Bättre busstrafik i Utby

Quoted post

Jonas Lundqvist

#31 Svar från Västtrafik

2013-09-10 16:55

Här är svaret från Västtrafik angående protestlistan:
"Hej Jonas

För det första, tack för att du hör av dig och för att ni engagerar er i kollektivtrafiken.

Det stämmer att vi från den 15 dec kommer att dela upp dagens linje 58 Bergsjön – City – Brottkärr i två delar. Linje 58 kommer framöver gå Bergsjön – Nils Ericssons terminalen, och mellan Marklandsgatan – Brottkärr ersätter vi linje 58 med en ny linje 82. Bakgrunden är att vi idag, på delar av linje 58 kör mycket parallell trafik vilket gör att vi inte nyttjar våra resurser på bästa sätt. Vi har också problem med att det är trångt i trafiken runt Brunnsparken och genom centrala delar av staden. Genom att vi prioriterar stombussar och spårvagnar i Brunnsparken och vid Kungsportsplatsen, erbjuder bra möjligheter att byta vid bytespunkter såsom NET, Bellevue eller Svingeln kan vi erbjuda en effektivare trafik med bättre framkomlighet, och därigenom en bättre punktlighet.

Ni som reser från Utby mot centrum med linje 58 idag kommer även framöver kunna resa med linje 58. Ska du resa in till Brunnsparken kan du byta vid hållplats Svingeln, om du inte väljer att gå från Nils Ericssons terminalen. Turtätheten på linje 58 från dec kommer vara oförändrad jämfört med idag. I rusningstid mån-fre kan du resa var 15 min, övriga delar av dagen samt kvällar och helger kör vi var 30 min.

Att man ska känna sig trygg när du reser kollektivt är viktigt för oss, och vi engagerar oss i trygghetsfrågorna genom att samverka med kommunen, Polis och andra berörda organisationer.

Hoppas att ni genom det här svaret har fått en tydligare bild av bakgrunden till förändringen. Återkom gärna om ni har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning

Camilla Holtet
—————————————————

Camilla Holtet

Trafikutvecklingschef

Västtrafik AB

Svar


Gäst

#38 Till Ulrika Holtet

2013-09-12 06:26:01

#31: Jonas Lundqvist - Svar från Västtrafik

Hej Ulrika!
Jag bor i Utby och är väldigt upprörd över att buss 58 ska försämras. Har läst det svar du gav oss här ute, i GT/Expressens artikel häromdagen, samt det svar som du gav Jonas Lundqvist. Vi har sedan slutet på juni försökt att få svar från er, utan större framgång. Vi har ännu inte fått svar på vilken väg bussen ska ta för att komma till NET, för att det tydligen inte är klart. Anmärkningsvärt!
Bifogar ett utskicka från Västtrafik från förra året. Där står det att ni kommer att behålla de tyngsta busslinjerna i Brunnsparken, och en av dessa är linje 58. Har det förändrats på ett år?
Det är tragiskt att ni inte har varit här ute för att se hur linjen fungerar, hur det ser ut i området och vad det är ni förstör genom ändra på linjen. Det rimmar illa att i ett extremt snabbväxande område, förstöra en linje utan att erbjuda något annat. Att linjen inte går hela vägen ut till Brottkärr, det kan nog de flesta av oss gå med på. Men till NET? Dit 519 redan går (som dessutom stannar vid en avstigningshållplats för linje 17, helt utanför NET)? Varför inte låta bussen gå till Sahlgrenska? Eller till Avenyn? Där finns bra möjligheter för bussen att vända. Istället för att ta bort buss 58, varför inte ta bort linje 7 eller 11 från Bergsjön istället? Då kan ni också bli av med trafik i Brunnsparken...Varför inte låta buss 58 bli den stombusslinjen den borde varit för länge sedan!?

Att du påstår att vi kommer att kunna åka med buss 58 framöver, är rent löjeväckande. Det är inte bussnumret vi vill åka med, det är linjen som sådan. En linje som hittills - åtminstone de avgångar som har fungerat - har tagit oss in till centrum på ca 20 minuter. Och nej, NET är inte centrum. De av oss som arbetar på Sahlgrenska har kunnat ta sig till sitt jobb enkelt, de som behöver åka till Avenyn gör det på dryga 25 minuter. Att vi sällan får sittplats, och ofta får trängas, är här sekundärt. Det är många som inte åker under rusningstid, och bussen är lika full i alla fall.
Att vi ska byta vid NET, Bellevue eller vid Svingeln - något som kommer att öka vår restid betydligt - är ju bara dumt! NET är avsides för alla som inte ska till Centralstationen eller vidare från just NET, närheten till just Centralstationen gör inte hållplatsen är attraktiv för oss som har barn p g a helt uppenbara orsaker, Bellevue är en hållplats som ni alla borde besöka olika tidpunkter på dygnet för att förstå vad vi menar med att den hållplatsen inte är trygg. Svingelns hållplatser? Vi och våra barn måste ta oss över en rätt hårt trafikerad väg, för att ens komma till spårvagnarna om vi nu inte vill stanna kvar och vänta på en annan överfull buss.

