Kyrkomusiker kritiska till ny kyrkohandbok

Kommentarer

#10

Förutom att dessvärre mycket av musiken är på nivå som lämnar mycket att önska, har själva processen tagit sådana former, och skötts så illa, att det är häpnadsväckande att de styrande ens verkar förvånade över att kyrkomusikerna gått i taket (t.ex anledningen till denna insamling).

(Västerås, 2016-12-17)

#12

Trots att det finns flera serier att välja på känns mycket lite användbart.

(Åmål, 2016-12-17)

#18

Jag vill inte se hbf2016 som vår nya handbok.

(Stockholm, 2016-12-17)

#20

Musiken håller inte kvalitetsmässigt. Skapa en nätbaserad bank som uppdateras regelbundet med musik man kan använda. Inget av det som finns i förslaget duger för att användas år efter år

(Stockholm, 2016-12-17)

#22

Detta projekt har haft många chanser att ta tsg i de djupgående problem som funnits. Om detta skulle antas vore det ett stort steg bakåt för den liturgiska musiken. Låt vissa delar utgöra tillägg till rådande kyrkohandbok i stället.

(Sigtuna, 2016-12-17)

#24

Behåll handboken från 86 och lägg ned detta dåliga förslag, eller använd den som ett tillägg. Skandal att Karin Nelson inte fick ta del av Folke Bohlins utlåtande!

(Krokom, 2016-12-17)

#25

Den undermåliga och toppstyrda processen samt det tveksamma resultatet.

(Kalmar, 2016-12-17)

#29

En process som fullständigt förlorat sin trovärdighet pga toppstyrning, avsaknad av transparens och ovilja att ta til sig av konstruktiv kritik.

(Västerås, 2016-12-17)

#33

Förslaget är inte genomgånget ordentligt, särskilt är satserna slarvigt genomförda. Det handlar om att göra alla stilar rättvisa och att få ett gott stöd till församlingens sång.

(Upplands Väsby, 2016-12-17)

#34

Musiken i det handboksförslag som föreligger håller inte den kvalitet och nivå (oavsett genre!) som kan förväntas av vår kyrkohandbok.

(Gävle , 2016-12-17)

#46

Kyrkohandboksförslaget är, såsom en så gott som enad nationell expertis påpekat i många år, av undermålig kvalitet och behöver göras om från grunden.

(Östhammar, 2016-12-17)

#49

Jag skriver under för att jag tror inte på detta material. Det håller inte måttet. Dessutom är det skamligt att man försöker tvinga fram en handbok på detta sätt!

(Upplands Väsby, 2016-12-17)

#50

Förslaget har stora brister och kan inte godtas!

(Sollefteå, 2016-12-17)

#51

Processen har inte gått rätt till och musiker inte blivit lyssnade på. Sara Wager.

(Stockholm, 2016-12-17)

#56

Många musikdelar är undermåliga

(Hässelby, 2016-12-17)

#58

Förslaget är mycket undermåligt. Låt det möjligtvis bli ett tillägg till 86-an. Sättet det här har hanterats på är under all kritik...

(Ulricehamn, 2016-12-17)

#63

Obegriplig låg nivå på både urval av musik och nykomponerad (Sixten/Runow). Intressant med Ekumeniska delen men också där dåligt urval, där finns ju verkligen rikligt med god kyrkomusik att hämta.

(Stockholm, 2016-12-17)

#65

Förslaget brister i kvalitet. Serie A är en fattigare upplaga av HB86 och serie B-E dåligt motiverade.

(Helsingborg , 2016-12-17)

#66

Kvaliteten på musiken är för låg.

(Göteborg, 2016-12-17)

#68

Jag tycker inte att handboken är av den kvalitén att jag skulle vilja ha den som arbetsmaterial.

(Skellefteå, 2016-12-17)

#70

Sv Kyrkans agerande i denna fråga är så totalt ifrågasatt av både de internt verksamma som de sekulära kulturbärande krafterna att inga ord längre finns för kritik. Bara en (fåfäng?) vädjan om hörsammande. I min egen profession som professor på Kungl. Musikhögskolan finns också tusen och en anledningar till att vara engegerad i en begäran om förnuft, öppenhet och självkritik från Sv kyrkans sida. Svensk kyrkomusik håller på att i rask takt helt nedmonteras, inte helt beroende av KHB, men till väsentlig del en bidragande faktor.

(Stockholm, 2016-12-17)

#78

Förslaget innehåller dåligt material, både musikaliskt och grafiskt! Även ändringarna i A-serien. Det måste bearbetas och förbättras, innan det ska ens kunna användas som tillägg till handboken från 1986.
Vi får inte tillåta nedmonteringen av hela vårt kyrkomusikaliska arv!

