Bevara Liseberg

Kommentarer

#5

Detta är skandal

(Älvsjö, 2017-06-21)

#10

Denna planering inte är anpassad för området gällande trafik, buller, parkering, säkerhet för barnen

(Stockholm- Älvsjö, 2017-06-22)

#12

Den enda öppna gräsytan vi har i närheten är det planerat 5-våningshus på. Var ska våra barn nu springa, leka, spela boll etc? Trädgårdarna i radhusområdet i Julpsalmen är för små för detta. Försämra inte våra barns möjligheter till lek genom att bygga höga hus i deras pulkabacke!
Anne Gärdå
Lisebergsvägen 73

(Stockholm, 2017-06-22)

#13

Jag är av samma åsikt som läggs fram.

(Älvsjö/Liseberg, 2017-06-22)

#23

Liseberg är ett villaområde från 1920-talet. Stadsbilden skulle förändras drastiskt, såväl estetiskt som kulturhistoriskt, om programförslaget med flera moderna flerbostadshus realiseras.
Området upplever redan idag en kraftigt ökad genomfartstrafik, både från Åbyvägen och från Huddingevägen. I början av juni 2017 öppnades åter bron över till Västberga industriområde vilket också påverkar genomfartstrafiken. Infrastrukturen m a p vägbredd, korsningar, trottoarer är ej dimensionerade för denna ökning av trafik.
Tidigare var Lisebergsvägen stängd för genomfart men efter att det förbudet hävdes så har trafiken ökat markant i området, och då nya bostäder planeras så kommer belastningen på vägnätet att öka ytterligare. Det finns ju även en risk i att korsningen Götalandsvägen/Åbyleden som idag är en bussgata, kommer att användas för genomfart, vilket redan sker som smitväg. Jultomtestigen som idag är en smal återvändsgata ska i förslaget bli en genomfartsgata till det nya bostadsområdet. Denna gata är under inga omständigheter dimensionerad för sådan trafik. Med ökade genomfart ökar också risken för olyckor.

(Älvsjö, 2017-06-22)

#29

Jag bor på Jultomtestigen och att göra lilla Jultomtestigen till tillfartsväg för hundratalet lägenheter verkar helt uppåt väggarna med tanke den begränsande framkomlighet som är redan idag!

(Älvsjö, 2017-06-22)

#39

Jag skriver under eftersom jag delar den uppfattning som har uttrycktsett av "Bevara Liseberg ".

(Älvsjö , 2017-06-23)

#44

Snart finns det inga grönytor kvar för barn, vuxna och djur, att vistas i. Minska antalet lägenheter t ex genom att ta bort ett par våningar på nybygget samt minska antalet hus. Bästa är att inte bygga alls med tanke på de synpunkter som har nämts

(Älvsjö, 2017-06-24)

#45

Området är på många sätt inte dimensionerat för dessa nya hus, personer och den trafik som kommer markant öka både under ev. byggtid och efter ev. Inflyttning.

(Älvsjö, 2017-06-24)

#51

Håller med allt som står ovan och Liseberg måste bevaras som det är

(Älvsjö, 2017-06-25)

#61

Jag vill bevara Liseberg

(Älvsjö, 2017-06-28)

#69

Jag är boende nära denna byggplats och kommer påverkas mkt.

(Älvsjö, 2017-06-29)

#74

Jag vill behålla lugnet och dom små naturområden vi har i Liseberg.

(Älvsjö, 2017-06-29)

#78

Jag vill se en stad som växer, inte ett fortsatt förtätningsvansinne grönområden tas bort. Stockholms län är ju bebyggt till ett fåtal proceny, varför inte bebygga några nya områden? Plats och utrymme är ju något vi har gott om, bred ut! klumpa inte ihop!

(Älvsjö, 2017-06-29)

#79

Bor i området som redan har överjävlig genomfartstrafik mellan Huddingevägen och Åbyvägen och vice versa. Skolor och dagis är överfulla, liksom bussar.

(Örby Slott/Liseberg, 2017-06-29)

#80

Jag skriver på detta för att jag menar att detta påverkar området negativt. Att öppna upp Jultomtestigen är en olycklig tanke. När man pratar om att minska biltrafiken i området kommer detta att bli en katastrof. Håller med om de synpunkter som skrivit tidigare.

