Nej till skolplikt från tre års ålder!

Kommentarer

#3809

Det passar inte alla barn att sitta fast på förskola i stora barngrupper och dessutom finns inte alltid hjälpen som barn med svårigheter eller diagnoser behöver pga för lite personal och besparingar.

Caroline Nivebro (Johannishus , 2020-01-14)

#3812

Det mest idiotiska förslag på länge!!

Renée Pilbom Pettersson (Torslanda, 2020-01-14)

#3813

Det är ett dumt förslag! Vi behöver inte TVINGA -de flesta barn är i förskolan redan från 1 årsålder iaf. Och de som inte vill ha det så måste kunna få välja!

Maria Jourdanis (Göteborg, 2020-01-14)

#3818

För att detta förslag är ju helt galet!

Catarina Berglund (Njurunda, 2020-01-14)

#3819

Svenska föräldrar måste få vara de närmaste personerna till sitt barn. Man måste själva få fostra och skaffa förutsättningar för barnets framtid, få vara med och glädjas över sitt barns utveckling ! Varför ska man annars skaffa barn????

Anki Åberg (Alsyermo, 2020-01-14)

#3821

Helt galet förslag.

Catarina Åkesdotter Lundberg (Kungsängen, 2020-01-14)

#3824

Inte staten att besluta!

Gunilla Stenqvist (Kungälv , 2020-01-14)

#3828

Det är redan stora barngrupper och personal brist på förskolan. Satsa mer på att öka kompetenser i förskolan

Fidaa Shat (Skogås, 2020-01-14)

#3835

Barn ska inte tvingas förskola vid 3 års ålder. 😡 Låt föräldrarna bestämma vad som är bäst för deras barn och familjesituation.

Therése Hansson (Korsberga, 2020-01-14)

#3836

Det är Gud som skapat familjen. Det är inte Gud som skapat socialismen. Det är föräldrar som ansvarar för sina barn.

Björn Hellman (Kungsängen, 2020-01-14)

#3837

Jag tycker detta är ett mycket dåligt förslag som jag inte stödjer alls

Cecilia Johansson (Stockholm , 2020-01-14)

#3838

Staten har INTE som uppgift att bestämma hur vi ska leva familjelivet! ALLA familjer ska ha rätt att välja sin egen väg, för alla har vi olika behov och möjligheter.
Lås inte in våra barn på institutioner mot vår vilja! Låt alla få välja!
Arbetsmiljön för personal och barn i förskolor idag är katastrofal - att ens fundera på att göra en sådan plats obligatorisk är vansinne!

Gabriella Klaesson (Vagnhärad , 2020-01-14)

#3839

Detta är viktigt :)

Peter Ärlig (Örebro, 2020-01-14)

#3840

Utlandssvensk som instämmer. Man blir ju inte direkt sugen på att flytta tillbaka när man läser det här.

Daniel Blomberg (Hyde Park, 2020-01-14)

#3841

Att vi alla är fria att inhämta kunskap på det sätt som passar oss. Vi är alla olika.

Moa Saf (Örebro , 2020-01-14)

#3848

Tycker det är överförmynderi. Barn har inte behov av förskola när de är så små.

Anna-Karin Mattsson (Vänersborg, 2020-01-15)

#3852

Föräldrar ska ha rätten att ta hand om sina barn. Valfrihet.

Ingegerd Berggren (Vaxholm, 2020-01-15)

#3857

Vansinne

Jenny Ahlberg (Trelleborg , 2020-01-15)

#3860

Jag vet att barn behöver sina föräldrar mer tid än förskolan!!

Marie Hörnqvist (Skellefteå, 2020-01-15)

#3861

Jag tror på att barn ska vara barn så länge det bara går. Barn ska leka, inte ha skolplikt!

Pernilla Greenspan (Södra Sandby, 2020-01-15)

#3863

Flera skäl:
1. Föräldrarna är de rättmätiga förvaltarna av barnens uppväxt.
2. Att separera barnen från föräldrarna är ett statligt övergrepp.
3. Svenska förskolor är inte bra
4. Ska självklart vara föräldrarnas val

Joachim Nachmansohn (Göteborg, 2020-01-15)

#3870

Barn är tryggare hos sina föräldrar än på förskolan med tvång..

Amal Ghanem Roth (Helsingborg , 2020-01-15)

#3871

Jag inte vill ha mina barn på förskolan från tre år. Jag skaffat barn för att själv få vara med dom så mycket som möjligt det är mina barn och jag ska skinna bestämma själv på samma sätt som jag har kunnat bestämma själv att skaffa dem.

Ann Vikström (KURRAVAARA, 2020-01-15)

#3875

Man ska få välja själv om man vill vara hemma med sina barn.

