Rädda Hovings malmgård

Hovings malmgård vid Hammarby Sjö förfaller. Detta är en skandal. Huset är unikt och kulturmärkt av Stockholms stad. Ägarens vanvård av huset bryter mot plan- och bygglagen som kräver att huset ska hållas i gott skick.

Vi som undertecknar detta upprop kräver att malmgården snarast rustas upp och bevaras för framtiden.

Den vackra malmgården, dess trädgård och omgivning bär på en rik industri- och personhistoria. I huset bodde och verkade Lars Johan Hierta, Aftonbladets grundare, en av Sveriges främsta entreprenörer och publicister. Här låg Liljeholmens Stearinfabrik, också Hiertas företag, i 130 år - en  av många kända industrier kring Hammarby Sjö.

Malmgården minner om en epok i Stockholms företagshistoria och är ett arkitektoniskt smycke, men står nu tom. Upprustad kommer den till glädje för många, t.ex. som stadsdelsgård. Malmgårdens trädgård är en omtyckt grön oas i området och ska bevaras.

Vi kräver att Einar Mattsson AB som äger malmgården, och Stockholms stad snarast finner en lösning, så att förfallet hejdas och Hovings malmgård bevaras i enlighet med gällande lag!

Inger Johansson, Sjöstadsguiden samt Sjöstadens Hembygdsförening    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Inger Johansson, Sjöstadsguiden samt Sjöstadens Hembygdsförening överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.