(Älvsjö, 2017-06-29)

#85

Jag vill bevara de få skogsdungar som finns kvar. Vägarna är inte dimensionerade för mer trafik. Framkomlighet och parkering är redan idag ett problem.

(Älvsjö, 2017-06-30)

#90

Jag tycker att förslaget inte är genomarbetat och förankrat och att det skulle förstöra stadsbilden för oss boende.
Dessutom vet vi som bor i området att avlopp och dagvattenledningar inte är dimensionerad för flera boenden i området! vi har själv haft översvämning för något år sedan.
Genomfarten i området kommer också att öka drastiskt vilket påverkar miljön för boende.

(Älvsjö, 2017-07-02)

#92

Projektet är ogenomtänkt

(Älvsjö, 2017-07-08)

#93

Parkeringssituationen är inte löst. Avloppsledningsnäten underdimensionerade
De få skogsdungar som finns i dag skulle försvinna och försämra boendemiljön
Oanvända ytor i Västberga industriområde borde kunna utnyttjas till bostäder

(Alvsjo, 2017-07-08)

#94

- snart finns inga gröna områden kvar i Stockholm och det kommer vi alla må psykiskt sämre av. Nog måste det finnas andra alternativ än att bygga bort det sista som finns kvar av natur? Även en liten remsa längs Åbyvägen är guld värd!
- ökad trafik i området. Var ska alla bilar stå parkerade?
- rent visuellt jättefult med 5-våningshus precis invid låg bebyggelse.
- redan som det är nu blir det översvämningar i området p g a att avloppssystemet är underdimensionerat. Hur lösa detta?

(Stockholm, 2017-07-08)

#95

Jag skriver under pga att förslaget inte är genomtänkt och heller inte heller tillräckligt genomarbetat. Genomfartstrafiken är ett gissel redan idag med buller och avgaser. Risken för olyckor ökar, trottoarerna i området är smala och inte minst barnfamiljerna kommer få utökade problem med säker framkomlighet.

(Stockholm , 2017-07-09)

#99

Vägarna i området klarar inte av den belastning som så många nya bostäder kräver. Det är redan nu brist på parkering i området och det skulle bara försämras. Utöver det tycker jag att lokaltrafiken redan är relativt tungt belastad.

(Älvsjö, 2017-07-10)

#100

Förslaget är lagt utan hänsyn till nuvarande bostäder.

(Stockholm, 2017-07-12)

#102

Jag bor i närheten och anser att förslaget är dåligt vårt område kommer att skymmas av de höga husen.

(Stockholm, 2017-07-13)

#106

Uppenbarligen har kommunens politiker, tjänstemän, konsulter och byggfirmor drabbats att kollektivt hjärnsläpp. Inte nog med att man tänker bygga bort Årstafältets gröna lunga med en ny betongstad. Det har redan byggts alldeles för många ihopträngda, höga och fula huskomplex i Älvsjö med omnejd.Det verkar som beslutspåverkare och beslutsfattare inte tål att se några gröna ytor eftersom man nu planerar att krossa lilla trivsamma Liseberg under byggkranar och grävskopor. Den fortsatta förstörelsen måste förhindras medan tid är...

(Stockholm, 2017-07-23)

#107

Bevara Liseberg som det är!

(Stockholm , 2017-07-26)

#108

Behåll Liseberg som det är idag, ett gammalt fint villaområde. Stoppa även öppning av Fackelvägen mot Lisebergsvägen och behåll dungen.

(Älvsjö, 2017-07-31)

#111

Den planerade bebyggelsen presenterades på ett troligen förskönande sätt vid utställningen i Östbergaskolan. Markytan är otillräcklig för de hus som planeras. Effekten på befintliga radhus i samfälligheten Julpsalmen kommer att bli mycket negativ i form av påverkad utsikt och skugga. Barnens uppskattade pulkabacke försvinner, trafiken ökar, det blir ännu svårare att finna parkeringsplatser. Den goda cykelväg som gör drt möjligt att snabbt komma från Älvsjö station till Årsta kommer att avbrytas.

(Älvsjö, 2017-08-03)

#114

Jag vill ha kvar grönområdet som det är.

