Låt Said stanna i Sverige

Vi vill att Said Eliassi ska få stanna i Sverige. Om han utvisas till Iran har han små möjligheter att klara sig själv. Han har varit i Sverige i 3,5 år och anpassat sig till vårt samhälle. Låt honom stanna av humanitära skäl.

Hos oss bor två härliga grabbar. Den ene födde jag 1999 och vi gav honom namnet Isak. Den andra föddes av en annan mamma ett par år senare i Irak. Hon gav honom namnet Said. Medans jag och Isak besökte BVC med vaccinationer och läkarkontroller dör Saids bror i ett astmaanfall två år gammal - utan läkare och mediciner. Medans min familj njuter av livet med  taccokvällar, utlandsresor och utflykter flyr den andra mamman till Iran med sin familj undan Sadams förföljelse - för dom är kurder.
Isak lär sig åka skidor, skridskor och skoter. Said lär sig att Irans regime inte gillar kurder. När Isak väljer gymnasium flyr Said och hans familj för andra gången. Hotade till livet av Irans ledare för att pappan är politiskt aktiv smugglas familjen till Turkiet. På standen vid de omtalade gummibåtarna finns friheten inom räckhåll. Said kliver på först. Slussar framåt i båten när plötsligt polisen kommer. De som har hand om båten gasar i ren panik med Saids familj kvar på standen. Det var över tre år sen. Han va 14 år. Han har inte hört ifrån dem sedan dess. 14 år gammal...
Han kommer fram till Grekland. Sätter sig på stranden och väntar. Väntar på sin mamma, sin pappa, sina syskon. De kommer inte. En syrisk familj får syn på honom och förbarmar sig. De tar med honom till Danmark. Därifrån tar han sig själv till Sverige för han hade hört att han hade släkt här.
I 3,5 år har Sverige tagit hand om honom. Han har fått mat, husrum, kläder och skola.
Förra veckan fyllde han 18. Då tog allt plötsligt slut. Ingen hjälp mer. Han är ju myndig. Det var då vi fick förmånen att välkomna denna fantastiska kille hem till oss. Här får han mat, kläder och omsorg. Vi kan ansvara för denna grabb tills han är stor nog att klara sig själv. Han kan få jobb i våra företag. Men nu tycker Staten Sverige att Said ska utvisas. Till Iran. Där han inte har någon familj eller släkt.
Said spelar fotboll i A-laget, sköter sin skola exemplarisk och har aldrig varit i bråk. En riktig helyllekille som skulle vara en tilkgång för vårt samhälle. Men att vara föräldralös helyllekille räcker tyvärr inte för att få stanna i vårt Sverige.