Bättre busstrafik i Utby

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bättre busstrafik i Utby.

Madde

#51 Inget svar

2013-09-21 07:48

Fortfarande har Västtrafik inte svarat på mitt mejl...
Gumman på berget

#52 Indragning av linjesträckning.

2013-09-25 12:33

Jag bor i Utby sedan 1980 och trivs fortfarande väldigt bra. Då fanns det bara en buss nr. 56 och byte skedde vid Bellevue. När busslinjen senare ändrade sträcka och gick ända ut till Billdal, var det många som jublade. Flera, som arbetade mitt i city eller vid Sahlgrenska m.fl. platser kom snabbare och bekvämare till sina arbeten.
Tar trafikkontoret bort en stor del av nuvarande sträcka så är det att gå över 30 år tillbaka i tiden. Det rimmar också dåligt med den s.k. "trängselskatten". Kommunikationspolitiken i Göteborg är ett stort skämt. Anser att man får ta sig i kragen. Det är ett hån mot Utbyborna om man fullföljer indragningen.


Gäst

#53

2013-09-25 13:56

Busstrafiken i utby behöver förstärkas inte bli sämmre. Att åka till bellevue och gå är ju inget alternativ om det är sent på kvällen, dåligt väder, dåligt upplyst m.m.Vill fortsätta att åka kommunalt och ha det fortsättningsvis som ett bra alternativ.
Janne

#54 Arg i Utby

2013-09-25 17:58

Jag tycker det är skrämmande att Västtrafik medvetet väljer att diskriminera alla boende i Utby. Vi är många som bor här och är beroende av bra kommunikationer. Det är inte bra nu och Västtrafik vill göra det ännu sämre. Vi måste ringa, maila och tjata på Västtrafik så mycket som möjligt för att göra oss hörda. Vi vägrar bli överkörda av Västtrafik!
Lena Larsson Lovén

#55 Re: Svar från Västtrafik

2013-09-25 18:59

#31: Jonas Lundqvist - Svar från Västtrafik

Hej Camilla  Holtet,

genom ditt svar till Jonas Lundquist får man kanske tydligare bild av bakgrunden till beslutet men definitivt inte en acceptabel förklaring til förändringen. Till att börja med är det beklagligt att läsa att 58:ans turtäthet kommer att vara densamma som idag utanför rusningstrafik, dvs.två ggr per timme. Ett vanligt scenario en vardagsförmiddag är t.ex. att inte alla resenärer, särskilt inte med barnvagnar, vid 58:ans hållplatser längds Utbyvägen kommer med bussen vid exempevis 10.30-turen. En väntan på nästa buss i 30 minuter är en LÅÅÅNG väntan så en ökad turtäthet vore det naturliga för denna linje. Många längs 58:ans väg, från Gärdsås och genom Utby, har detta som sin ENDA linje och är helt beroende av att kunna planera sitt resande med buss 58 och veta att man faktiskt kommer med bussen. F.ö. tcker jag att 58:an sällna har probelm med att hålla tiden vilekt är inmponerande med tnake på linjens långa sträckning.

Ett bra resande med kollektivtrafiken, dvs alternativ till bilåkande som väl får anses vara PK idag, innebär restider utan alltför långa väntetider eller för många byten eftersom det är detta som vanligen förlänger resandetiden.  Bellevue erbjuder INTE bra bytesmöjligheter då spårvagnar i regel kör när buss 58/519 kommer in på hållplatsen och vice versa, dvs. VÄNTAN dvs. förlängd restid för resenären. NET är inte heller en "bra bytespunkt", för långt och osmindigt att gå till bytena. 58:ans nuvarande hållplats vid Centralen är suverän för byte till tåg och vissa busslinjer, möjligen acceptabel för byte til spårvagn men för byte till språvagn föredrar man givetvis att byta vid Brunnsparken/Kungsportsplatsen eller annan hållplats med närhet till spårvagn. Det går inte att lura  vana kollektivtrafikresenärer till att NET är en "bra bytesdpunkt" - det är det INTE - utan en otevtydlig försämring i förhållande till nuvarande bytesmöjligheterför 58:an. Många kommentarer här vittnar om hur dåligt bytena fungerar vid de s.k. bytpunkterna (vet chaufförerna om att dessa ställen är bytpunkter och i så fall borde inte trafiken koordineras bättre??) och jag skulle kunna fylla på med många liknande exempel. Det gör jag inte utan ger istället en liten historisk över hur kollektivtrafiken fungerat unde rmina 11 år i Utby. Ett av skälen till att jag och min familj valde att flytta hit var just de GODA förbindelserna med kollektivtrafiken till centrum och andra delar av Göteborg. Som nyinflyttad häpnade jag dock när buss 58 for förbi hållplatsen utan att stanna pga att bussen redan var överfull. Detta bättrade sig efter ett tag men då beslöts att buss 58 endast skulle gå i rusningstrafik och under dagen med lågtrafik bli buss 56 som vände vid Centralen liksom på helgerna = försämring. För att sedan bli buss 58 igen på heltid = förbättring. Då fanns också buss 21 som gick till Torslanda och man kunde enkelt åka till Nordstan, Backaplan och vidare på Hisingen - dvs. en helt annan riktning än den 58:an erbjöd men fortfarande som direklinje.. Så blev den buss 59 som vände vid "goda bytpunkten" NET = försämring, men kunde fungera om man hade gott om tid och skulle till Nordstan. Så ändrades avstigningen vid "NET" till att bli ungefär NET - halvvägs till Skansen lLejonet och därmed försvann buss 59 som ett alternativ att resa från Utby (Jonsered) direkt till centrum.  Så kom 167 som komplement och går några gånger morgon och em till/från Gamlestadstorget men ungefär samtidigt som 519. Kvar finns endast 58:an som livlinan direkt till centrum, Chalmers, Sahlgrenska m.m. Vi behöver inte ytterligare en linje som har slutpunkt NET

Västrafik och Camilla Holtet, ta detta och andra inlägg på allvar och gör kollektivtrafiken genom Utby med det kraftigt växande Kvibergsområdet till ett reellt alternativ till bilåkandet. Eller kan man dribbla med det "resurssavaga nordost" även på detta område??

