har skött sig under restriktioner som varit och är utomhus . Med en medhjälpare per häat och stängda läktare. Skidåkning mm får hålla på med snor som rinner . Fotboll /hockey där de tacklas och grupp kramas . Det är förödande för sporten o småklubbarna utan tävlingar . Tänk om !

Anneli Fridell (Örebro, 2020-12-14)

#795

Min dotter är en -04, tycker ej att en årskull ska uteslutas , för det blir ett faktum även om det ej var/är meningen. Vill vi ha ett glapp i framtiden på dessa grupper av aktiva?

Lena Grannas (Kramfors , 2020-12-14)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...