Bättre busstrafik i Utby

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bättre busstrafik i Utby.

/En som reflekterar hur det faktiskt fungerar i kollektivtrafiken.

#26 Tyvärr får vi ta kostnaden för dåliga investeringar.

2013-09-09 16:11

Västtrafik försöker att minimera sina utgifter med näbbar och klor. Att inte göra sin hemläxa ordentligt med investeringar i miljardklassen svider för dem. Att dåliga affärer skall drabba oss i Utby är skrämmande. Jag är relativt nyinflyttad till området och är redan nu rätt bekymrad om hur busstätheten ser ut. Att jag dessutom får stå när jag betalar 505kr i månaden är inte så bra det heller. Jag har givit detta en chans, vi får se hur jag fortsätter resan. Att ta bilen ser jag snart som en realistiskt alternativ. Det tar ca 10 minuter med bilen till centrum.
Pendlare Utby

#27

2013-09-10 03:09

Jag blir ledsen. Förstör inte en redan dålig kollektivtrafik ännu mer. Vi behöver direktlinje från Bergsjön och Utby till Avenyn och Sahlgrenska. Det är många boende i Utby som pendlar med buss 58 till Sahlgrenska. Vi måste få ha den linjen kvar. Mängden passagerare vittnar om att linje 58 är väldigt populär. Varför ska då Västtrafik förstöra den. Vill de inte att vi ska fortsätta resa? Måste Västtrafik hela tiden göra saker värre för oss resenärer?
Heja buss 58

#28

2013-09-10 08:09

Linje 58 är en av de smartast planerade linjerna i stan. Jag känner att jag kan ta mig till många ställen på ett enkelt och smidigt sätt. SÅ, vad gör Västtrafik då? Jo, förstör linjen fullständigt genom att stycka upp den. De vill att alla ska trängas vid Nils Ericsson terminalen. Riktigt dåligt gjort Västtrafik. Behåll linje 58 som den är genom Göteborg och lägg även in mera turer.
Rickard Nordin (C)

#29 Kloka tankar

2013-09-10 08:53

Hej!
Fick info om detta via ett par vänner i Utby. Låter ju hål i huvudet! Jag sitter i kollektivtrafiknämnden (och vi får inte besluta om enskilda linjer, bara om stora strategier), men jag kommer ändå ta med mig det här. Låter ju galet och dumt. Jag bor på andra sidan motorvägen, men reser till och från i Utby med omnejd och har själv haft stor nytta av 58:an. Som beskrivs är ju detta en stadsdel som växer och att då stycka upp en linje som fungerar, låter ju bara dumt. Tyvärr är vi ju inte med och styr regionen (det gör de rödgröna), men jag ska ändå göra vad jag kan för att påverka.
PL

#30

2013-09-10 11:18

Rickard Nordin! Vi kan behöva all hjälp som går att få. Västtrafik är inte kända för att lyssna på sina kunder och deras behov. Det är så uppenbart galet att stycka upp linje 58. Att beröva Utby från en populär och enda direktkontakt med stora delar av Göteborg.
Jonas Lundqvist

#31 Svar från Västtrafik

2013-09-10 16:55

Här är svaret från Västtrafik angående protestlistan:
"Hej Jonas

För det första, tack för att du hör av dig och för att ni engagerar er i kollektivtrafiken.

Det stämmer att vi från den 15 dec kommer att dela upp dagens linje 58 Bergsjön – City – Brottkärr i två delar. Linje 58 kommer framöver gå Bergsjön – Nils Ericssons terminalen, och mellan Marklandsgatan – Brottkärr ersätter vi linje 58 med en ny linje 82. Bakgrunden är att vi idag, på delar av linje 58 kör mycket parallell trafik vilket gör att vi inte nyttjar våra resurser på bästa sätt. Vi har också problem med att det är trångt i trafiken runt Brunnsparken och genom centrala delar av staden. Genom att vi prioriterar stombussar och spårvagnar i Brunnsparken och vid Kungsportsplatsen, erbjuder bra möjligheter att byta vid bytespunkter såsom NET, Bellevue eller Svingeln kan vi erbjuda en effektivare trafik med bättre framkomlighet, och därigenom en bättre punktlighet.