 


Gäst

#56

2013-09-26 13:19

Bor i Utby o är pensionär. Tyvärr har min make och jag inte uppmärksammat denna information i ngn tidning om mötet ni haft på caféet Läste artikeln i lokaltidningen Kvibergstaden. Hittar ingen info ang 58an i Västtrafiks i hemsida.
Kerstin carlsson

Gäst

#57

2013-09-26 14:18

Mycket bra formulerad skrivelse.

Gäst

#58 buss 58

2013-09-26 17:59

läser att buss 58 kör mycket parallell- bullsnack -det är bättre förbindelse mellan Jonsered och stan eller Torslanda och stan oftare med halvbesatta bussar samtidig som 58 är fullbesatt jämt. Tänk på att dessa passagerare inte röster om trängselskatt. SVART _GUL och ROSA ät knapp halvbesatt går 6-8 gånger per timme- 58 full till Marklandsgatan. ovanstående bussar byter i princip passagerare vid femman. 58 är vår liv linie i östra Göteborg -UTBY_GÅRDSÅS_KORTEDALA två gånger i timmen är inte förmycket- tänk efter eller kolla själv.

Gäst

#59

2013-09-27 04:23

Det verkar inte som om Västtrafik månar om sina resenärer. Indragna linjer, skandalöst betalsystem, kommande höjningar av resetaxan, inställda bussturer så att man inte vet om kommer fram i rätt tid. Om Västtrafik vill att man skall åka kollektivt så får man skärpa sig.

Gäst

#60

2013-09-27 05:33

vi vill ha kvar bussen .vi har barn som använder den till skolan och gamla som vill in till stan så tänk till hur skulle in vilja ha det själva.ni vill inte ha bilar i stan hur ska ni ha det vi får åka 1ht innan man börjar jobb för man vet ju inte om bussen kommer,och inte fler ändringar.Så fler Turer för oss.


Gäst

#61

2013-09-27 07:26

Indragningen drabbar bl a äldre personer som
kunnat åka utan byte till Sahlgrenska.

Gäst

#62

2013-09-27 08:54

Om 58:an skall gå yill samma ändhållplats som 519 är försämringen ändå sämre. Då får vi som år lite äldre svårigheter attgå från gamla Bergslagsbanestationen till anslutande linjer vid Centralen och Brunnsparken!

Gäst

#63

2013-09-27 09:38

Är Utbyborna till för 58:an eller är 58:an till för Utbyborna. Naturligtvis ska bussen serva oss!!!
Sven Linder
Gäst

#64

2013-09-27 09:46

Det är verkligen sant att kollektivtrafiken i Utby alltid varit styvmoderligt behandlad. Det är läge för förbättringar inte försämringar!
Sven Linder
Utbybo sedan 1984

Yvonne

#65 Stämpla på buss 58

2013-09-27 15:42

Om vi alla stämplar varje gång vi åker med buss 58 så ser Västtrafik att så många åker. Som det är nu stämplar nästan inga. Stämpla så syns det att tätare turer behövs.
Yvonne

#66 Re: Längst upp i Utby har vi ALDRIG 5-minuterstrafik! Och den är full redan innan Utby.

2013-09-27 15:52


Gäst

#67

2013-09-27 21:58

Samarbetar denna petition med den på Facebook? Jag hoppas att de gör det så vi får ihop ett stort underlag!

Gäst

#68

2013-09-28 05:30

Åker ofta in till stan. Det tar längre tid med att behöva byta till annan linje.
Bussberoende

#69 busstrafik utby

2013-09-28 09:09

Välkomna Ni i Trafiknämnden att gå ombord på buss 58 vid Gillegatan.
Det kunde skapa förståelse för hur det ser ut vid denna hållplats.
Linje 58 startar i Bergsjön och bussen är redan full vid Gillegatan.
Öka turtätheten till 20 minuter. Boende vid Gillegatan sedan 1969
och upplever bara en försämring av busslijen.

Gäst

#70

2013-09-28 09:11

Det vore bättre att bussen vänder vid Stora Björn istället. Bergsjöborna har redan spårvagnar som de kan åka

Gäst

#71

2013-09-28 09:18

Helt absurt att försämra något som redan är så kasst!!

Gäst

#72

2013-09-28 09:25

Alltid knökfull av Bergsjöbor när bussen kommer till Utby. Alldeles för ofta är bussen utebliven, sen och tom för tidig, verkar köra in tid.
Jonas

#73 Re: Linje 58

2013-09-28 09:36

Jonas

#74

2013-09-28 09:39

Försämra fan inte 58 ! Jag går upp 04:58 för att kunna ta bussen till mitt jobb som ligger vid Askim , men när jag är på bussen vid 5:58 så är den full av folk

Gäst

#75

2013-09-28 12:18

Hela Göteborg är korrumperat, det inbegriper även Västtrafik.