Brännö behöver ny brandstation - namninsamling

Brännö behöver en ny brandstation. Den nuvarande är för trångbodd och geografiskt sett felplacerad. Med nio hundra meter från hamnen förhindras rökdykare/räddningspersonal från både hel och deltidsstyrka att snabbt nå materiel och fordon för vidare transport på ön vid insats. Även servicepersonalens logistik kan underlättas.

Behovet av ny station har länge förts fram till Räddningstjänsten i Stor-Göteborg. I vår är det samråd om en ny detaljplan med ett nytt affärsområde nära varvet/hamnen i Rödsten på Brännö. I översiktsplanen finns en tilltänkt yta för ny brandstation.

Om Räddningstjänsten vill måste detta initieras av ledningen. Därefter kan fastighetskontoret kalla till samråd. Det är bråttom.

Samråd är planerat till andra kvartalet 2018 enligt utsago. En dialog bör omedelbart startas mellan Fastighetskontoret, Räddningstjänsten och Brännö brandvärn. En ny detaljplan är en lång process och därför är det viktigt att bli del av detta samråd i år 2018.

Södra Skärgårdens andra stationer är alla belägna nära hamnen. Rekryteringen av frivilliga till värnen går trögt, det vore olyckligt att inte ta till vara på de ideella lokala krafter som finns. Med en önskan om dialog, skyndsam beslutsgång väntar Brännö brandvärn på svar och helst en sittning.

Vänliga salta hälsningar

Brännö brandvärn