Sänk hyra i Familjebostäders lägenheter på Sandfjärdsgatan

lekplats.jpg

Vi kräver sänkt hyra på Sandfjärdsgatan

Vi som hyresgäster kräver sänkt hyra av familjebostäder pga byggnationen på Årstafältet men också familjebostäder hantering och skötsel av lägenheterna. Vi som bor mitt i arbetet är väldigt missnöjda med den obefintliga hyresgästdialogen kring bortraderandet av vår gård, över en natt.

1. Höghusen kring Sandfjärdsgatan ligger kring ett av Stockholms mest förorenade område med luftföroreningar både från E4:an, Hammarbytunneln och Årstatunneln. Södra länkens skorsten vid Årstafältets tunnelbanestation går ofiltrerat upp mot husen mot Sandfjärdsgatan i höjd med höghusen.

Bilden visar beräknad årsmedelhalt av partiklar (PM10) för utsläppsåret 2015. Vi har inte fått ta del av de senaste åren. Normvärdet som ska klaras är 40 ug/m3(mikrogram per kubikmeter). Miljökvalitetsmålet är 15 ug/m3 (mikrogram per kubikmeter).

halter.PNG

2. Avstängning av Årstafältet har stor påverkan på vår miljö vilket kommer påverka vår hälsa. Våra barn kan inte längre använda lekplatser som är borttagna och förstörda pga bygget och få ställen att grilla. För oss som bor i höghusen är närheten till naturen viktig.

Vi kan inte vistas på det avstängda fältet som vi gjorde förr med rekreation, motion och rastande av hundar. Årstafältet har blivit en byggarbetsplats där kolonilotter har flyttats och de träd och växtlighet som fanns till stor del har huggts ner och skövlats.  Att hels fältet skulle skövlas och stängas av direkt har varit svårt att ta till sig utifrån detaljplanerna.

3. Bygget på Årstafältet har stor påverkan på vår boendemiljö med buller och damm. Maskinerna på fältet på helger och trots att vi har stängda fönster hör vi allt. Hyresgäster får dessutom byggdamm i sina lägenheter vilket påverkar hälsan. Flera hyresgäster har rapporterat astmabesvär. Vi drabbas av klåparna på fältet som gräver av elkablar och vattenledningar. Flera gånger har de orsakat strömavbrott som i sin tur lett till att ventilationen i våra hus varit avstängd i flera dagar.

4. Många av Familjebostäders hyresgäster kan inte använda balkonger som är en del av bostaden, på grund av buller och damm.

5. På sikt kommer vi ha en stark förtätning av vårt område vilket kommer innebära sämre boendeförhållanden och förslummning.

6. Att vägen skulle enkelriktas i 1,5 år fick vi info om ett par dagar före avstängning.

7- Hyran för våra parkeringsplatser har tokhöjts. Dessutom har informationen kring hur man ska behålla sina parkeringsplatser varit undermålig från Familjebostäder så vissa hyresgäster har förlorat sina parkeringsplatser trots att de haft giltiga arrenden som de själva inte sagt upp.

När vi hört av oss till Familjebostäder så säger de att vi måste individuellt framföra våra klagomål kring kompensation. Det är påfrestande att bo så här med utsikten om att det blir en bra boendemiljö först om många år. Om vi bjuder till och anpassar oss, borde staden bjuda till med en anpassning av hyran till den aktuella boendestandarden som definitivt är låg just nu.

Vi som skriver under den här listan kräver sänkt hyra kollektivt från Familjebostäder oavsett om vi är med i Hyresgästföreningen eller inte. Vi vill att det tas betydligt större miljöhänsyn för de boende. Vi kräver dessutom att bli kompenserade kring den försämring som skett sedan bygget på Årstafältet påbörjades.

Genom att underteckna godkänner jag att daniel larsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.