Bättre busstrafik i Utby

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bättre busstrafik i Utby.


Gäst

#1

2013-09-05 14:26

Buss 58 från Utby till centrala Göteborg och tillbaka är ständigt överfull. Bättre turtäthet har behövts i många år. Västtrafik vill lösa det problemet genom att stycka upp linjen och därmed göra den ännu sämre för oss resenärer. Är kollektivtrafiken till för oss resenärer eller inte undrar jag. Vi har försökt få gehör för vårt missnöje, men Västrafik och Kollektivtrafiknämnden bemödar sig inte att ta oss på allvar.

Gäst

#2

2013-09-05 15:46

Stora delar av dagen och hela kvällen går buss 58 i 30-minuters trafik. Om man skulle ta spårvagn till Bellevue och missar sin anslutningsbuss till Utby, blir väntetiden väldigt lång, 30 minuter. Det är inte trevligt. Många tvingas hämta sina barn och anhöriga med bil från hållplats Bellevue. Det är inte bra för miljön. Här och nu har Västtrafik en chans att rätta till sitt misstag att demontera busslinje 58.

Gäst

#3

2013-09-05 16:04

I de standardsvar vi fått från Västtrafik när vi försökt uppmärksamma dem på vilka problem som uppstår vid uppstyckningen av linje 58, hänvisar de boende i Utby att byta till buss 58 vid Gamlestadstorget. Buss 58 trafikerar inte Gamlestadstorget.
Lovisa

#4 Linje 58

2013-09-05 18:53

Skärpning Västtrafik! Vet ni inte hur 58:an brukar se ut? Överfull eller så när som och redan vid Gillegatan de flesta tider men framförallt morgon och kväll. Gravida och gamla får stå för att de som behöver sitta sitter redan, men sen är det fullt! Ska man åka med barnvagn får man ibland snällt vänta på nästa buss eller gå till Österlyckan och hoppas att 519 inte just gått. Försämra inte denna linje ännu mer!!!!!!!!

Gäst

#5

2013-09-05 20:07

Bra gjort, att försöka få 58:ans buss stt gå oftare och längre

Gäst

#6

2013-09-05 20:14

Bussarna in mot stan är fulla idag, spårvagnarna från Bellevue är fulla (och var så även innan rostskandalen), vart vill ni att vi som i framtiden kommer tvingas byta på Bellevue ska ta vägen? I spårvagnen finns inte plats. Vi pratar inte om att få sitta ner eller ens att få en bra ståplats. Vi pratar redan idag om att komma i kläm i dörren med armar eller väskor, och att riskera trilla ut på nästa hållplats när dörren går upp för att enda platsen är att stå klämt upp mot dörren. Nästa steg om ni tar bort trafik blir att vuxna måste sitta i knät eller ta plats på taket.

Gäst

#7

2013-09-05 21:07

Hur menar nu att detta skall gynna någon ? Vill ni verkligen att jag skall ta bilen istället för bussen ? De gynnar INTE er INTE mig å absolut INTE miljön ! De e svårt redan nu som de e , för ALLA dessa tre poster!!!

Gäst

#8

2013-09-05 22:02

Jag bor i Utby och tycker inte att det finns tillräckligt med förbindelser! Rimmar illa med trängselskatt som ska få oss lämna bilen hemma och det halveras en busslinje. Utöka!!!! Är det svårt att fatta!!!!

Gäst

#9

2013-09-06 05:37

Busstrafiken har blivit bättre och tätare. Men korta inte av resvägen för 58:an! Det påverkar mångas pendling till jobb osv.
Boende Utby

#10 Buss 58

2013-09-06 06:51

Västtrafik missköter sitt jobb fullständigt. Att beröva en växande stadsdel som Utby med ca 6000-7000 invånare, sin enda direktlinje med city, är fullkomligt vansinnigt. Med bil tar det knappa 10 minuter in till city. Med buss och byte kommer det i framtiden ta 25-35 minuter. Kollektivtrafiken är till för oss resenärer/kunder. Nu är det hög tid att Västtrafik börjar lyssna på oss, och ser till vilka behov Vi har. Skärpning Västtrafik!!
Utby behöver direktförbindelse till City

#11

2013-09-06 07:02

Med så många passagerare som buss 58 har dagligen, borde den i stället klassificeras som stombusslinje med betydligt bättre turtäthet. Den är alltid överfull. Många gånger har jag sett små barn likaväl som äldre stå upptryckta mot framrutan i bussen. Det borde vara förbjudet att tränga in så många människor i bussen. Ta ert ansvar Västtrafik. Bättre turtäthet och fortsatt direktförbindelse till city, (Brunnsparken, Kungsportplatsen och Avenyn).
resenär buss 58

#12

2013-09-06 07:36

Hur tänker Västtrafik? Nu ska de förstöra en populär och viktig direktlinje (buss 58) mellan Bergsjön, Utby och centrala Göteborg. Som kompletterande trafik har de istället satt in buss 167. En buss få personer använder sig av, av förklarliga skäl. Buss 167 går inte till centrala Göteborg. Boende i Utby behöver en direktlinje till centrala Göteborg.

Gäst

#13

2013-09-06 09:40

Jag var bosatt i Utby i 20 år, sämre förbindelser får man leta efter. Gör det inte sämre, snälla.

Utbybo

#14 Trängselskatt = utökad kollektivtrafik???