Ni som reser från Utby mot centrum med linje 58 idag kommer även framöver kunna resa med linje 58. Ska du resa in till Brunnsparken kan du byta vid hållplats Svingeln, om du inte väljer att gå från Nils Ericssons terminalen. Turtätheten på linje 58 från dec kommer vara oförändrad jämfört med idag. I rusningstid mån-fre kan du resa var 15 min, övriga delar av dagen samt kvällar och helger kör vi var 30 min.

Att man ska känna sig trygg när du reser kollektivt är viktigt för oss, och vi engagerar oss i trygghetsfrågorna genom att samverka med kommunen, Polis och andra berörda organisationer.

Hoppas att ni genom det här svaret har fått en tydligare bild av bakgrunden till förändringen. Återkom gärna om ni har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning

Camilla Holtet
—————————————————

Camilla Holtet

Trafikutvecklingschef

Västtrafik AB


Gäst

#32

2013-09-11 03:56

http://www.expressen.se/gt/har-kraftsamlar-sig-utbyborna-i-protest/
Västtrafik forsätter att fullständigt ignorera vad deras kunder tycker och tänker. I intervjun säger Camilla Holtet från Västtrafik, att de kontinuerligt följer upp trafiken. Hur kan de missa att det ständigt är överfullt på buss 58 och att det varit så i flera år, utan åtgärd. Obegripligt!
Ola

#33 Arg i Utby

2013-09-11 06:09

Kan inte vara möjligt att ni vill försämra den kommunala busstrafiken i Utby.
Redan idag överfulla bussar och rena skämten på helgen när sista bussen går.
Gör ni detta finns ingen annan möjlighet än att byta till bil.
Per

#34

2013-09-11 08:19

Utvecklingschefen på Västtrafik är så uppenbart nonchalant mot alla boende i Utby i dagens GT. Hon påstår att man ska känna sig trygg och att de kontinuerligt följer upp trafiken och mängden resenärer på buss 58. Det kan omöjligt stämma. I så fall, hade Västtrafik inte försämrat en av de tyngsta busslinjerna i Göteborg.
Axel

#35

2013-09-11 08:38

Kollektivtrafiken i hela Östra Göteborg verkar vara på väg att haverera. Överfulla bussar, om möjligt ännu fullare spårvagnar om man försöker byta till dem. För h-e förstärk trafiken istället för att dra ner! Bra initiativ den här listan.
Joakim

#36 Tråkigt

2013-09-11 13:11

Det är tråkigt att läsa Västrafiks inställning i dagens GT. Varför är de så fientliga mot sina kunder. Utby behöver en linje med buss 58 sträckning. Den borde istället få fler avgångar, gå oftare, särskilt på kvällar och helger. Västtrafik verkar göra allt för att reta upp sina kunder. Det är verkligen tråkigt. Inga andra alternativ finns heller för oss i Utby.

Gäst

#37

2013-09-11 18:32

Instämmer

Gäst

#38 Till Ulrika Holtet

2013-09-12 06:26

#31: Jonas Lundqvist - Svar från Västtrafik

Hej Ulrika!
Jag bor i Utby och är väldigt upprörd över att buss 58 ska försämras. Har läst det svar du gav oss här ute, i GT/Expressens artikel häromdagen, samt det svar som du gav Jonas Lundqvist. Vi har sedan slutet på juni försökt att få svar från er, utan större framgång. Vi har ännu inte fått svar på vilken väg bussen ska ta för att komma till NET, för att det tydligen inte är klart. Anmärkningsvärt!
Bifogar ett utskicka från Västtrafik från förra året. Där står det att ni kommer att behålla de tyngsta busslinjerna i Brunnsparken, och en av dessa är linje 58. Har det förändrats på ett år?
Det är tragiskt att ni inte har varit här ute för att se hur linjen fungerar, hur det ser ut i området och vad det är ni förstör genom ändra på linjen. Det rimmar illa att i ett extremt snabbväxande område, förstöra en linje utan att erbjuda något annat. Att linjen inte går hela vägen ut till Brottkärr, det kan nog de flesta av oss gå med på. Men till NET? Dit 519 redan går (som dessutom stannar vid en avstigningshållplats för linje 17, helt utanför NET)? Varför inte låta bussen gå till Sahlgrenska? Eller till Avenyn? Där finns bra möjligheter för bussen att vända. Istället för att ta bort buss 58, varför inte ta bort linje 7 eller 11 från Bergsjön istället? Då kan ni också bli av med trafik i Brunnsparken...Varför inte låta buss 58 bli den stombusslinjen den borde varit för länge sedan!?

