Bättre busstrafik i Utby

Lena Larsson Lovén

/ #55 Re: Svar från Västtrafik

2013-09-25 18:59

#31: Jonas Lundqvist - Svar från Västtrafik

Hej Camilla  Holtet,

genom ditt svar till Jonas Lundquist får man kanske tydligare bild av bakgrunden till beslutet men definitivt inte en acceptabel förklaring til förändringen. Till att börja med är det beklagligt att läsa att 58:ans turtäthet kommer att vara densamma som idag utanför rusningstrafik, dvs.två ggr per timme. Ett vanligt scenario en vardagsförmiddag är t.ex. att inte alla resenärer, särskilt inte med barnvagnar, vid 58:ans hållplatser längds Utbyvägen kommer med bussen vid exempevis 10.30-turen. En väntan på nästa buss i 30 minuter är en LÅÅÅNG väntan så en ökad turtäthet vore det naturliga för denna linje. Många längs 58:ans väg, från Gärdsås och genom Utby, har detta som sin ENDA linje och är helt beroende av att kunna planera sitt resande med buss 58 och veta att man faktiskt kommer med bussen. F.ö. tcker jag att 58:an sällna har probelm med att hålla tiden vilekt är inmponerande med tnake på linjens långa sträckning.

Ett bra resande med kollektivtrafiken, dvs alternativ till bilåkande som väl får anses vara PK idag, innebär restider utan alltför långa väntetider eller för många byten eftersom det är detta som vanligen förlänger resandetiden.  Bellevue erbjuder INTE bra bytesmöjligheter då spårvagnar i regel kör när buss 58/519 kommer in på hållplatsen och vice versa, dvs. VÄNTAN dvs. förlängd restid för resenären. NET är inte heller en "bra bytespunkt", för långt och osmindigt att gå till bytena. 58:ans nuvarande hållplats vid Centralen är suverän för byte till tåg och vissa busslinjer, möjligen acceptabel för byte til spårvagn men för byte till språvagn föredrar man givetvis att byta vid Brunnsparken/Kungsportsplatsen eller annan hållplats med närhet till spårvagn. Det går inte att lura  vana kollektivtrafikresenärer till att NET är en "bra bytesdpunkt" - det är det INTE - utan en otevtydlig försämring i förhållande till nuvarande bytesmöjligheterför 58:an. Många kommentarer här vittnar om hur dåligt bytena fungerar vid de s.k. bytpunkterna (vet chaufförerna om att dessa ställen är bytpunkter och i så fall borde inte trafiken koordineras bättre??) och jag skulle kunna fylla på med många liknande exempel. Det gör jag inte utan ger istället en liten historisk över hur kollektivtrafiken fungerat unde rmina 11 år i Utby. Ett av skälen till att jag och min familj valde att flytta hit var just de GODA förbindelserna med kollektivtrafiken till centrum och andra delar av Göteborg. Som nyinflyttad häpnade jag dock när buss 58 for förbi hållplatsen utan att stanna pga att bussen redan var överfull. Detta bättrade sig efter ett tag men då beslöts att buss 58 endast skulle gå i rusningstrafik och under dagen med lågtrafik bli buss 56 som vände vid Centralen liksom på helgerna = försämring. För att sedan bli buss 58 igen på heltid = förbättring. Då fanns också buss 21 som gick till Torslanda och man kunde enkelt åka till Nordstan, Backaplan och vidare på Hisingen - dvs. en helt annan riktning än den 58:an erbjöd men fortfarande som direklinje.. Så blev den buss 59 som vände vid "goda bytpunkten" NET = försämring, men kunde fungera om man hade gott om tid och skulle till Nordstan. Så ändrades avstigningen vid "NET" till att bli ungefär NET - halvvägs till Skansen lLejonet och därmed försvann buss 59 som ett alternativ att resa från Utby (Jonsered) direkt till centrum.  Så kom 167 som komplement och går några gånger morgon och em till/från Gamlestadstorget men ungefär samtidigt som 519. Kvar finns endast 58:an som livlinan direkt till centrum, Chalmers, Sahlgrenska m.m. Vi behöver inte ytterligare en linje som har slutpunkt NET

Västrafik och Camilla Holtet, ta detta och andra inlägg på allvar och gör kollektivtrafiken genom Utby med det kraftigt växande Kvibergsområdet till ett reellt alternativ till bilåkandet. Eller kan man dribbla med det "resurssavaga nordost" även på detta område??