(Lycksele, 2016-12-17)

#79

Alldeles för litet insyn!

(Norrköping , 2016-12-17)

#81

Processen är undermålig med ovilja till att lyssna på och ta till sig kritik. Fler musiker skulle ha blivit involverade från början. Nu blir det bara pannkaka och slarvigt hafsverk.

(Hästholmen, 2016-12-17)

#85

Det jag har sett av den nya handboken är jag inte speciellt exalterad över. Vissa musikaliska bidrag framstår i mina öron som ganska så banala och processen bakom är ju minst sagt anmärkningsvärd. Jag ser inte fram emot att behöva spela ur den nya handboken den dag jag blir färdig kyrkomusiker. Är glad om processen förhalas lite så att vi slipper hålla på och öva ur den nya kyrkohandboken nu under utbildningen.

(Vadstena, 2016-12-17)

#87

Ojämn och i stora delar dålig musikalisk kvalitet. Tillför ingenting jämfört med 1986.

(Halmstad, 2016-12-17)

#91

En märkligt sluten process. Ett resultat som enbart delvis och efter revidering skulle kunna fungera som komplement till nuvarande handbok.

(Stockholm, 2016-12-17)

#92

Kyrkohanboken brister allvarligt när det gäller musiken. Vänligen ta till er av kyrkomusikerkårens, svenska akademiens och andra sakkunnigas synnerligen massiva kritik.

(Södertälje , 2016-12-17)

#93

I bästa fall ett historiskt lågvattenmärke för Svenska kyrkans främlingsskap för både liturgisk och musikalisk kunskap, och dess konstruktiva användning.

(Bromma, 2016-12-17)

#99

Den inte är hållbar för framtiden. Alldeles för tunn!

(Eskilstuna, 2016-12-17)

#101

Handboksförslaget i sin nuvarande form brister i så mycket, så att det skrämmer mig att det ens är påtänkt till en ny handbok. Jag ska arbeta minst 25 år till och jag hoppas verkligen inte att det här blir mitt arbetsredskap framöver!! Börja om från början och ta med kompetenta personer i arbetet som vet vad de sysslar med! Och framförallt: lyssna på kritiken som framförs!

(Katrineholm, 2016-12-17)

#103

Undermåligt förberett. Ej tagit tillvara på den kompetens som har kritiserat förslaget.

(Malmö, 2016-12-17)

#105

Har använt stora delar av musiken och kan därför säga att som handboksbefäst är det mycket som inte håller!

(Växjö, 2016-12-17)

#109

Det är häpnadsväckande hur kyrkoledningen ignorerade kritiken som har kommit fram under flera års tid.

(Stockholm, 2016-12-17)

#112

Saknar en hel del bra förslag, efter att ha varit med och provat.

(Valla , 2016-12-17)

#121

Även om 2016 års förslag omarbetats utgör det grunden för kommande förslag (2017). Men det krävs ett bättre musikaliskt grundarbete!

(Uppsala, 2016-12-17)

#127

Det allt märkligare handboksarbetet håller på att bli en dödsstöt mot handbokstroheten ute i församlingarna. Ta chansen nu till öppenhet och ömsesidighet, innan det är försent. Plattityder om hur bra arbetet går är inte detsamma som kommunikation. Hemligheter är inte förenligt med öppenhet. Tala MED oss musiker, vi finns här och arbetar med ömsesidighet och delaktighet varje dag ute i våra församlingar!

(Stockholm, 2016-12-17)

#131

Jag vill inte se KHF 16 som framtida styrdokument för den liturgiska musiken i Svenska kyrkan. Kvaliteten är undermålig och arbetsförfarandet, urvalet och transparensen har varit under all kritik. Lyssna till de många kyrkomusiker och instanser som tagit sig tid till grundlig språklig och musikalisk analys!

(Kalmar, 2016-12-18)

#135

Slutenheten och "musikaliskt tunnelseende" i processen.

(Sundsvall, 2016-12-18)

#136

Handboksförslaget verkade redan från början vara ett ogenomtänkt hastverk. Den kritik som riktats mot den, både från musiker och andra med hög kompetens, har inte har tagits på allvar utan sopats under mattan.