Att du påstår att vi kommer att kunna åka med buss 58 framöver, är rent löjeväckande. Det är inte bussnumret vi vill åka med, det är linjen som sådan. En linje som hittills - åtminstone de avgångar som har fungerat - har tagit oss in till centrum på ca 20 minuter. Och nej, NET är inte centrum. De av oss som arbetar på Sahlgrenska har kunnat ta sig till sitt jobb enkelt, de som behöver åka till Avenyn gör det på dryga 25 minuter. Att vi sällan får sittplats, och ofta får trängas, är här sekundärt. Det är många som inte åker under rusningstid, och bussen är lika full i alla fall.
Att vi ska byta vid NET, Bellevue eller vid Svingeln - något som kommer att öka vår restid betydligt - är ju bara dumt! NET är avsides för alla som inte ska till Centralstationen eller vidare från just NET, närheten till just Centralstationen gör inte hållplatsen är attraktiv för oss som har barn p g a helt uppenbara orsaker, Bellevue är en hållplats som ni alla borde besöka olika tidpunkter på dygnet för att förstå vad vi menar med att den hållplatsen inte är trygg. Svingelns hållplatser? Vi och våra barn måste ta oss över en rätt hårt trafikerad väg, för att ens komma till spårvagnarna om vi nu inte vill stanna kvar och vänta på en annan överfull buss.

Att du anser att ni engagerar er i trygghetsfrågorna genom att samverka med kommun, Polis och andra berörda organisationer förstår jag inte. Hur gör ni det så att vi ska känna oss trygga?!  Så att det märks på dessa hållplatser under de timmar på dygnet då ni trafikerar hållplatserna? Finns det vakter där? Åker Polisen runt och kollar? På vilket sätt anser du att ni FAKTISKT ser till att vi är trygga på de hållplatser där det uppenbart är otryggt att befinna sig?

Vi har inte fått svar på varför just vår linje ska förändras. Vi har inte fått reda på vilken undersökning som ligger till grund för att just linje 58 ska förändras.
Vi vill bjuda in er till en diskussion kring detta, snarast möjligt. Lokal ordnar vi, om ni ser till att dyka upp. När ni säger ja, återkommer vi med datumförslag.
Hälsningar
Madeleine Bäckström

Gäst

#39

2013-09-12 16:22

I dag torsdag vid 7.30 på morgonen från Österlyckan. Buss 167 (som bara går till Gamlestadstorget), buss 519 (som bara går till vägs ände bakom NET) och buss 58. Alla tre kom med 20 sekunders mellanrum. Så är det jämt. I praktiken går dessa bussar samtidigt. Och så är det även när man ska tillbaka till Utby från stan. Med andra ord blir det långa väntetider vid eventuellt byte på Bellevue. Behåll buss 58 som den är idag och utöka antalet turer istället.

Gäst

#40

2013-09-12 18:56

Jag börjar mitt arbete kl 7:00, fem dagar i veckan, både vardag som helg. Bussarna går väldig sällan främst på helger och under sommaren. Jag önskar fler turer, främst helger men också under dagtid. Optimalt skulle bussarna gå var tionde minut hela dagarna, mån-sön. Önskar även senare nattetid,.
Arg resenär

#41 Dålig tidtabell

2013-09-13 15:37

Jag åkte med spårvagn 11 vid 17-tiden. Ska tillägga att den var överfull. En dörr gick inte att öppna. Kaos ombord. Hoppade av vid Bellevue för byte till buss mot Utby. Det kom tre bussar samtidigt. Linje 58, 167 och 519. Pricksäker planering. Bussarna går samtidigt. Det innebär att det blir 15-30 minuters väntan till nästa buss. När ska Västtrafik lära sig att sprida ut avgångarna. Behåll buss 58 som den är idag och utöka turerna.
oroad Utby

#42 Planera bättre Västtrafik

2013-09-13 15:44

Jag läste i GP att det inte kommer några nya spårvagnar förrän tidigast om 5-7 år. Det innebär att turtätheten i spårvagnstrafiken inte kommer att kunna utökas heller på lika många år. Oavsett om passagerarna ökar. Det finns helt enkelt inga spårvagnar att sätta in. Trots det vill Västtrafik att boende i Utby ska hoppa av vid Bellevue för vidare transport till stan med spårvagn som redan är överfull. Likadant är det när man ska tillbaka från stan till Utby. Spårvagnarna är också redan överfulla. Låt oss behålla buss 58 genom staden och utöka turtätheten på Buss 58. Hur planerar Västtrafik egentligen.

