mot Förslaget till Detaljplan för Iserås 19:1

Namninsamling mot Förslaget till Detaljplan för Iserås 19:1 och Iseråsskolan.

Vi, undertecknade invånare och intressenter i området kring Iserås, Mariedalskrysset, Iseråsskolan, Lindfjäll och Björmannehög, uttrycker härmed vårt kraftfulla motstånd mot de föreslagna förändringarna och detaljplan för Iserås 19:1 och Iseråsskolan. Vi står emot följande aspekter av planen med följande motivation:

1. Ökad Byggnadshöjd: Förslaget att höja den maximala byggnadshöjden till 16 meter, vilket avviker starkt från områdets nuvarande estetik och struktur.

2. Risk för Exploatering: Potentiell risk för omfattande exploateringar som kan leda till byggandet av stora hyreshuskomplex och andra omfattande strukturella förändringar i vårt natursköna område.

3. Ökad Trafik och Buller: Den planerade utvidgningen av skolan och byggandet av en ny idrottshall längs Mariedalsvägen förväntas öka trafik och buller, vilket negativt påverkar livskvaliteten för områdets invånare.

4. Förändring av Områdets Karaktär: Den övergripande påverkan av de föreslagna förändringarna hotar att grundligt förändra områdets unika atmosfär och levnadsmiljö.

5. Förlust av Utsikt och Solnedgångar: Särskilt för de boende i Björmannehög, där tillkomsten av nya byggnader kommer att blockera utsikten och minska tillgången till kvällssol.

6. Stridighet mot Kommunens Visioner: Förslaget strider mot tidigare visioner och beslut för området, samt kommunens egna riktlinjer för bevarande av kulturhistoriska värden och befintlig byggnadsstruktur.

7. Tidspress och Brist på Delaktighet: Den korta samrådstiden som sammanfaller med jul- och nyårsperioden, vilket begränsar möjligheterna för gemenskapens deltagande och respons.

Genom att underteckna denna namninsamling, kräver vi en omedelbar omvärdering och omprövning av den föreslagna detaljplanen. Vi uppmanar ansvariga myndigheter att beakta våra synpunkter och agera i enlighet med vårt gemensamma intresse för att bevara och skydda vårt områdes unika värden och levnadsmiljö.

// "Vi i Iserås"

Genom att underteckna godkänner jag att Vi i Iserås lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.