Ester Esberg (Kiruna, 2020-01-15)

#3885

Regeringen ska inte detaljstyra familjers liv. Ge tillbaka valfriheten till föräldrarna. Om barn får vara trygga hemma med syskon och föräldrar så kommer samhället bara att vinna. Ta bort maxtaxan för förskolan och låt lärarbristen få lite luft under vingarna istället för att möjliggöra att de rikaste i samhället kan överutnyttja systemet som är tänkt för att skydda och hjälpa de fattigaste.

Karin Vrethem (Linköping, 2020-01-16)

#3890

En av de största anledningarna till att man skaffar barn, måste vara att man älskar barn och vill vara nära dom. Att regeringen utövar maktmissbruk är inte oväntat, men någonstans måste vi säga stop, det är våra barn, vi måste då kunna bestämma över dom. Ska det sluta med att kvinnan blir en maskin som ska föda önskad mängd barn till samhället utan någon som helst rätt att bestämma???

Mathias Bergström (Nybro, 2020-01-16)

#3894

Föräldrar kan välja själva vad som är bäst för sina barn,

Elisabeth Blomgren (Garpenberg, 2020-01-16)

#3899

Barn måste få vara barn! Skolan pågår så lääänge ändå med skolplikt samt gymnasiet och vidareutbildning... Det räcker.

Lilian Wahlman (Östersund , 2020-01-17)

#3905

Barn ska inte börja "arbeta" vid 3 års ålder.

Frågan som automatiskt uppstår är - skaffar vi barn för att vi vill ha barn eller för att få "tillväxtsamhället" att fortsätta snurra.
Dagens små barn fostras redan för tidigt av samhället eftersom det ekonomiska systemet bygger på att båda föräldrarna jobbar.

Att väldigt många barn idag har 10-11 tim på dagis är fel då barnen är med sina föräldrar bara en liten bråkdel av sin vakna tid jämfört med den tid de tillbringar i "samhället".

Föräldrar ska kunna vara närvarande föräldrar för sina barn.

Idag mår väldigt många unga dåligt pga frånvarande (både i tid och mentalt) föräldrar under uppväxten.

Att införa detta obligatorium är inget annat än att stoppa de föräldrar som väljer att jobba mindre under småbarnsåren samtidigt som "samhället" tar ännu större kontroll över barnen.

Så stoppa detta och jobba för att barn ska få vara barn tillsammans med sina föräldrar!

Eva Pettersson (Järbo, 2020-01-17)

#3906

Jag håller med Socialtjänstens paroll, "Barnens bästa i fokus." Många barn mår bäst av att vara hemma (eller åtminstone i ett litet barngrupp) när de är i förskoleåldern. Barnens föräldrar bör få förtroendet att själva göra bedömningen angående var deras barn mår bäst, känner sig mest trygga och utvecklas bäst.
Korta hellre ner arbetsdagen för småbarnsföräldrar, så att dessa familjer kan tillbringa MER tid tillsammans i vardagen, inte mindre.
/Judy Sorensen Hammar, Fil.Mag., tolk och 6-barns mor

Judy Sorensen Hammar (Enköping, 2020-01-17)

#3912

Kommunistfasoner.

Lennart Fors (Oxelösund , 2020-01-18)

#3915

Politiken ska för all del sätta ramarna, men låt familjerna måla sin egen bild, vara fria att göra egna val.

Lina Hagström (Älgarås, 2020-01-19)

#3919

Det är våra barn, inte statens!

Daniel Olofsson (Södertälje, 2020-01-20)

#3921

Har varit hemma med mina barn obetalt i flera år, det bästa jag nånsin har gjort.

Maria Nilsson (Uppsala , 2020-01-20)

#3926

Det måste vara frivilligt
Inte någon tvång

Titti Zandelin (Malmö , 2020-01-23)

#3928

Fruktansvärd syn på barn, tvinga in alla i stöpt form utan att se till barnets bästa.

Marie Bertilsson (Göteborg , 2020-01-23)

#3932

Om samhället ska ta ifrån föräldrarna ännu mer ansvar för sina barn kanske det skulle vara bättre att direkt när man föder ett barn, lämna iväg det till en institution där barnen får växa upp 😡Nej du, herr samhälle!!! Låt barnen få rätten till sina föräldrar, inget kan jämföras med dem (det finns naturligtvis undantag). Hellre att vi låter föräldrar ha valet att vara hemma längre med föräldrapenning och att det blir godkänt och status av samhället att vara hemma och ta hand om/fostra sina egna barn. Även regeln där barn (1-4)ska gå på förskolan när det fått syskon ska bort enligt mig. Barn har rätt till sin föräldralediga förälder OCH sitt nya syskon. Tänk er själva känslan av att bli ratad och utbytt när ett syskon kommit. Om politiker skulle läsa på hur hjärnan utvecklas (psykologi) KANSKE de skulle förstå!!

