Nej till skolplikt från tre års ålder!

Regeringen är på väg att införa obligatorisk förskola från tre års ålder för en viss grupp barn, vilket i praktiken innebär skolplikt. I första hand talas det om barn till nyanlända, men på sikt kommer det garanterat att införas för alla barn. Men barn är olika och alla barn mår inte bra i förskolegrupper - därför ska det finnas alternativ som pedagogisk omsorg i form av familjedaghem, flerfamiljssystem samt möjlighet till hemmaomsorg och tillgång till öppen förskola för barn i åldern 1-5 år!

Alla barn har rätt till en bra barndom under de första viktiga åren när själva grunden läggs för barnens framtida mående.

Barn till nyanlända är dessutom inte en homogen grupp och med tanke på dagens kris i förskolan med stora barngrupper, få personal och personal som inte pratar svenska, eller dålig svenska - så behövs det defintivt andra lösningar än obligatorisk förskola. (Se länk: Förskolan är på väg käpprätt åt helvete).

Använd öppna förskolan istället som en resurs för nyanlända och satsa på riktade insatser till föräldrar OCH barn som behöver språkträning.

Stoppa inte möjligheten för föräldrar att välja mellan många olika barnsomsorgsalternativ genom att införa skolplikt från tre års ålder.

Vi som undertecknat säger nej till regeringens förslag om obligatorisk förskola från tre års ålder. Vi behöver inte mer tvång i familjepolitiken - vi behöver mer valfrihet!

Regeringens förslag >>

Skärmavbild_2019-11-05_kl._14_.23_.54_.png

Madeleine Lidman, Föräldraupproret    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Madeleine Lidman, Föräldraupproret överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.