Slopa momsen på tatueringar.

Hjälp Sveriges tatuerare att bli klassade som konstnärer, idag måste en tatuerare betala 25% moms medans en "vanlig" konstnär får tjäna 336 000kr/år utan att betala moms och om försäljningen överstiger detta är momssatsen endast 12%.

Vi anser att vi är konstnärer! Många gånger är motiven bara en linjeteckning på ett papper och det är först på huden konsten utvecklas, vi skuggar, färgsätter och formger direkt på kundens hud efter eget huvud och vision.

Många tatuerare tatuerar dessutom 'frihand', ritar direkt på kundens hud för att sedan tatuera. Bara en konstnär skulle kunna utföra ett yrke som detta! Det är väldigt litet antal tatuerare som använder en färdig mall och tatuerar rätt av från den. Man vill sätta sin prägel på sitt arbete. Så att kunderna känner igen respektive tatuerares jobb.

Det är i högsta grad ett konstnärsyrke! Då det är från våra händer och fantasi som tatueringen hamnar på huden. Idag är tatuerare i både Norge och Danmark ansedda som konstnärsyrken.

Konst är konst, oavsett om det är på duk eller hud!

Hjälp Sveriges tatuerare genom att skriva under med ditt namn!