Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!.


Gäst

#176

2014-04-10 20:18

Jag anser detta besked otroligt tungt, fruktansvärt och idiotiskt.
På många sätt normaliseras denna typ av projekt i Stockholm idag. Bebyggelse utan att informera stadens invånare, utan att ta hänsyn till stadens ekonomiska situation samt utan omtanke till projektets miljö och omgivning. Otroligt frustrerande. Likaså planerna vid Humlegården och inte minst Slussen. Det är så många miljarder som enligt mig feldisponeras.
johnnyb

#177

2014-04-10 20:33

hej! jätte bra petition hälsn johnb.

Gäst

#178

2014-04-10 20:55

Bra initiativ av er.
Jag trodde att Stockholmspolitikerna hade lärt sig att bevara stans skönhet, men man är tillbaka i 60/70-talets tankevurpor med ödeläggelse som följd.
Utöver detta är ju det förslagna byggnaden FUUUL.

Gäst

#179

2014-04-10 21:15

Skriv på för att hindra "Den dåliga smaken" som tar över stan!! : En slags metallskinande och glas-tranparant stil som inte ska få behöva sprida sitt själlösa innehåll i denna historiefulla stad.

Gäst

#180

2014-04-10 21:20

Vackra ord om det vinnande arkitekturförslaget från vissa trots att det egentligen bara är en kantig låda som inte passar in i miljön.

Gäst

#181 Även du Per Wästberg

2014-04-10 22:56

Att den tidigare fine stockholmsskildraren Per Wästberg (som ingick i juryn) hyllar metallådan och jämför den med stadshuset gör mig ytterst nedstämd.

 


Gäst

#182

2014-04-11 04:30

Jag har sett bild i tidningar på ett nybygge tänkt att placeras på Blasieholmen. Förfärligt fult i dagsljus, med dessa ´gardiner´ framför fasaden, liknande den fasad till ett hotell i Klara som byggdes efter Sj Godsmagasin och Postens Stockholm Klara.
I kvällsljus med belysning inifrån byggnaden är det säkert vackrare. Men det är i det dagliga ljuset, dagsljuset vi vanligtvis ser på våra byggnader och då kommer, enligt min uppfattning, nobelbyggnaden att liksom hotellbygget i Stockholm Klara, att förfula omgivningen

Gäst

#183

2014-04-11 08:29

Att de (politikerna) aldrig lär sig...
Politiker och arkitekter som vill bli nämnda i framtidens historieböcker för spektakulära byggnader ska man akta sig för.

Gäst

#184 Tacka Kambodja för finansieringen

2014-04-11 09:33


Gäst

#185

2014-04-11 10:55

Vi vill inte ha en ny rivningshysteri i Stockholm som vi hade för några decennier sedan, vi behöver lära oss att bevara drt gamla och värna om vårt arv.

Gäst

#186

2014-04-11 11:07

Skandal att riva!

Gäst

#187

2014-04-11 14:34

En klumpig och ful koloss - och på tok för hög! Synd att dagens arkitekter inte verkar ha någon som helst känsla för estetik och vad som passar bäst ihop med den befintliga bebyggelsen!

Gäst

#188

2014-04-11 15:46


Gäst

#189

2014-04-12 10:24

Hur kan man komma på tanken att riva en kulturskatt och bygga något så fult som förstör en fin stads- miljö. Har man inte lärt sig av tidigare misstag. Se hur man bevarar kultur miljöer i andra städer i europa. Skäms på er okänsliga politiker!!!

Gäst

#190

2014-04-12 10:36

En kolos kan inte ersätta Tullhuset - bevara vårt kulturarv, lär av tidigare misstag! Var varsam om vår vackra stad!

Gäst

#191

2014-04-12 10:48

Huset är en del av Stockholms kulturarv!

Gäst

#192

2014-04-12 11:19

Det finns flera bättre platser i Stockholms kärna som inte resulterar i att en del av stadens själ återigen rivs, t ex mellan Gröna Lund och Vasamuséet. Bäst vore att ersätta något av alla de hundratals nyare betonghus som smutsar ner vår annars så vackra stad. Dock tycker jag att för ett ordentligt Nobelhus kan det t.o.m. vara värt att offra en grön plätt mitt i stan, något som jag annars ställer mig väldigt kritisk till.

Gäst

#193

2014-04-12 11:27

Hur kan den politiska ledningen ens komma på tanken att förstöra något med ett sånt unikt kulturhistoriskt värde för Stockholm och Sverige och som är en del av alla stockholmares och hela Sveriges befolknings historiearv? Är det ens lagligt? Det är definitivt varken etiskt eller moraliskt korrekt.

Gäst

#194 Riva vore skandal!

2014-04-12 18:21

Det stinker makt och pengar här. Nobelcentrets behov? Ett fåtal, inkl. de folkvalda vill köra över medborgarna och våra gemensamma skatter. Tullhuset och magasinen vittnar om Stockholms historia. Varför står de tomma? Man låter de förfalla, likt Lindgården, för att kunna försvara rivning och ersätta med något överdimensionerat och fult. Blasieholmen idag är ögongodis och behöver space, inte tvärtom. Har man ingen känsla för proportioner och estetik på arkitektbyråer? NC kommer att skymma utsikten och insikten (från Strandvägen.) Fantastiskt läge för ett museum, turistcentrum, året-runt-serveringar. Det är vad Stockholm behöver. Nyligen ville man riva stallet & ridhuset på Valhallavägen, "finns många sådana i Sverige" tyckte stadsarkitekten. De fick stå kvar. Det är alla dessa gamla unika byggnade som gör Stockholm attraktivt. Vi måste mobilisera oss mot de destruktiva krafterna som vill förstöra och förfula vårt vackra Stockholm!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2014-04-12 18:27



Gäst

#196

2014-04-12 20:21

Totalt vansinnigt att riva ett kulturarv som harmonierar med Blaiseholmens miljö samt med bebyggelsen i Gamla stan. Inte bara vi Stockholmare utan även turister vill känna historiens vingslag och inte få det ersatt med ett glasmonster. Denna idé påminner om vansinnet att riva Gamla Klara. Att Wallenberg och HM´s Stefan Persson finansierar projektet är ett bevis på att makt och pengar inte är synonymt med estetik. Detta projekt är så vansinnigt att det är svårt att förstå hur man ens har kunnat komma på tanken att bygga denna glaskoloss. Alla som har deltagit i projektet borde skämmas.

Gäst

#197

2014-04-12 20:24

Stoppa detta vansinnighetsprojekt
Stockholmiana

#198 Hur är det möjligt?

2014-04-13 09:38

Blotta alla strukturer bakom beslutet att riva det vackra och värdefulla och som vill bygga fel och fullt. Det är inget annat än särintressen bakom "projektet". Vilka tjänar på det och hur?

Gäst

#199 Chipperfield och konsten att riva hus

2014-04-13 18:44


Gäst

#200

2014-04-14 06:45

Det pågår arkitektoniskt mord på gammal bebyggelse i Stockholm med hjälp av monumentala klunsbyggnader.