Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!.


Gäst

#451

2016-01-19 14:38

Se så fint och väl man bevarat industrilandskapet i Norröping, där finns inga betongklumpar!

Gäst

#452

2016-01-19 16:12

Enligt min mening är det en befängd idé att sätta upp en guldfärgad "klump" till byggnad på Blasieholmen, i den omgivningen, det passar inte alls in. Stockholm har en unik miljö, med vatten, luft, gamla byggnader och insprängd "natur", jag tycker det är en galen väg att "förtäta" staden på det viset och förstöra en vacker och historisk miljö.

Gäst

#453

2016-01-20 09:00

Bevara denna världsunika plats sim den är! Extremt få platser är så känsliga som denna - och unika.

Lägg Nobelmuseet vid Vetenskapsstaden! Och gör det så attraktivt att folk tar en extra övernattning i Sthlm.

Dessutom finns mycket att vinna på att lägga museet här. Internationella kontakter, samarbeten mm

Gäst

#454

2016-01-20 09:06

Att konsekvent vägra anpassa nya byggnader i historiskt känsliga miljöer, är inget annat än en våldtäkt på det offentliga rummet som vi alla vistas i. Att arkitekter och politiker ständigt försöker eftersträva signalbyggen över sin egen förträfflighet är inget annat än hybris kombinerat med dålig smak!

Gäst

#455

2016-01-20 09:14

För att även eftervärlden skall få en chans att finna något av Stockholms charm och röttet och att den planerade gigantiska byggnaden inte på något sätt kan införlivas/passa in i miljön.

Gäst

#456

2016-01-20 09:21

Bygget passar inte in i miljön!

Gäst

#457

2016-01-20 09:40

Vill ej riva gamla fina tullhuset

Gäst

#458

2016-01-20 10:15

För att det är ren galenskap att bygga den hemska "lådan" där!

Gäst

#459

2016-01-20 10:16

Jag tycker att huset läggs på fel plats, att föreslagen byggnad är ful och saboterar miljön i detta känsliga område, att området bör förbli med marin användning och att hela projektet egentligen är onödigt och knappast i Nobels anda. Vi har så fina altrnativa byggnader och mötesplatser för Nobelmöten.

Gäst

#460

2016-01-20 10:22

Om man ser oss alla som förvaltare av ett historiskt byggnads och kulturarv samt också utveckla Stockholm inför framtida behov så bör detta kombinerade uppdrag ske med hänsyn till befintliga historisk byggnation emedan det finns ett värde per se i att ha förvlaltat våra förfäders för att knyta an till vår historia. Utan sina historiska spår blir ett land fattigare/fattigare.
Nobelstiftelsen och Stadsbyggnadskontorets nuvarande ledning syns mig sätta egna behov av "makt att handla" före dem vars aspekter ni inhämtat för att pröva lämpligheten av era ideer.
Ni som har fått förtroendet att via demokratiska processer förvalta staden bör inte nonchalera och köra över alla de remissinstanser som genom sina sakliga och välgrundade påpekande anfört olämpligheten att förlägga denna byggnad till Blasieholmen. Dessa remissinstanser har, till skillnad från vad syns anfäktarna av planerna att bygga just där har beaktat, lagt samman alla de konsekvenser av historisk, praktisk och ekonomisk natur som en placering på Blasieholmen skulle få för konsekvenser.
En växande stad borde vidga radien för tänkt placering istället för att låsa er vid en placering som förändrar inte bara Blasieholmen och tullhusen utan alla de omgivande landmärkena.
EL

 


Gäst

#461

2016-01-20 10:28

Inte för att det förmodligen får någon inverkan, men OM det mot förmodan skulle stoppas - hur ljuvt skulle det då inte vara, att få skåda arkitekternas besvikna miner och veta att jag är medskyldig till deras bedrövelse?

Gäst

#462

2016-01-20 10:40

Stockholms stadsrum behöver lyftas fram, belysas bättre, Dessa vackra historiska miljöer är våra finaste historiska stadslandskap, vilka både visar hur vi bott på 1800 talet, 1900 talet, med vinklar, båtar, tackel och tåg, hit kommer många turister ifrån USA, som längtar efter att njuta av äkta byggnader, parker, båtar, magasin, och genererar 400 miljoner kr per båt i intäkter till staden när de njuter av Stockholms charm!
S

#463 Re:

2016-01-20 10:40

#1: -  Det nya huset är fint men felplacerat!

