Dra tillbaka Eva-Lena Lönndahls varning.

Under hösten 2018 stod 1 enda person upp för oss medlemmar, uppfödare och utställare. Eva-Lena Lönndahl tog av sig domarrocken och stod framför utställarna som meduppfödare, medutställare, medmänniska, med råd och stöd.

Våra folkvalda väljer att ignorera våra önskningar. En styrelsemedlem som kommenterat på Facebook skriver att det är inte de som syns bland 10-i-topp på utställarlistan som efterlyser regelverk och stöd? Är vi som inte är bland toppen inte lika mycket värda som medlemmar, som de vars kaniner vinner ofta och blir utställda ofta?

Inte förrän Eva-Lena Lönndahl står upp och talar, med respons från hela Norden, tillsätter förbundsstyrelsen två personer som ska ta fram regler.

RVHD/RVHD2 är dock en dödlig sjukdom, när kvalsterhysterin kom för några år sedan kom ett regelverk ”över natten” och folk blev utestängda från utställningar trots att kaninerna vid veterinärbesök inte hade kvalster. Vi medlemmar tolkar det som att utställningarna är viktigare än livet på våra kaniner?

Vi som skrivit under denna listan vill härmed delge SKAF och förbundsstyrelsen vår protest och anser att Eva-Lena Lönndahls varning och avstängning från chefsdomarpositionen härmed ska dras tillbaka.

Vi anser också att när sådana allvarliga saker beslutas, ska flera styrelsemedlemmar än bara prisdomargruppens ordförande och förbundsstyrelsens ordförande delta i röstning och beslut.

Flera skrivelser, telefonsamtal och mail har skickats till SKAF’s förbundsstyrelse och medlemmarna har fått ta flera diskussioner för att frågor ens ska tas upp. Trots detta nekar SKAF till att det kommit in några skrivelser? I KU december 2018 skriver vår ordförande att det inte kommit in några motioner angående RVHD medan sekreteraren skriver på Facebook att det kom in en 2016?

Flera drabbade av sjukdomen har hört av sig per telefon till medlemmar i förbundsstyrelsen utan större respons, det gängse svaret har varit att sunt förnuft bör råda. Men just sunt förnuft är relativt och varierar stort från person till person."

Vänligt men bestämt önskar vi att Eva-Lenas varning stryks

Denna insamling är inte startad av en enskild person, utan har vuxit fram bland flera medlemmar.

Genom att underteckna godkänner jag att Medlemmar i SKAF lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.