Nej till höjd trafikhastighet framför Hökarängsskolan

Remissynpunkt befattande diarienummer T2016-03098
Underskrifter emotsätter sig en hastighetshöjning från 30 till 40 km/h på Fagersjövägen

Vi vill stoppa den höjda hastighet som Trafiknämnden avser på Fagersjövägen vid Hökaränsskolan där barn i årskurs F till 9 går. Det här är en trafikmässigt belastad sträcka där många förare redan missar att hålla dagens hastighet och en ytterligare höjning skulle bidra till att förare tillåter sig köra ytterligare ett par snäpp för fort precis där barnen måste gå för att ta sig till och från skolan. Högre hastighet innebär därmed minskad trafiksäkerhet och leder till försämrade miljö- och hälsoaspekter då fler föräldrar kommer att välja bilen för att lämna och färre barn som går och cyklar.

Vi vill behålla -alternativ sänka- den hastighetsgräns på 30 kmh som finns idag och möjligen införa ytterligare trafiksäkerhet på sträckan; förslagsvis med rödljus vid övergångställe, ökad skyltning, fartgupp osv.

Du kan läsa mer om remissförslaget på lokaltidningen Stockholm Direkt eller på kommun- och landstings webtjänst Insyn Sverige; ex här och här

* Den som vill kan också själv mejla angående detta till trafikkontoret@stockholm.se. En så kallad Remissynpunkt ska vara märkt med rubrik att det gäller Dnr T2016-03098. Det finns inga övriga krav på hur mejlet ska se ut eller skrivas. Ju fler som skickar in ett mejl desto bättre! Remissynpunkter skickas och vara inkommen till Trafikkontoret senast 31/3 2017.

Höjd_hastighet2.JPG