Säkrare skolväg för barnen på Kullstaskolan, Hammarstrand

Namninsamling till förmån för gång och cykelväg längs Idrottsvägen i Hammarstrand.

Namninsamlingen bifogas ett medborgarförslag som lämnas till nästa kommunfullmäktige. (I början av 2021.)

Bakgrund

Idag är Idrottsvägen i Hammarstrand en sträcka där många barn och även äldre går. Idrottsvägen saknar i dag gång- och cykelväg. Barn och ungdomar i Hammarstrands samhälle är hänvisade till att gå och cykla på vägen när de ska till skolan och till fritidsaktiviteter i anslutning till skolan och fotbollsplanen.

På vägen körs en del tung trafik och bussar och flera incidenter har skett. Därför vill vi att det skapas en trafiksäker miljö främst för barnen men även för andra cyklister och gående utmed vägen.  Att bygga fler gång- och cykelvägar kan även leda till att fler väljer att ta sig fram på ett mer miljövänligt sätt än med bil.

Trafikmiljön vid Kullstaskolan är så otrygg och bristfällig att många föräldrar väljer att skjutsa sina barn med bil till skolan. Nu när man byggt en gång och cykelväg vid Centralgatan ända fram till Anders-Olofskolan, ser vi det nödvändigt att även Kullstaskolan och Idrottsvägen får en bättre trafiksäkerhet och tillgänglighet för gång-och cykeltrafikanter.

Sträckan är ca 1000m Se kartbild.

Att utöka våra gång och cykelvägar i Ragunda Kommun är en tydlig väg att följa Ragunda Kommuns vision “ I positiv tro på framtiden bygger vi med medborgarna en välmående och växande kommun genom nytänkande och mod! Ragunda är en kommun som 2030 vänt befolkningsutvecklingen! “

Genom att anta detta medborgarförslag följer man Ragunda Kommuns övergripande mål Goda livsvillkor och Attraktivt samhälle samt de underliggande målen God folkhälsa, Trygga innevånare och Hållbart samhälle.

kartapng[3686].png

Helena Skogelid, Jenny Forslind    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Helena Skogelid, Jenny Forslind lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.