FalletSamir

FALLET SAMIR -- VÄDJAN TILL REGERINGEN

IMG_3151.JPG

Den 21 maj 1986 mördades min styvmamma. Samma dag frihetsberövades jag såsom misstänkt för mordet. Samma år fälldes jag och fick straffet sluten rättspsykiatrisk vård, men det var inte jag som var mördaren. Först 30 år senare fick jag upprättelse genom resning och frikänande dom.

Vanligtvis får man ersättning när man blivit behandlad fel av staten. I mitt fall säger staten att mitt skadeståndsanspråk har preskriberats (d.v.s. inte längre går att få). De säger att mitt anspråk preskriberades redan 1997 men jag hade ingen möjlighet att kräva skadestånd förrän 2017. Någonting stämmer inte här: jag skulle alltså krävt skadestånd redan innan jag ens kunde göra det.

Därför kommer jag nu be regeringen om att rätta felet, inte med stöd av lagen utan av nåd. För att rätt ska vara rätt. Skriv gärna under om du håller med, och tycker att systemet inte har funkat i mitt fall. Så vi kan hjälpa till och fixa så att inte samma sak händer andra.

Stockholm den 4 oktober

Samir Sabri