Kyrkomusiker kritiska till ny kyrkohandbok

Kommentarer

#413

Jag anser att man valt ut några "heta namn" som man gett förtroendet att skriva denna nya musik. Dessa namn är säkert på sina håll populära men det är inte liktydligt med att det blir god kvalité i slutändan. Jag tycker att det är ledsamt men är inte förvånad över denna process eftersom det ligger i tiden att ta det för stunden populära och "ge till folket".

(Södertälje, 2016-12-26)

#419

Pinsamt för svenska kyrkan att tillvägagångssättet från början saknade musiksakkunniga och sökte inte ens stöd för processen i våra olika musikaliska instanser i Sverige!! Tänker att våra kyrkomusikaliska hjältar och profiler från förr vänder sig i sina gravar...!!
Ingen som helst skugga bör falla på de båda kompositörerna Karin Runow och Fredrik Sixten, då de inte överhuvudtaget har någon skuld att axla; de bör istället tackas för att de antog utmaningen/möjligheten att skriva ny musik!! Många fler skulle ha fått den inbjudan!! Mer tid avsatts för lång bearbetning och uppföljning vad gäller urval och alternativ!
En pinsam historia detta s k handboksarbete!!! Om ni frågar mig...

(Borås, 2016-12-27)

#422

Hade varit av intresse att se vad andra kompositörer hade gjort av texterna vi använder. Det behöver inte alltid vara kyrkans "egna kompositörer" till allt som används i kyrkans gudstjänst. Varför inte kontakta fst? Att göra hållbar musik är inte lätt, vare sig det ska "svänga" eller inte.

(Halmstad, 2016-12-27)

#427

Jag skriver under detta upprop därför att jag menar att processen med att ta fram kyrkohandboken har lämnat alltför många frustrerande frågor efter sig. Jag är säker på att det finns många förslag i den handbok som nu kommer att presenteras, men arbetet har gett intryck av att vara centralstyrt där kyrkomusikers kompetens inte tagits i anspråk på ett sätt som ingett mig, som nu bara kan betrakta detta på avstånd, förtroende. Det förslag som nu presenteras bör naturligtvis prövas, men då som ett tillägg till en handbok som i allt väsentligt fortfarande utgör en god grund för gudstjänsten i Svenska kyrkan.

(Visby, 2016-12-28)

#428

I ett svårt läge vill man locka tillbaka människor till kyrkan med ett koncept som frikyrkan tillämpat i drygt 100 år, men de tappar också mark. Svenska kyrkan har bidragit till att höja nivån på musiken, men numera verkar man tro att Gud vill bara höra högst tre ackord. Det är också oförskämt att inte lyssna på utbildade och erfarna musikers omdömen.Kyrkan talar hela tiden om musikens stora dragningskraft, men låt då musiker vara med och utforma arbetet, annars är vi tillbaka till prästväldet som inte hör hemma i en demokrati eller stämmer med psalm 791, Eller handlar allt om bilden av musiker; lite dumma som insvepta i toner inte kan se omvärldens behov . En kyrkomusiker sa en gång: de tror ju inte ens att man kan läsa.

(Långsele, 2016-12-28)

#434

Arbetet med handboken är farsartad. Från början: ingen insyn, val av komponister till de olika serierna på dunkla grunder, ointresse av att lyssna till expertis mm.mm.

(Karlstad, 2016-12-29)

#435

Jag tycker om det gamla musiken som den är. Där finns bästa mall för hur musiken står i tjänst för ordet.

(Kristianstad, 2016-12-29)

#437

Jag instämmer.

(Nordingrå, 2016-12-29)

#438

Av många skäl, främst för att det musikaliska innehållet är i mångt och mycket av dålig kvalitet. Kompen som är utskrivna håller många en dålig nivå och det är skrämmande att det kommer att sitta kyrkomusiker som spelar rakt av den "föreslagna" kompsatsen. Jag tycker förslaget som helhet är en idiotförklaring till oss kyrkomusiker.

