Låt Reza Hazare få stanna i Sverige!

Reza Hazare är en ung konstnär som stämplats som hädare och avfälling av mäktiga religiösa ledare i Afghanistan efter att ha ställt ut satiriska och samhällskritiska konstverk där.

Efter att ha blivit utsatt för flera attacker och dödshot både i Afghanistan och Azerbajdzjan sökte han asyl i Sverige för tre år sedan. Hans ansökan avslogs i somras och överklagan prövas just nu i migrationsdomstolen.

Under tiden i Sverige har Reza snabbt kommit in i det svenska samhället, skapat sig ett liv här och varit mycket aktiv i det svenska konstlivet. Han har arbetat på förskolor och har nu en anställning på ett LSS-hem.

Reza Hazare har i sina konstverk skildrat specifika religiösa ledare och andra maktpersoner från hemlandet. Hans satiriska verk och de hatiska reaktioner de väckt, har uppmärksammats av bland annat persiska BBC vilket gjort hans fall vida känt. Att han stämplats som avfälling och hädare innebär att har en dödsdom hängande över sig och riskerar att attackeras av fanatiska sympatisörer till de ledare han har kritiserat i sin konst.

Reza riskerar livet om han tvingas tillbaka till Afghanistan! Vi begär att Migrationsverket omprövar sitt beslut och låter Reza få stanna i Sverige. Ingen konstnär skall behöva riskera livet på grund av sin konstnärliga verksamhet. Ett stöd till Reza Hazare är också ett stöd till alla konstnärer som lever under dödshot runt om i världen.

rezaOD1B8482_copy1.jpg

Felice Hapetzeder    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Felice Hapetzeder lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.