Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!.

Hans Mehr

#101 Bygg på Sergels torg istället

2014-03-09 20:54

Onda politiker! Om något ska rivas så riv hela kvarteret runt Sergels torg istället och rätta till de misstag era företrädrare begick på 60-talet. Riv det fula Kulturhuset och bygg Nobelhuset där istället.

Gäst

#102

2014-03-10 06:31

Jag har upplevt rivningen av klara, och hade inte Vera Sjöcrona sagt ifrån på skarpen så hade man rivit även stora delar av Gamla stan, det behövs en liknande personlighet igen.

Gäst

#103

2014-03-10 06:47

Samtliga arkitektförslag för denna byggnad är klassiska "fulhus" som kommer att förstöra miljön runt Blasieholmen.

Jag önskar att landets arkitekter skulle kunna lämna 1900-talet bakom sig och träda ut ur modernismens slagskugga. Det är ett nytt årtusende nu - det vore trevligt om det kunde märkas i arkitekturen.

Gäst

#104

2014-03-10 07:13

Delen av Blasiholmen där Tullhuset och magasinen ligger är
Av kulturhistorisk intresse och bland de sista välbevarade byggnader
som påminner och Stockholm stolta sjöfarts historia.
Nobelhuset som är föreslagen passa illa in i miljön som bör bevaras
I nuvarande utseeende.

Gäst

#105

2014-03-10 09:59

Jag är övertygad om att medborgarna vill bibehålla både dessa historiska byggnader på Blasieholmen, och att denna nya byggnad i en mycket unik plats kommer att förstöra en unik sjögård och plats invid vattnet mitt inne i Stockholm.
Denna hänsynslösa exploatering måste stoppas!!
Lill-Kimmen

#106

2014-03-10 13:10

Rätt onödig diskussion egentligen - sjävklart ska inte en så vacker och gammal byggnad rivas! Den mer relevanta frågan är - hur skapas mer liv på Blaiseholmens "baksida"?

Gäst

#107 Re:

2014-03-10 13:12


Gäst

#108

2014-03-10 13:14

Usch fy

Gäst

#109

2014-03-10 13:53

Som stockholmare i 7:e generation som älskar Stockholm blir jag glad om vi tillsammans kan hejda det vansinne som pågår nu!! Tacksam för Ert initiativ!Häsar Katarina Graff
Jesper Werle

#110 Stadens historia

2014-03-10 14:18

Alfred Nobel och Nobelpriset är en viktig del av vår stads historia, DNA och varumärke skriver Sten Nordin. Att skärgårdstrafiken är en viktig del av stadens historia spelar tydligen ingen roll. Vid hamnmagasinen föregår hamnverksamhet samtidigt som kajerna är öppna för allmänheten. Närhet till förråd samt mekaniska och elektriska verkstäder är dels en viktig förutsättning för att skärgårdstrafiken ska fungera bra och dels en del av Stockholms historia som hamnstad.
Gå in på en resebyrå utomlands och fråga om Stockholm och de kommer visa en bild på en Waxholmsbåt.

Gäst

#111

2014-03-10 18:08

Det räcker nu, först Klara sen Slussen , klocktornet vid norra station och nu Tullhuset,

Gäst

#112 Bevara tullhus på Blasieholmen

2014-03-10 22:23

Bygg Nobelcentret nedanför Fåfängan där det idag är en parkeringsplats. Ta bort alla finlandsbåtar och ankomsthallar utmed hela Stadsgården. Efter stora protester för 25 år sedan LOVADE politikerna att detta var ett provisorium och skulle tas bort efter några år. Men detta sk provisorium blev mer och mer permanent och ligger alltså fortfarande kvar, hur kommer det sig?


