Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!
Kontakta namninsamlingens skapare
Jag önskar också att man kan komplettera omgivningen runt tullhuset så att fler än nu lockas till den fina platsen.
Stockholm är fortfarande en unik plats som uppskattas av turister. Framhäv dessa kvaliteter i stället för att långsamt förvandla Stockholm till vilken storstad som helst!
Bevara och vårda de vackra historiska byggnaderna istället.
Stockholm kan växa och utvecklas utan att radera sin historia..
Agneta Andersson
Uruselt förslag. Fasansfullt och osmakligtt med er vedervärdiga modernistiska jätte-kloss. Var är neo-klassisiscmen eller art dekon? Är samtliga politiker helt blinda eller bryr ni er helt enkelt inte?
Stjäl inte vår stad och våra kulturminnesbyggnader också, tack!
Mvh Eva Mobjörk
Re:
Tanken att göra tullhusen till en saluhall är något som jag också har - det vore perfekt!
Re:
Gärna Vinterviken, men marken är kraftigt förorenad av arsenik och andra gifter sedan Nobels verksamhet. Kommer att kosta bortåt 100 milj. att sanera. Och nu vill Nobelhuset AB gräva upp hela tomten på Blasieholmen ner till nio meter. Orden miljöhänsyn och Nobel går inte ihop.
SMAKLÖST!!!!!!!!!!!
Jag kan inte förstå hur man ens kan komma på tanken att riva "igen" så fina hus/byggnader ! (sen tror ju jag att Alfred själv skulle vilja ha dom kvar ,eller jag tvivlar på att han vill ta bort en del av vår historia för ett komplex även om det är tillägnat honom och hans stiftelse ) Så om det ska byggas så gör det med respekt någon annanstans och spar arvet som ännu finns kvar !
| This discussion has been closed. |
Att slå sönder en kulturbyggd och en fantastisk vy som präglar Stockholm stad med en "modern" konferensbyggnad är inte förenligt med att bevara våra kulturella värden i synnerhet där då Stockholm har betydligt bättre platser att förlägga denna byggnad på-
Gör Tullhusen till en Saluhall med en vidhängande fantastisk åtråvärd restaurang för oss alla Stockholmare, dit nobelpristagarna ävan kan intaga sina måltid en kväll "då de ändå är i sta´n"
Mvh
Kristina Pollack