(Bjästa, 2016-12-29)

#446

Förslaget är inte gjort av ödmjuk och kunnig hand där både äldre sångtradition och nya musikaliska (och inte minst mer instrumentala än sångliga) anpassningar/kompositoner och tankar fått samma grundliga genomarbetning. Det gamla och befästa är illa bearbetat, och riskerar därmed att falla bort helt - och det nya är inte genomtänkt för att kunna fungera i alla församlingar utan känns som ett plock fr. några erkända och tillfrågade kompositörer. Det känns som att det bara har varit bråttom att leverera en ny röd bok.

(Södra Sandby, 2016-12-29)

#448

Tycker handboksförslaget när det gäller musiken, är ett hastverk.
Mycket går att använda, men helheten känns inte genomtänkt.

(umeå, 2016-12-29)

#452

Margareta Stevensson

(Sigtuna, 2016-12-29)

#453

Mycket påvert förberedelsearbete.

(karlshamn, 2016-12-29)

#455

mycket besviken på den så kallade nya mässmusiken. Kvalitén är undermålig vilket i sin tur urlakar min möjlighet att leda människor i sång och spel.

(Långaryd, 2016-12-29)

#458

Jag skriver under på grund av att jag, genom erfarenhet av att ha arbetat i en "provförsamling", har konstaterat att den nyskrivna gudstjänstmusiken inte kommer att bli ett komplement utan i stället kommer att SLÅ UT vår kyrkas TRADITIONELLA och genom sekler ärvda musik. Detta anser jag absolut icke får ske!

(Tranemo, 2016-12-29)

#467

Jag tycker att det hela gått alldeles för snabbt! Det nya förslagets kompositörer är godtyckligt valda - vem har valt dem? - och ickerepresentativa för vad jag som kyrkomusiker anser vara välkomponerad liturgisk musik. Dessutom har det inte getts tillräckligt med organiserad tid för reflektion och diskussion oss kyrkomusiker emellan och remissförfarandet har varit undermåligt bl.a. då hänsyn till kritiska röster ej tagits.

(Ystad, 2016-12-29)

#476

Synpunkter från kyrkomusikalisk expertis inte besktats

(Gustavsberg, 2016-12-29)

#479

Vart tog rikedomen i kyrkorådet vägen? Saknas i de nya bönerna, inledningsorden, prefationerna etc.

(Falkenberg, 2016-12-29)

#481

Jag tror inte att allt nytt kommer med den kraft som krävs för andlig musik för att hålla över tiden. Det är inte enbart "förnyelse" som behövs för Kyrkans musik och kyrkans framtid.

(Gäddede, 2016-12-29)

#495

Vill stödja alla engagerade kollegor som insiktsfullt och med imponerande kunskap vill verka för en handbok värdig Svenska kyrkan.

(Skellefteå, 2016-12-30)

#501

Orealistiskt
Opraktisk
Ingen koppling till psalmboken
Ostrukturerat
Musikalisk ej igenomtänkt

(Sikås, 2016-12-31)

#502

För att förslaget till ny kyrkohandbok är dåligt förberett, ogenomtänkt, har musikaliska brister och generellt framhastat och får därigenom karaktären av att bära stor dagsländekaraktär.

(Dalby, 2016-12-31)

#505

Som pedagog med ansvar för ämnet Liturgiskt orgelspel vid kyrkomusikerutbildningen vid Ersta Bräcke Sköndal högskola har jag många gånger kommit i kontakt med materialet i samband med handledning av studenternas praktikuppgifter, och delat deras vånda över att inte lyckas göra något konstnärligt försvarbart av det. Då jag i samband med remissutlåtandet uttalade min skarpt formulerade kritik av handboksförslaget, framhöll jag att Serie 2 och 4 borde utgå (den förra fr a pga sin låga kvalitet) medan det mest använda materialet ur serie 3 och 5 kunde utgöra en alternativserie. – Som kyrkomusiker har jag deltagit i stiftets studiedagar kring materialet, och då kunnat konstatera hur illa fr a Serie 2 fungerar då man sjunger det. Om inte präster och kyrkomusiker kan klara det, hur ska då de sjungande församlingarna hantera det?

