RÄDDA ATELJÉERNA I BLACKEBERG!

Bostadsrättföreningen Smålänningen 3 i Blackeberg har bestämt sig för att kasta ut konstnärerna, och bygga om våra ateljéer till lyxlokaler! Hjälp oss att stoppa vräkningen, och bevara dessa gamla, ovanliga lokaler för konstnärlig verksamhet!

Ateljéerna byggdes efter ABC-stadsvisionen om att konstnärerna ska finnas bland folket, en demokratisk tanke som gjorde stadsdelar som Vällingby och Blackeberg kreativa och levande. Sedan 1951 har ateljélokalerna på Sigrid Undsets Gata fyllts av målare, skulptörer, bokbindare, fotografer, arkitekter och författare. Men nu har gentrifieringen nått Blackeberg, och konstnärerna ska vräkas. Fler och fler kastas ut ur sina ateljéer av giriga bostadsrättsföreningar och företag, tills det privata vinstintresset kommer att ha rensat ut den konstnärliga verksamheten fullständigt ur Stockholm.

Hjälp oss att förhindra detta! Skriv under vår protestlista och dela den här länken!

PS. Kika in i ateljéerna i de här Babelklippet från SVT: http://www.svtplay.se/klipp/2458742/svenska-forfattarhem-11-vem-bor-har och http://www.svtplay.se/klipp/2461291/svenska-forfattarhem-11-facit.

Lyra Ekström Lindbäck    Kontakta namninsamlingens skapare