Första-hjälpen utbildning till all förskolepersonal i Malmö stad inom tre månader efter påbörjad tjänst

Vill du att ditt barn ska överleva om hen råkar ut för en olycka på förskolan? Skriv under nu. Visste du att om ditt barn går på en av Malmös kommunala förskolor är det inte är en självklarhet att personalen kan vanlig hjärt och lungräddning.

I Malmö stad efterfrågas inte HLR vid anställning. Inte heller skickar man ny personal på Första hjälpen/ HLR-utbildning inom de första 3 månaderna. Det kan gå upp till två år innan personalen får en vanlig grundkurs i HLR/Första hjälpen.

Dessutom uppdateras inte personalens kunskaper varje år, utan var annat. Barn som är mellan 1-3 år stoppar saker i munnen konstant. Skillnaden mellan om ditt barn överlever på förskolan eller ej vid ett sådant olyckstillbud är om just den personen som råkar vara där just då har kunskaper om hur man räddar ett barn från kvävning.

De första minuterna efter en olycka är ofta avgörande för om den skadade kommer att överleva. Detta vet vi. Skriv under mitt initiativ: Första Hjälpen-utbildning till ALL förskolepersonal inom 3 månader efter påbörjad anställning och årligen uppdaterade kunskaper.