(Stockholm, 2017-01-02)

#506

Jag skriver under pga att förslaget i mina ögon är ofärdigt både språkligt och musikaliskt. Håller med om Musikaliska Akademins utlåtande, där det föreslås att man istället varsamt borde revidera den gamla handboken och sedan utöver den ha texter som var fria att tonsätta i församlingarna, och på detta sätt skapa musik som sedan kan spridas.

(Bro, 2017-01-02)

#507

Starkt kritisk till remissförfarandet.
Håller med om tanken att handboksförslaget möjligen kan vara tillägg till nuvarande handbok

(Göteborg, 2017-01-02)

#508

Om så många musiker i svenska kyrkan skall använda styrdokumentet "handboken" och inte vill använda det vore det bättre att den musikaliska delen av handboken är ett förslag som man kan följa, inte en lag.

(Ulricehamn, 2017-01-02)

#510

undermålig kvalitet på det nyskrivna. Även om vi mer eller mindre har frångott tanken om att musiken skall tåla lång slitageperiod, måste kraven på det som är tänkt vara inne just nu vara större.

(Huddinge, 2017-01-02)

#513

Man har försummat att ge våra mest kvalificerade tonsättare uppdrag att skriva ny mässmusik

(Vadstena, 2017-01-02)

#516

Jag skriver under denna namninsamling med anledning av att det nya handboksförslaget är av undermålig kvalité och att hela processen med att framställa detta handboksförslag har hanterats dåligt.

(Enköping, 2017-01-03)

#518

Svenska kyrkan har en väldigt fin, genomtänkt Handbok (86års) med otroligt fin liturgiskt musik. Behåll Serie A som den är och tillämpa det nya materialet (från serie B) som tillägg.

(Valbo, 2017-01-03)

#519

Det är ett mycket undermåligt material. Skulle med glädje ta del av vad t ex Sven-David Sandström skulle skriva för mässmusik.

(Mariefred, 2017-01-03)

#520

I förslaget håller hälften av musiken inte med sikt på att handboken andvänds i många år. Sixtens serie är för blandat/heterogen. Runows kommer att förbruka sig snabbt, Harling är redan förbrukad, endast Helig håller sig över tiden om man använder den enstaka gånger. Dvs: För mycket eventmusik.

(Gnesta, 2017-01-04)

#521

Jag tycker att det nya handboksförslaget ska fungera som komplement till den nuvarande. Då får vi med nyskrivna såväl som tusenåriga melodier - alla nöjda! Men för att inte orsaka onödig förvirring hos kyrkomusiker - gör om systemet med serier så att det är helt anpassat efter nuvarande handbok! Det är absolut enklast om den ska fungera som komplement.

(Stockholm, 2017-01-04)

#524

Att jag inte tycker det gått rätt till i hanteringen av hela denna process och att en del av musikförslagen inte håller varken textligt eller musikaliskt!

(Ystad, 2017-01-05)

#528

Jag har gång på gång försökt hitta djupet i detta material. Det är platt, utan spets och förankring. Ohållbart på flera sätt - inte minst vad gäller hantverket.

(Stockholm, 2017-01-06)

#529

Den "nya" musiken är skapad av tonsättare utan hantverkskunnande

(Sorunda, 2017-01-10)

#535

Jag anser att kyrkostyrelsen med ärkebiskop Antje Jackelén i spetsen beter sig på ett skandalöst dåligt sätt när man (i praktiken) vägrar lyssna till de musikaliska remissinstansernas uppfattningar och synpunkter.

(Skelleftehamn, 2017-01-10)

#536

Ej förankrad i svenska kyrkans gudstjänstliv

(Växjö, 2017-01-10)

#537

Det nya musikförslaget känns mer som ett komplement. Klarar ej att stå på egna ben.

