Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!
Kontakta namninsamlingens skapare
Måtte vi kunna stoppa detta vansinne.
huset. Rör inte Tullhuset och vi måste se till att Nobelcentret
aldrig byggs på Blasieholmen. Lägg det istället förslagsvis
vid Vinterviken i Hägersten, där Nobel började göra sina
pengar, när han började göra dynamit där för 100 år sedan.
Nu ska viken saneras från åtskilliga ton bly och annat miljö-
vidrigt stoff. Jag bor bara några hundra meter ovanför Vinterviken, där det råder badförbud sedan flera år tillbaka.
Pelle Tillander
Re:
Pristagarna är värda all respekt - priset är mest ett PR-jippo till minne av Alfred Nobel och hans dynamit- vapen- och kruttillverkning och kom till för att ge Nobel ett "vitt" eftermäle.
Jag anser att det behövs inte en jättestor ful låda på Blasieholmen, med lite uppsnyggning och gräs och blommor räcker det för att stockholmarna skall trivas där.
Björn Rudling
Som stockholmare i hela mitt liv har jag sett stora
Politiska beslut som förstört och förfulat vår vackra gamla stad.
Dessutom har jag haft min arbetsplats på Nybrokajen7 i fjorton år och haft förmånen att varje dag under den tiden få promenera idet vackra området där vattnet möter kajerna med sina byggnader från 1800-talet ,och under denna tid också många gånger varje år guidat runt utländska besökare som beundrat denna vackraste del av staden.
Lyssna på skönhetsrådet och andra människor med bildning och känsla för bevarande av detta unika kulturvärde.
Vackrare och festligare Nobel banketter än i Stockholms Stadshus med Einar Forseths verk
kan inte överträffas.
Finansiärer som Wallenberg och HM bör tänka om , eftermälet kommer inte att bli nådigt om denna vulgära "kloss" blir verklighet.
| This discussion has been closed. |