Att du anser att ni engagerar er i trygghetsfrågorna genom att samverka med kommun, Polis och andra berörda organisationer förstår jag inte. Hur gör ni det så att vi ska känna oss trygga?!  Så att det märks på dessa hållplatser under de timmar på dygnet då ni trafikerar hållplatserna? Finns det vakter där? Åker Polisen runt och kollar? På vilket sätt anser du att ni FAKTISKT ser till att vi är trygga på de hållplatser där det uppenbart är otryggt att befinna sig?

Vi har inte fått svar på varför just vår linje ska förändras. Vi har inte fått reda på vilken undersökning som ligger till grund för att just linje 58 ska förändras.
Vi vill bjuda in er till en diskussion kring detta, snarast möjligt. Lokal ordnar vi, om ni ser till att dyka upp. När ni säger ja, återkommer vi med datumförslag.
Hälsningar
Madeleine Bäckström
Lena Larsson Lovén

#55 Re: Svar från Västtrafik

2013-09-25 18:59:33

#31: Jonas Lundqvist - Svar från Västtrafik

Hej Camilla  Holtet,

genom ditt svar till Jonas Lundquist får man kanske tydligare bild av bakgrunden till beslutet men definitivt inte en acceptabel förklaring til förändringen. Till att börja med är det beklagligt att läsa att 58:ans turtäthet kommer att vara densamma som idag utanför rusningstrafik, dvs.två ggr per timme. Ett vanligt scenario en vardagsförmiddag är t.ex. att inte alla resenärer, särskilt inte med barnvagnar, vid 58:ans hållplatser längds Utbyvägen kommer med bussen vid exempevis 10.30-turen. En väntan på nästa buss i 30 minuter är en LÅÅÅNG väntan så en ökad turtäthet vore det naturliga för denna linje. Många längs 58:ans väg, från Gärdsås och genom Utby, har detta som sin ENDA linje och är helt beroende av att kunna planera sitt resande med buss 58 och veta att man faktiskt kommer med bussen. F.ö. tcker jag att 58:an sällna har probelm med att hålla tiden vilekt är inmponerande med tnake på linjens långa sträckning.

Ett bra resande med kollektivtrafiken, dvs alternativ till bilåkande som väl får anses vara PK idag, innebär restider utan alltför långa väntetider eller för många byten eftersom det är detta som vanligen förlänger resandetiden.  Bellevue erbjuder INTE bra bytesmöjligheter då spårvagnar i regel kör när buss 58/519 kommer in på hållplatsen och vice versa, dvs. VÄNTAN dvs. förlängd restid för resenären. NET är inte heller en "bra bytespunkt", för långt och osmindigt att gå till bytena. 58:ans nuvarande hållplats vid Centralen är suverän för byte till tåg och vissa busslinjer, möjligen acceptabel för byte til spårvagn men för byte till språvagn föredrar man givetvis att byta vid Brunnsparken/Kungsportsplatsen eller annan hållplats med närhet till spårvagn. Det går inte att lura  vana kollektivtrafikresenärer till att NET är en "bra bytesdpunkt" - det är det INTE - utan en otevtydlig försämring i förhållande till nuvarande bytesmöjligheterför 58:an. Många kommentarer här vittnar om hur dåligt bytena fungerar vid de s.k. bytpunkterna (vet chaufförerna om att dessa ställen är bytpunkter och i så fall borde inte trafiken koordineras bättre??) och jag skulle kunna fylla på med många liknande exempel. Det gör jag inte utan ger istället en liten historisk över hur kollektivtrafiken fungerat unde rmina 11 år i Utby. Ett av skälen till att jag och min familj valde att flytta hit var just de GODA förbindelserna med kollektivtrafiken till centrum och andra delar av Göteborg. Som nyinflyttad häpnade jag dock när buss 58 for förbi hållplatsen utan att stanna pga att bussen redan var överfull. Detta bättrade sig efter ett tag men då beslöts att buss 58 endast skulle gå i rusningstrafik och under dagen med lågtrafik bli buss 56 som vände vid Centralen liksom på helgerna = försämring. För att sedan bli buss 58 igen på heltid = förbättring. Då fanns också buss 21 som gick till Torslanda och man kunde enkelt åka till Nordstan, Backaplan och vidare på Hisingen - dvs. en helt annan riktning än den 58:an erbjöd men fortfarande som direklinje.. Så blev den buss 59 som vände vid "goda bytpunkten" NET = försämring, men kunde fungera om man hade gott om tid och skulle till Nordstan. Så ändrades avstigningen vid "NET" till att bli ungefär NET - halvvägs till Skansen lLejonet och därmed försvann buss 59 som ett alternativ att resa från Utby (Jonsered) direkt till centrum.  Så kom 167 som komplement och går några gånger morgon och em till/från Gamlestadstorget men ungefär samtidigt som 519. Kvar finns endast 58:an som livlinan direkt till centrum, Chalmers, Sahlgrenska m.m. Vi behöver inte ytterligare en linje som har slutpunkt NET

Västrafik och Camilla Holtet, ta detta och andra inlägg på allvar och gör kollektivtrafiken genom Utby med det kraftigt växande Kvibergsområdet till ett reellt alternativ till bilåkandet. Eller kan man dribbla med det "resurssavaga nordost" även på detta område??