Rör inte barnens 5h-dagar på förskolan!

I Eksjö kommun har de tagit ett beslut om att de barn som går 15 timmar i veckan på förskola inte längre ska erbjudas lunch.

Innan har barnen gått 5 timmar 3 dagar i veckan. Nu vill de att barnen ska gå 3 timmar, 5 dagar i veckan.

Detta innebär att barnen får en stressigare vardag. De hinner knappt komma in i leken på förskolan innan de ska hem igen.

Pedagogerna får det stressigare med fler barn varje dag i veckan. Det innebär också fler hämtningar och lämningar under dagen som också de får en sämre kvalité.

Då de innan kunnat ha planeringsdagar på måndagar och fredagar då de har färre barn blir nu också svårare.

Detta innebär att fullt fungerande rutiner måste ändrats.

För föräldrarna  som är hemma med det lilla barnet får också en mer stress i vardagen.

Klart man skulle vilja ha hemma alla sina barn när man är föräldraledig. Men skulle man ta hem sitt barn på heltid medans man är föräldraledig förlorar barnet sin förskoleplats. De måste ställa sig i kö igen när de ska tillbaka till förskolan. Då är det inte säkert att de får plats på samma förskola som innan.

Varför inte införskaffa alternativ för de barn som går 15 timmar i veckan, t.ex. att föräldrarna får välja om barnen ska gå 5 eller 3 dagar i veckan. Går barnen 3 dagar i veckan kan föräldrarna betala för maten?

Hjälp oss nu visa att vi är många som inte vill att våra barn ska bli drabbade av dessa besparingar.