 Jag tycker att den nya byggnaden är fin men HELT felplacerad! Vinterviken skulle bara bättre, då skulle man kunna besöka spränggroparna samtidigt. Som stockholmare uppskattar jag verkligen att gå på Bladieholmen och promenera bland de gamla husen. 


Gäst

#464

2016-01-20 10:44

Jag kan inte tänka mig annat än att Tullhuset måste bevaras på plats och komma till publik användning.

Gäst

#465 Blasieholmen.

2016-01-20 10:51

En vacker och eterisk miljö, historisk med sina båtar ända sedan tiden före sekelchiftet...Går man in och gör det trevligt här bör man vara oerhört försiktig och inkännande, Inte göra som Nobelstyrelsen klämma upp en mainstream låda, likt ett standardiserat blockhus anno 1960, köpcentrum, med minskad turism som resultat. Restaurerar man istället och går in inkännande i området kan man hitta en skatt...en förmögenhet....

Restaurera tullhuset från 1870 och bygg ingenting på Blasieholmen om ni kan flytta Nobelmuseet till Hagastaden eller vid tornen som kanske inte byggs just där, eller vid Hagaterminalen, Universitetet, forskningen.

 


Gäst

#466 Stockholms skönhet är viktig och behövs för vår stads historia och charm, barn och framtid.

2016-01-20 11:04

Om man vill bygga något på Blasieholmen måste man vara oerhört noggran och vis, känslig, bevara befintlig arkitektur, 

Ta hand om de byggnader som finns på Kaj och Magasin, tullhuset. caféer och museiannex. restaurera litet, fräschaupp park och belysning...fontän...Bygg Nobelbygget vid Kungliga Vetenskaps akademin, eller framför Universitetet, så att huset blir välanvänt av studenter och forskare, så som ett bibliotek, och en vetenskaplig inriktning för låg, mellanstadium, högstadium och högskolan, med ett atrium ut mot världen, träden och parken i Frescati. där faller inte byggnaden ut så malplace' utan kan bli en välgång för landet.

 


Gäst

#467

2016-01-20 11:12

Bevara platsens utseende och utsikten över stan. Nya Hagastaden verkar bättre läge med närhet till forskningscentrum.

Gäst

#468

2016-01-20 11:15

Alldeles för stort för den platsen! Bygg i Hagastaden nära KI

Gäst

#469

2016-01-20 11:34

Att bygga något så stort och fult på en så pass öppen plats är helt fel. Det kommer inte bara förstöra den historiska plats bygget är tänkt att stå på. Utan också störa ögat enda från djurgårdsbron in till nybroviken.

Gäst

#470

2016-01-20 12:14

Nobelcenter är en skymf mot Stockholm.

Gäst

#471

2016-01-20 12:38

Det behövs inget Nobelcenter. Om ett spådant, mot bättre vetande, ändå byggs måste det ske på en annan plats, och ha en exteriör som passar in i omgivningen.

Gäst

#472

2016-01-20 12:49

Jag tycker det är en våldtäkt på vår vackra (gamla) huvudstad, Totalt okänsligt för stadens historia och skönhet.

Gäst

#473

2016-01-20 12:51

Byggnaden är anskrämlig och förstör den här delen av Stockholm. Platsen tål inte heller en ny verksamhet som årligen ska ta emot 600 000 besökare och den trafikökning som detta innebär. Tror dessutom att marknaden för stora konferenser/kongresser klarar sig väl med alla möjligheter som stan redan erbjuder.

Gäst

#474

2016-01-20 13:02

Därför att fula byggnader kommer att förstöra staden och göra.den mindre attraktiv för turister.

Gäst

#475

2016-01-20 13:03

Det är inte genomtänkt att bygga en modern kloss i mitten av ett historiskt viktigt område. Det är viktigt att bevara den vackra miljö som gör att Stockhom är en vacker stad som många vill besöka och bo i.