Gäst

#43

2013-09-13 17:43

Jag förespråkar tätare turer, natturer samt oförändrad sträckning.
Bilburen

#44 Försämring

2013-09-13 18:24

Buss 58 går alldeles för sällan. Väldigt svårt att åka kollektivt från Utby redan sim det är, och så vill de försämra för oss!!! Det rimmar illa med tanke på att västtrafik vill få oss att åka med buss och spårvagn. Och hur ska det bli säkert för våra ungdomar att åka buss hem från stan? Att gå till NET i mörkret och vänta där? Att åka till Bellevue och stå och vänta på en buss i mörkret i 30 min, som man ofta får göra. Buss 58 måste gå till och från centrala stan och helst med tätare turer, samt med senare avgång till/från stan än kl 24! Det går nattbussar långt senare till många ställen som ligger långt utanför stan, men ingen till Utby!

Gäst

#45

2013-09-15 11:39

Jag jobbar på Sahlgrenska och bor i Utby sedan ca 20 år tillbaka. Kollektivtrafiken i Utby har aldrig varit bra och redan nu är den sämre än på mycket länge då 58:or dragits in och slutar vid centralstationen så det blir 20 min mellan bussarna till Sahlgrenska. Om de planerade förändringarna blir av kommer jag att börja åka bil! Att byta vid Bellevue är inget alternativ då spårvangnarna där alltid är överfulla redan nu. Gamlestadstorget är helt uteslutet att byta på då resenärerna där vallas runt med nya vägar varje vecka och lång bytessträcka mellan buss och spårvagn vare sig man tar 58:an eller 519. Svingeln är inte heller ett bra alternativ då man måste korsa en starkt trafikerad väg för att komm till spårvagnen. Var tänker västtrafik att vi Utbybor smidigt skall kunna byta till annan linje? Trafiken på buss 58 borde förstärkas istället för att dras in. Speciellt med alla nya bostäder vid Kviberg.

Gäst

#46 Bellevue

2013-09-15 13:55

Läser i Tidningen Nordost idag om Bellevue, och att det väl närmast blir trafikkaos när det blir ombyggnad där. Bl kommer det inte att gå några spårvagnar från Bellevue under 5 veckor sommaren 2014, utan dessa blir ersatta av bussar - som kommer att vara än mer överfulla. Jag som inte har bil eller körkort heller för den delen, inser att vi nog får flytta härifrån!!! Västtrafik! Hur har ni tänkt egentligen?

Jan

#47 Orolig kund

2013-09-16 08:39

Västtrafik säger att det blir för mycket trafik i city om även buss 58 ska åka där, struntprat. I GP kunde man läsa att inga nya spårvagnar kommer att finnas förrän tidigast 5-7år. Alltså går det inte att utöka spårvagnstrafiken heller. Det finns inte fler spårvagnar än idag och för många år framöver. Blir det mer folk på spårvagnarna, blir det bara trängre. Och dit vill Västtrafik att alla i Utby ska åka framöver, i spårvagnarna. Hur tusan tänker de på Västtrafik egentligen. Behåll både dragning och bättra på turtätheten på buss 58.
Anna

#48 Besviken kund

2013-09-16 16:56

Det är verkligen oansvarigt av Västtrafik att förstöra en populär och viktig linje som buss 58. Utöka antalet avgångar och behåll sträckningen åtminstone till Sahlgrenska. Vidare är det bluff och båg från Västtrafik sida att säga att bussarna från Utby går var 5:e minut. Alla som reser kontinuerligt med buss 58 vet att alla övriga bussar går mer eller mindre samtidigt. Innan Västtrafik uttalar sig borde de se till att ha siffrorna rätt. Det är hånfullt mot alla Utbybor när Västtrafik inte bemödar sig att hålla sig till fakta.

Gäst

#49

2013-09-16 20:42

Tätare turer å nattrafik på 58:an önskas även åt motsatt håll!
Mia

#50 Arg resenär 58

2013-09-20 06:28

Det är snart 600 personer som skrivit på protesterna om försämringarna för buss 58. Om Västtrafik inte lyssnar och gör om efter så massiva protester kan jag inte dra andra slutsatser än att Västtrafik struntar i sina kunder. Trots att det på deras hemsida står att våra synpunkter är viktiga för att de ska bli bättre. Upp till bevis, Västtrafik!