Förbjud alla som ropar på förbud

I dagens samhälle ropas det på förbud så fort den lättstötte krockar med något som inte gillas, som upplevs kränkande eller kan tolkas som stötande. Eller så handlar det bara om något som den stötte borde ta ansvar för själv och lösa på egen hand, istället för att skjuta över ansvaret till andra sidan frukotsbordet.

"Det där var över gränsen" säger den stötta, och kräver att "någon måste göra något". "Någon" är oftast våra folkvalda och "något" är oftast ett nytt förbud, en ny repressiv reglering eller ett avskaffande av något.

Vår nya nationalsport heter "Först kränkt vinner".

Men vem säger att du har rätt bara för att du har råkat ta anstöt? Vem säger att "över gränsen" för dig är det samma som för mig och han eller hon som står bredvid?

Leva och låt leva och ta ansvar för ditt eget liv. Och förutsätt inte att ditt perspektiv är det enda rätta.

Den här namnlistan ska inte skickas till "någon ansvarig".

Den ska inte skrivas ut och sättas på "någons" anslagstavla.

Den ska inte överlämnas som rulle inslagen i rött band till en minister stående utanför Rosenbad.

Den ska bara få dig att fundera en extra gång innan du tar fram plakatet och penseln och börjar texta "Förbjud...".