(Norrköping, 2017-01-10)

#538

Jag tycker materialet är bristfälligt och rörigt. Har lämnat en mer ingående rapport ihop med min församling som remissvar.

(Romelanda, 2017-01-10)

#548

Som en konsekvens av diskussionerna mellan katolikerna och lutherska världsförbundet vill jag föreslå att man samarbetar med dem som arbetat med nyutgåvan av Cecilia i tillämpliga delar, då det är viktigt att ta vara på det som varit gemensamt i hundratals år och i många länder.
En samordning som gör att kristna kan känna igen sig i gudstjänsten var de än befinner sig är inte omöjlig. Men dessutom bör det göras lättare att få använda speciella textversioner och melodier tillfälligt i enskilda församlingar utan att alla måste göra likadant alltid.

(Lund, 2017-01-10)

#549

Ordet Liturgi betyder fritt översatt "Det folket gör", och om svenska kyrkans ledning beslutar saker utan att kyrkomusiker får komma till tals blir det bara direktiv vi skall följa! Jag protesterar mot den nya kyrkohandboken!

(Malmbäck , 2017-01-10)

#554

Vill stödja alla engagerade kollegor som insiktsfullt och med imponerande kunskap vill verka för en handbok värdig Svenska kyrkan.

(ERSMARK, 2017-01-10)

#560

Jag är kritisk på de grunder som oftast nämns, dels gällande musiken men även till vissa delar av texterna. Resultatet av ett icke genomarbetat och "insynsskyddat" framarbete märks alltför väl både i materialet och kritiken. Jag tycker att man ska se den liturgiska musiken samt de mer fasta texterna som en ram där man som deltagare i gudstjänsten ska ha en möjlighet att känna igen sig i Svenska kyrkans gudstjänster var man än firar inom Sv ky. Det finns gott om utrymme i gudstjänsten utöver det liturgiska för nyskapande och variation både för text och musik. En liten reflektion i mängden.

(Karlskoga, 2017-01-10)

#583

Tycker minst hälften av musiken i en ny handbok bör hålla längre än kommande mandatperiod... Finner inte så vara fallet!

(Kalmar, 2017-01-10)

#585

Kyrkohandboksförslaget som lagts oss vid handen är onödigt. Jag anser att det får ses som ett redaktionellt tillägg, ett "ad libitum", till den ordentligt genomarbetade liturgiska musik vi har i 1986 års kyrkohandbok. Släpp musikskapandet fritt! Engagera etablerade tonsättare, skriv själv, sjung, stöt och blöt så ska vi nog värka fram något som både behåller tradition, stärker genrebredd och innehåller nyskapande kyrkomusik för framtida gudstjänstliv.

(Göteborg, 2017-01-11)

#591

Det är ett ogenomtänkt förslag som forceras fram.Jag har inte förtroende för förslaget .

(Göteborg, 2017-01-11)

#597

Om det ska bli bra måste alla berörda (dvs även anställda) bli delaktiga i processen, -inte bara präster, förtroendevalda och högre tjänstemän i Uppsala som av prestigeskäl måste ta ett snabbt beslut - och alla papper måste läggas upp på bordet (remissvar mm) så att inget obekvämt hålls undan. Det är så jag har uppfattat det hela och det är nog tur för de höga beslutsfattarna att så få av svenska folket är intresserade av frågan och av Svenska Kyrkan i sin helhet - annars hade det nog blivit en mycket värre folkstorm mot några tusen kyrkomusiker som protesterar. Svenska Kyrkan har en fantastisk förmåga att göra bort sig och det har man inte råd med. Därför är det skönt att ha uppnått den ålder jag just nu har.

(Ljungbyholm, 2017-01-11)

#599

Oförmågan att kunna värdera musikalisk expertis och bristen på insyn i arbetet gör mig som står i början av min yrkesbana allvarligt oroad.

(Malmö, 2017-01-11)