2013-09-06 11:52

Jag vill inte åka bil till jobbet, jag är för trängselskatt och vill åka kollektivt men snälla Västtrafik, gör det inte omöjligt för oss! Utby är faktiskt en relativt central del av Sveriges näst största stad och det är skandal att det är så dålig lokaltrafik.
Utbybo

#15

2013-09-06 12:15

Västtrafik struntar i sina kunder. De lägger hellre miljader på obegripliga biljettsystem. Och vi resenärer, försöker desperat resa kollektivt. Utby behöver direktlinje till centrala Göteborg. Alltså via Brunnsparken, Kungsportplatsen.


Gäst

#16

2013-09-06 12:22

Hur tänker man .. Skall vi fortsätta åka bil en och en och skräpa ner miljön eller åka kollektivt . Tydligen bil när man tar bort mer och mer för oss i Utby. Förjävligt att vi skall behöva ha långt till allt inne på Nils Erikssons terminalen också..Nä skärpning...

Gäst

#17

2013-09-06 22:01

Tyvärr är det redan krångligt att resa med mindre barn grupper på bussarna, på grund av all trängsel. Gör det inte svårare för oss pedagoger genom att korta av bussens resväg. Åker hellre med en buss som går hela vägen än byter flertalet gånger med barngruppen. Väntetiderna vid bytena för det hela inte lättare!

Gäst

#18

2013-09-07 08:02

I denna påskrift lägger jag till linje 519 också för oss som bor på gränsen mellan utby och partille, mitt på dagen går den bara en gång i halvtimmen och börjar inte gå innan kvart i 6, det är under all kritik.
Bilberoende i Utby

#19

2013-09-07 15:21

Jag har gett Västtrafik flera chanser. Jag hoppar på spårvagnen på Avenyn och tänker byta till buss i Bellevue för vidare transport till Utby. Varje gång har jag sett bakdelen på bussen och därmed fått vänta i 30 minuter på nästa tur. Det är INTE ok. Det är inte kundanpassat. Min sambo har fått hämta mig och barnen mängder med gånger vid Bellevue. Västtrafik måste tänka om. Boende i Utby behöver en direktlinje till Göteborgs centrala delar. Som det är nu blir det spårvagn till Bellevue och sedan bil till Utby. Det är inte en hållbar och miljövänlig lösning.
Besviken

#20

2013-09-07 22:03

Västtrafik slår sig för bröstet och anser sig lyssna på sina resenärer och deras behov. Inget kunde vara mer fel. Verkligheten ser annorlunda ut. Många boende i Utby har i fler år vädjat om bättre och tätare förbindelser till Kungsportsplatsen och Avenyn och vidare. Istället väljer Västtrafik att fullständigt kväva busslinje 58. Trots hundratals protester från deras passagerare. Tack!
Arg i Utby

#21

2013-09-08 07:51

I dagens GP (8 sep 2013) skriver bla Ulrika Frick (mp) ordförande i Kollektivtrafiknämnden att "Vi i den politiska ledningen vi ge ännu fler möjlighet att åka kollektivt till vardags. Därför STÄRKER vi trafiken i de tunga stråken....." Jaha, visa det då, genom att öka turtätheten på buss 58 och låt den även fortsättningsvis åka genom Brunnsparken, Kungsportsplatsen och Avenyn, vilket är det vi resenärer behöver. Istället förstör de en mycket tung linje genom att göra den fullständigt oattraktiv och försämrar all kommunikation till City för Utbyborna. Hyckleri!!!

Gäst

#22

2013-09-08 08:22

Hoppas på resultat!

Gäst

#23

2013-09-08 09:37

Dra inte ner på den kommunala busstrafiken
i Utby. 58;an är en mycket bra linje. Har flyttat från Utby till Degerfors som har 9000 invånare. Närmaste stad Karlskoga har 26000 invånare. Båda dessa kommuner har bättre busstrafikservice än Utby. Gör den inte ännu sämre.
Lyssna Västtrafik

#24

2013-09-09 03:01

Västtrafik uppmanar resenärer att höra av sig med synpunkter på trafiken. Västtrafik vill höra vad vi tycker för att Västtrafik ska bli bättre. Jamen, lyssna då på alla oss Utbybor. Vi vill ha kvar buss 58 med trafik genom Brunnsparken och Avenyn. Vi vill också ha bättre turtäthet, framförallt på dagen, kvällarna och helgerna. Nu har Västtrafiken chansen att visa att de lyssnar på förslag och ideer och önskemål från sina resenärer.
Västtrafik bluffar med siffrorna

#25

2013-09-09 11:24

Det stämmer i teorin att Utby har 5-minuterstrafik med buss, men då endast 2,5 timmar på förmiddagen och 2,5 timmar under eftermiddagen, alltså i högtrafik. I verkligheten ser det annorlunda ut. Större delen av dagen, kvällarna och hela helgerna är det 30-minuterstrafik från Utby. Vi klagar på turtätheten och tillgängligheten på buss 58, inget annat. Samt att den inte längre kommer att gå till centrala Göteborg (Kungsportsplatsen). Ska man räkna som Västtrafik räknar, kan man säga att det går bussar via Brunnsparken i 15-sekunderstrafik. Ja, det är också sant, men alla bussar går inte till samma ställe. I Utby är det bara buss 58 som går till Kungsportsplatsen, och den går i 15-minuterstrafik i högtrafik och 30-minuterstrafik dagtid, kvällstid och helger. Räkna rätt nästa gång Västtrafik.