(Älvsjö, 2017-08-06)

#115

Har beslutsfattare och politiker varit på plats för att se hur det ser ut idag ? Verkar vara en produkt av gamla kartor och byggklossar som underlag.
Förslaget verkar inte ta hänsyn till om Liseberg klarar av den ökning av trafik, buller, parkerade bilar, resenärer i kollektivtrafiken, belastning på avloppssystem m.m.
Dessutom försvinner den motorväg för cyklister som går mellan Mässan och Årstafältet.
GÖR OM GÖR RÄTT

(Älvsjö, 2017-08-06)

#117

Jag är emot att bygga bort den fina lilla skogsdungen i änden av Jultomtestigen där jag ett flertal gånger bl.a. hört näktergal. Överhuvudtaget har vi ett rikt fågelliv här i Liseberg som jag vill att man tar hänsyn till.

(Älvsjö, 2017-08-08)

#119

Stoppa den planerade förstörelsen av Liseberg!!

(Liseberg Älvsjö, 2017-08-12)

#122

Grönområdena i Stockholm blir färre.

(Stockholm, 2017-08-16)

#123

Att bygga stora 5-våningshus i norra delen av Liseberg måste ses som mycket olämpligt på grund av att trafiksituationen och parkeringssituationen kommer att bli olidlig. Desutom att ta bort den enda öppna grönytan i Norra Liseberg måste betraktas som direkt naturfientligt.

(Stockholm, 2017-08-16)

#127

Denna planering är en KATASTROF för oss på Fackelvägen och Lisebergsvägen med flera närliggande vägar.
Redan nu störs vi av tung trafik alldeles runt fastigheten vad kommer att bli sen jo ett INFERNO.
Dessa byggplaner är ett helt oseriöst och ogenomtänkt förslag från statsbyggnadskontoret och måste förpassas till papperskorgen snarast.

(Älvsjö, 2017-08-19)

#128

Denna planering är en KATASTROF för oss på Fackelvägen och Lisebergsvägen med flera närliggande vägar.
Redan nu störs vi av tung trafik alldeles runt fastigheten vad kommer att bli sen jo ett INFERNO.
Dessa byggplaner är ett helt oseriöst och ogenomtänkt förslag från statsbyggnadskontoret och måste förpassas till papperskorgen snarast.

(Älvsjö, 2017-08-19)

#129

Denna planering är en KATASTROF för oss på Fackelvägen och Lisebergsvägen med flera närliggande vägar.
Redan nu störs vi av tung trafik alldeles runt fastigheten vad kommer att bli sen jo ett INFERNO.
Dessa byggplaner är ett helt oseriöst och ogenomtänkt förslag från statsbyggnadskontoret och måste förpassas till papperskorgen snarast.

(Älvsjö, 2017-08-19)

#135

Vi bor i husen på Lisebergsvägen och påverkas direkt negativt av dessa planerade hus. Det som utöver vad som sägs ovan är att vi dels förlorar vår eftermiddag- och kvällssol och dels får direkt insyn från flervåningshusen på vår uteplats. Detta är helt oacceptabelt.

(Älvsjö , 2017-08-22)

#136

Instämmer i yrkanden som bifogats

(Älvsjö, 2017-08-22)

#140

Jag skriver under för att jag och kommande generationer skall kunna ha samma goda boendemiljö som vi, i framtiden.

(Stockholm, 2017-08-25)

#141

Jag skriver under för att ett område som idag har 145 hushåll skall få ytterligare 325 hushåll och 400 bilar blir ett område som är ohållbart att bo i.
Vi kan inte bo på varandra det måste vara tillåtet att ha en bra boendemiljö även i Stockholm.

(Stockholm, 2017-08-25)

#142

Ett helt befängt förslag utifrån givna förutsättningar. Såväl befintlig bebyggelse som den tänkta. Helt utan miljöaspekt!

(Älvsjö, 2017-08-25)

#144

Jag skriver under för att denna förtätning går till överdrift. Den idylliska charmen med området kommer att försvinna om denna förtätning går igenom. Det är för övrigt just nu ett bra grönområde som hjälper till med att rena luften.

(Älvsjö, 2017-08-29)

#146

Vansinne!

(Älvsjö, 2017-09-18)

#147

Jag skriver under då jag helt och fullt håller med ovanstående.

(Stockholm, 2017-11-13)