Gäst

#113

2014-03-11 10:27

Hej, vem har hittat på detta? Det är ju inte klokt.. Det måste vara någon
utan några som helst intressen i bevarande av stockholms gamla marina miljö.
Har vi fått ytterligare en Hjalmar Mehr i stadshuset. Alternativa markbitar
måste finnas som inte upprör på samma sätt. Om inte Nationalstadsparken sätter
käppar i hjulet så finns det ju marken nedanför Sjöhistoriska som utnyttjas en
gång om året till DNs filharmonikerspelning.

För övrigt så smälter inte dessa alternativa byggnader på något sätt in.
Moderna museet har i allafall gjort ett försök och till stor del lyckats
anpassa sig trots storleken.
Lägg ner detta byggprojek

Gäst

#114

2014-03-11 20:36

Varför inte bygga i Nobelområdet i Gröndal istället ,där finns utrymme som gör att man inte måste riva befintliga vackra byggnader .

Gäst

#115

2014-03-11 21:39

Blasieholmen har en unik miljö som endast varsamt bör förbättras.

Gäst

#116 Inget intresse från Nobelstiftelsen att bevara tullhuset

2014-03-11 22:53

I dag fick vi bekräftat från Nobelstiftelsens Susanne Lindh att ett NobelCenter på Blasieholmen kräver rivning av Tullhuset.
Så här sa hon i Mitt-i-Kungsholmen i dag:
”Om man ska få till en bra plats för NobelCenter på Blasieholmen så kan Tullhuset helt enkelt inte vara kvar”
Magasinen nämner hon inte, men det är väl uppenbart att hon struntar i dem också.

Gäst

#117

2014-03-12 11:09

Skall något rivas skall det ske av en god orsak. Skall något rivas är det nyare byggen - de är sällan byggda för att hålla längre än några decennier, till skillnad från byggnader smo denna.

Gäst

#118

2014-03-13 12:48

Dags att stoppa rivningsraseriet i Stockholm. senast Klocktornet vid N:a Station, vad ska ni riva härnäst? Stadshuset?

Gäst

#119

2014-03-13 13:11

Bygg inte över de få vackra, gamla, intressanta och inspirerande byggnader som vi har kvar i Stockholm. Bevara stadens historia och bygg nytt med omtanke och hänsyn. Tack!

Gäst

#120

2014-03-13 17:26

Utmärkt!!!!!!
Matte

#121 Blasieholmen

2014-03-13 21:13

Mycket skräp och klotter på platsen numera. Dom struntar i att städa där för att det ska se ut som ett knarkarställe.

Gäst

#122 Re: Blasieholmen

2014-03-13 21:42

#121: Matte - Blasieholmen

Ja, det igger naturligtvis i vissa satdshuspolitikers intresse att få området att se risigt ut.


Gäst

#123 Re: Re: Blasieholmen

2014-03-14 10:42

Jämför Nobel Peace Center i Oslo som är inrymt i en vacker f.d. järnvägsstation.

http://www.nobelpeacecenter.org/en/visit/

 


Gäst

#124

2014-03-14 23:24

Detta behöver uppmärksammas ordentligt!
Jag råkade få reda på det av ett misstag!

Gäst

#125

2014-03-14 23:35

I 38 bodde jag på Strandvägen 9, mitt emot tullhuset och har alltid tyckt att det är en mycket vacker byggnad. Det är sorgligt att vi i detta land är så dåliga på att bevara och vårda våra kulturarv. Klara, en hel stadsdel fick ge plats för bankpalats och parkeringshus. Jag minns att min mamma grät när Sidenhuset på Hamngatan revs. I de flesta småstäder har kulturbebyggelse i stadskärnan ersatts med Folkets Hus, systembolaget och Konsumbutik, det säger en del om politikers känsla för kultur. Och nu ska Slussen, som studerats och beundrats av arkitekter och trafikplanerare från hela klotet, rivas och ersättas av enplanskorsning och kommersiella byggnader som kommer att dölja söders hjärta. Sorgligt, verkligen sorgligt denna brist på smak och kultur.