Nej till exploatering av Hallunda gård!

Vi som boende på Hallunda gård idag, tillsammans med våra familjer och anhöriga, invänder bestämt mot planerad exploatering av gårdsområdet enligt följande:

1. Att restaurangbyggnad byggs på området enligt planritning. Det uppges i samrådshandlingar att man bestämt plats för denna med utgångspunkt från gamla ritningar och kartbilder på området. På dessa ritningar finns dock inte byggnaden Långa längan, som idag bebos av hyresgäster, uppförd ännu. Den planerade byggnaden med tillhörande verksamhet och den trafikering av besökande som det kan förväntas resultera i, kommer starkt att påverka störande för de boende i Trädgårdsmästarbostaden och i Långa längan. Det kommer avsevärt att påverka de boendes rätt till integritet och möjlighet till egen privat sfär utan insyn av besökande på området. En uppbyggnad av eventuell restaurang anser vi vara fullt möjlig och lämpligare på annan plats där verksamheten inte på samma direkta sätt gör intrång i vår rätt till en fortsatt privat tillvaro. Ex. söder om orangeriet, ost eller nord/ost om orangeriet, alternativt på det område som benämns som "Skogshusen".

2. I de beskrivningar och planer som nu finns för området i samrådshandlingarna uppges på flera ställen att "Området kring herrgården blir likt ett öppet museum och en naturlig startpunkt i utforskandet av området". Vi menar att den beskrivningen och planeringen helt bortser från nuvarande boende på gårdsområdet, och uppmuntrar till att fritt ströva runt i området där bostädernas tomter inte är bildligt tydligt avgränsade från intrång. Vi vill inte på det sättet ingå i någon slags "museeiverksamhet"! Vi vill värna om vår rätt till integritet och oinskränkta möjlighet till privat vistelse på de tomtområden som ingår i våra hyresavtal.

3. Enligt fler utredningar som har gjorts och som det hänvisas till i samrådshandlingarna, utgör området ett oerhört stort värde för ett rikt djurliv för ex. insekter, pollinerare, rådjur, rävar, harar, ugglor, igelkottar, grävlingar och inte minst fridlysta fladdermöss. Ett intrång i denna skyddade miljö kommer med största sannolikhet, inte enbart genom byggnation utan även genom den genomströmning av människor som planen uppenbart bär med sig, att påverka både djurliv och värdefulla ängsmarker och växtarter högst negativt. Detta vill vi förhindra!

4. I den s.k. branddammen och i den mindre dammen som ligger intill det gamla hönshuset och garagebyggnaden norr om de s.k. kvartersparken, uppges det finnas både stor och liten salamander. Det finns flera vittnesuppgifter om detta. Stor salamander sågs där senast för ett par veckor sedan. Varför vi anser att det är berättigat med en utredning av salamanderförekomst i båda dammarna.

Genom att underteckna godkänner jag att Evy Törnquist lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.