(Munka Ljungby, 2016-12-18)

#142

Jag skriver bl a på denna namninsamling för att våra trovärdiga musikexpertiser undanhålles insyn och inflytande, att djupkunskap negligeras, att tro och tradition, rit och liturgi som har hållit och seriöst utvecklats i över 2000 år verkar anses värdelöst och ointressant och tycks förnekas, att många beslutsfattare inte värdesätter eller tycks ha tillräckliga kunskaper om kyrkans kyrkomusik och i att ord och ton i symbios, har en inneboende djupt själsläkande betydelse, att kyrkans kulturbagage har erbjudit generationer väg till tro och trygghet, att kyrkomusik i sig själv är en för Sverige mest viktiga bärare av musik körsång konserter och undervisning i samhället men också till slut för att kyrkans musik inte alls bör utslätas och speciellt inte i så hög grad att den tappar sin identitet att just vara kyrkomusik, sitt kristna musikspråk, dvs den musik och lovsång som faktiskt tillhör , hör hemma i kyrkan och som förväntas i kristna sammanhang, i våra kristna kyrkor. Vårt uppdrag är att våra heliga rum ska lysa och bära just heligheten medelst ord, sång och musik. Dessa unika kongeniala och helande kvaliteter förväntas när man går in i en kyrka och ska bäras in i människors hjärtan, in i varje hjärtas heliga rum .

(MÖRBYLÅNGA, 2016-12-18)

#143

Materialet (såväl det musikaliska, men främst de liturgiska texterna) saknar till stor del elementär grund och kunskap.
Frågor som: Om vi säger "du möter oss i bröd och vin"; betyder det samma sak som "du som borttager världens synder, förbarma dig över oss"?

Språket kommer aldrig att betyda något annat än det man säger, för om du vore så, hade inte språket haft någon funktion.

Svenska kyrkan har en värdefull och mycket speciell kyrkomusikalisk historik, men också framtid (som så klart grundar sig historiskt). Min önskan är att större hänsyn visas all den rikedom Svenska kyrkan bär på, och inte riskerar att bli en produkt grundad på lite olika personers tycke. Tyckande är nämligen inte alls samma sak som kunskap.

Det nya kyrkohandboksförslaget handlar också mycket om "jag" i stället för om Gud och vi tillsammans. Handbokens texter ska hjälpa stora skaror att komma närmre Gud och nå frälsning, inte komma närmre sig själva och sitt eget. Kristendom är vi tillsammans i en kristen familj. Vi angår varandra och ska älska varandra. Vi måste förstå det större sammanhanget i liturgin och inne stänga in oss i vårt jordeliv.

(Hässleholm, 2016-12-18)

#146

KHBF visar på en dilettantisk arrogant inställning till musiken. Varför skall man tillhöra en kyrka som sågar av de grenar den sitter på?

(LUND, 2016-12-18)

#147

...på grund av att arbetet har präglats av inkompetens och toppstyrning och en total ignorans av vad erfarna kyrkomusiker har för uppfattning i frågan

(Stickholm, 2016-12-18)

#150

Som präst (pensionerad) och f.d. yrkessångare stöder jag helt kyrkomusikernas upprop.

(STOCKHOLM, 2016-12-18)

#152

Det finns många skäl att vara kritisk, men framförallt handlar det om en syn på musiken, som uppenbarligen finns i Svenska kyrkans styrande kretsar. Detta har lett till ett märkligt och provinsiellt urval, då det gäller den nya musiken. Många kyrkomusiker har studerat i utlandet och många har utländska kontakter och är därigenom välinformerade om vad som händer internationellt, på detta område. Varför inte låta dessa erfarenheter finnas med i arbetet?

(Malmö, 2016-12-18)

#164

Musikaliskt lämnar förslaget mycket att önska. Mitt största problem är att jag anser den nykomponerade musiken vara svårsjungen för icke notläsare. Hela processen har präglats av en besvärande brist på att låta experter komma till tals samt icketransparens.

(Växjö, 2016-12-18)

#170

En mycket illa skött process från början ända till nu. Bristande teologisk och musikalisk kunskap hos dem som ansvarat för projektet.

(BRÄKNE-HOBY, 2016-12-18)

#172

Kan inte vara annat än kritisk, inte bara till processen och den uppenbara ignorans mot sakkunskap, utan främst till det musikaliska innehållet som måste få en betydligt grundligare genomgång. Allra bäst vore att lägga det utanför handboksförslaget som ett tillägg med utbytbara delar.

(Malmö, 2016-12-18)

#178

Omusikaliskt. Musiken följer inte språkets rytmer och betoningar. Tycker absolut att jul-faste-påsk-och allmän serie ska följa kyrkoårets olika tider. Musiken känns många gånger för platt i det nya förslaget och kommer inte att hålla i många år framåt. Jag tycker om den nuvarande kyrkomusikaliska handboken.

(Borlänge, 2016-12-18)

#184

Handboksförslaget trots den så kallade omarbetningen och översynen håller ingen hög klass gällande den kyrkomusikaliska biten

(Linköping, 2016-12-18)

#191

Lyssna på kyrkomusikerna - det är ju ändå vi som vet bäst hur valserna går! Hela processen är under all kritik. Stoppa den medan tid är.
Gör om - gör rätt!!

(Stockholm , 2016-12-18)