Kameraövervakning i Kungsbacka innerstad

Trygga platser är platser där människor tycker om att leva och där man kan röra sig fritt under så många som möjligt av dygnets timmar utan att riskera att utsättas för brott och kränkningar. På många sätt är trygghet en frihetsfråga.                                               Tyvärr är inte alla platser trygga. Det sociala klimatet i Sverige har ändrats de sista åren och vi har tydligt sett detta även i vår stad Kungsbacka.

Det finns många sätt att göra otrygga platser tryggare och här kan mängder av åtgärder från de sociala till dem som rör den fysiska miljön komma ifråga. Polisen gör med sina resurser ett fantastiskt arbete och allt vad som står i sin makt för att göra vår stad så säker som möjligt. Uppsättandet av en övervakningskamera kan ibland vara nödvändigt för att ytterligare höja säkerheten.

Vetskapen om att man riskerar att fastna på bild har en avskräckande effekt och kan därför förhindra allt från skadegörelse till grova våldsbrott.

Införandet av kameraövervakning minskade bl.a. brottsligheten med cirka 25 procent på tunnelbanestationerna i Stockholms innerstad. Det visar forskning från Stockholms universitet.

Skriv under nu så att vi kan ta detta ett steg längre.

Denna namninsamling kommer tillsamman med en begäran om "utredning av kameraövervakning" att lämnas i en motion till Kungsbacka Kommunfullmäktige.

Förhoppningsvis lyssnar dom på oss.

Tack på förhand och ta hand om er.

OBS! Du måste bekräfta underskriften via en länk i ett auto-bekräftelsemail. Kolla din skräp-inbox ifall du inte får bekräftelsemailet i din vanliga inbox. Bekräftad underskrift = giltig underskrift.

Endast ditt namn och ort visas på petitionslistan (din e-postadress visas inte).

Dela gärna petitionen!