Camilla Lundström (Västerås, 2020-01-26)

#3933

Barn mår bäst med sin hemmiljö och med sina närmaste första åren i livet. Ta inte den friheten ifrån dem. De behöver kärlek, trygghet och någon som ser dem.

Anna Nilsson (Götene, 2020-01-26)

#3935

Verkligen motsätter mig skolplikt från 3 års ålder!

Erik Stålberg (Malmö, 2020-01-26)

#3936

Att "ha rätt till obligatorisk språkskola" är inte en rättighet, utan en skyldighet. Att erbjuda förskola är en god sak, men det är fel att framtvinga skolplikt från 3 års ålder på familjer.

Anna Maria Karlsson (Malmö, 2020-01-26)

#3937

Det är inte statens sak att bestämma om barn ska gå i förskola eller inte. Det är upp till föräldrarna.

Isac Zia (Lund, 2020-01-27)

#3959

Det är fullkomligt vansinne att ens komma pa tanken att infora obligatorisk forskola I nagot land. Fram Till skolaldern skall foraldrar sjalva bestamma over sina barn och barn skall ha ratt till att vara hemma om Så önskas

Cecilia Lawrence (Göteborg , 2020-02-04)

#3960

För att familjer är så olika och barnens behov ser olika ut. Jag har mött asylsökande familjer som varit otroligt duktiga på att lära sig svenska utan både SFI och förskola och dom barnen borde inte tvingas in, speciellt inte förrän dom landat på platsen och känner sig trygga. Dom har varit med om svåra saker och just tryggheten blir otroligt viktig. Tänk själv att tvingas fara helt själv till ett ställe och ingen pratar samma språk som du, det skulle ju vara otroligt jobbigt och frustrerande. Jag tycker regeringen borde satsa på språkträffar på öppna förskolan istället.

Anna Näslund (Älvsbyn, 2020-02-06)

#3965

Fler och fler barn är stressade idag och psykisk ohälsa blir allt vanligare, ändå tvingas barn till att växa upp fortare och fortare; när ska man se en koppling?? Det finns absolut ingenting naturligt med att tvinga ett barn ifrån sina föräldrar redan vid tre års ålder, jag har valt att ha vår son hemma av den simpla anledningen att jag är helt övertygad om att ett så litet barn alltid har det bäst hos sina föräldrar. Förskola är ett ont måste i mina ögon och något man lämnar sitt barn på om man inte har något annat val. Barn lär sig i den takt som passar dom själva och ska inte behöva tvingas på all stress och tusen intryck som varje dag på förskolan ger. Tio år i grundskolan räcker gott och väl!!

Helena Ceder (Kungsbacka, 2020-02-10)

#3966

Barn behöver få vara hemma med sina föräldrar och få en trygg start i livet, inte bli en i mängden på redan överfulla förskolor. De flesta som skaffar barn är vuxna människor, fullt kapabla att göra detta val själva!

Amanda Mars (Kungsbacka, 2020-02-11)

#3969

Barn ska få vara barn detta är helr sjukt att det ens tagits upp när den psykiska ohälsan bara ökat i Sverige allt mer och barndomen är nyckeön till framtida välmående och hälsa ska ett barn bli tvingat med undervisning och stress vid så lite ålder hemskt. Skriver definitivt under.

Malin Källström (Saltsjöbaden, 2020-02-14)

#3976

Förhoppningsvis kommer fler att inse att barn behöver att få vara hemma men sina primära anknytningspersoner under första tiden i livet och inte ska skynda iväg till förskola innan de varken kan prata, uttrycka sig eller förstå varför de är lämnade av sina egna föräldrar.
Man ska komma ihåg vem det egentligen är som tjänar på att påtvinga barn att gå i förskola så att båda föräldrarna ska jobba betala skatt. Barnens bästa är det definitivt inte.

Lia Randjelovic (Malmö, 2020-02-24)

#3981

Jag tycker föräldrar ska ha valfrihet att välja det de tror blir bäst just för deras barn. Är själv förskollärare och ser att förskolan idag inte är det bästa alternativet för alla barn.

Maud Bernhardsson (Fellingsbro, 2020-03-31)

#3987

Jag anser inte att barn behöver skolplikt från 3 års ålder samt att det kommer lägga en enorm belastning på ett redan belastat område, nämligen barnomsorgen!! Familjer behöver inte heller bli tvingade till att lämna bort sina barn, de som väljer och kan ha barn hemma mer eller mindre ska hyllas till skyarna. Finns inget viktigare för ett barn än sin familj. Vi ska även ha i åtanke att många av dessa barn har upplevt trauma vi inte kan föreställa oss, då behövs det absolut inte läggas mer tvång och ångest på dessa barn.

Jennie Lindahl (Furulund, 2020-04-19)

#3993

Alla familjer måste få mer valfrihet att göra vad just deras familj mår bäst av.

Louise Tuveson (Västerås , 2020-04-19)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...