Drogtesta samtliga 349 riksdagsledarmöter!

Som rubriken lyder, låt testa vår riksdag för droger!

Är det okej för en folkhögskola sparka ut en elev och frånta denne boende på samma dag pga positivt narkotika prov? Varför alkohol testas inte då resten om skolans policy är alkohol och drogfri miljö?

(https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7145332)

Är det verkligen rätt av våra politiker att föra en drogpolitik som direkt strider mot både WHO och FN rekommendationer?

(http://www.unodc.org/unodc/en/prevention/prevention-standards.html)

(http://www.unodc.org/documents/UNODC_WHO_Alternatives_to_Conviction_or_Punishment_2018.pdf)

Är det verkligen en restriktiv/(eller snarare repressiv) narkotikapolitik vi vill att föra när det står klart att det inte fungerar och leder till näst högst narkotika dödlighet i hela EU?

(https://www.unodc.org/wdr2018/)

ska vi verkligen mass misstänka och kontrollera våra ungdomar? Leder inte detta till ett misstroende av de vuxna och våra myndigheter? Vore det inte bättre att rikta in sig på orsakerna till drogbruk, dvs utanförskap, mobbning, stigma runt psykisk ohälsa och andra samhällsstrukturer som driver människor bort från samhället och in i ett liv bestående droger och utsatthet? Borde detta inte i så fall vara obligatoriskt på alla statsägda institutioner, inklusive socialkontor, sjukvård, polisstationer, riksdag och dylikt?

(https://www.skaraborgslanstidning.se/article/knarkhundar-i-skolan-ska-stoppa-drogerna/)

Narkotikapolitiken i Sverige måste förändras, den baseras i stor del på en ideologi som är sen länge förlegad och fakta som sedan dess har blivit motbevisad gång på gång. Vill vi bygga ett bättre Sverige är det dags att göra något nu. Vi behöver bygga ett samhälle byggt på solidaritet och empati, jag tror det börjar med att våra politiska ledare tar ansvar och visar att dem är kapabla att leda vårt avlånga land.

Ett drogtest av vår regering hade varit ett litet steg i uppbyggnaden av ett raserat förtroende.