Rädda kvar SÅS och ångloken i Katrineholms lokstall

70787205_2453642674712062_6749474675404832768_o.jpg

Med anledning av att Katrineholms Kommun har sagt upp överenskommelsen med SÅS (Stockholms Ånglokssällskap) och har beordrat dem att flytta fordonen från Lokstallet senast den 1 november 2019.

Samhället Katrineholm uppstod pga. järnvägen och blev med tiden en knutpunkt för järnvägen, så historiskt sätt hör järnvägen och Katrineholm ihop. Likaså hör ångloken ihop med Lokstallet, så det finns ett historiskt värde att dessa bevaras. Inte bara för svensk järnvägshistoria utan även för Katrineholms historia.

*Uppdatering*
Kommunen har nu som alla vet vid detta laget lagt fram ett förslag till SÅS. Ett förslag som vid första anblick verkade vara helt resonabelt.

MEN, vid närmare eftertanke och funderingar från många som engerat sig i detta, så har man insett att detta första förslag kanske inte är tillräckligt för att SÅS ska fortsatt kunna bedriva en sådan verksamhet de vill bedriva.

Skriv under här nedanför om du vill att kommunen satsar mer på att bibehålla den förening som faktiskt gör något för att bevara den svenska järnvägshistorien.

Håll en god ton i era kommentarer till underskriften, hot och andra otrevliga kommentarer undanbedes.

Vill inte ha sin underskrift offentlig går det bra att kryssa ur rutan "Visa mitt namn offentligt" när ni skriver under. Då förblir ni anonyma men er underskrift räknas minst lika mycket.