Rädda Hovings malmgård

Hovings malmgård vid Hammarby Sjö förfaller. Detta är en skandal. Huset är unikt och kulturmärkt av Stockholms stad. Ägarens vanvård av huset bryter mot plan- och bygglagen som kräver att huset ska hållas i gott skick.

Vi som undertecknar detta upprop kräver att malmgården snarast rustas upp och bevaras för framtiden.

Den vackra malmgården, dess trädgård och omgivning bär på en rik industri- och personhistoria. I huset bodde och verkade Lars Johan Hierta, Aftonbladets grundare, en av Sveriges främsta entreprenörer och publicister. Här låg Liljeholmens Stearinfabrik, också Hiertas företag, i 130 år - en  av många kända industrier kring Hammarby Sjö.

Malmgården minner om en epok i Stockholms företagshistoria och är ett arkitektoniskt smycke, men står nu tom. Upprustad kommer den till glädje för många, t.ex. som stadsdelsgård. Malmgårdens trädgård är en omtyckt grön oas i området och ska bevaras.

Vi kräver att Einar Mattsson AB som äger malmgården, och Stockholms stad snarast finner en lösning, så att förfallet hejdas och Hovings malmgård bevaras i enlighet med gällande lag!

Inger Johansson, Sjöstadsguiden samt Sjöstadens Hembygdsförening    Kontakta namninsamlingens skapare