Bort med köavgiften i bostadskön Bostad Luleå!

Vi kräver att köavgiften i Bostad Luleå avskaffas!

När den nuvarande bostadskön "Bostad Luleå" infördes, efter utförsäljningen av 3000 lägenheter från Lulebo,  lovade kommunledningen att andra bostadsföretag skulle gå med i bostadskön så att fler lägenheter skulle kunna fömedlas. Förutom ett fåtal studentlägenheter från Rikshem har fortfarande inga andra bostadsföretag anslutit sig.

Trots det tas en hög avgift på 250 kronor per år ut. För till exempel fattiga pensionärer eller ensamstående med tonårsbarn som också behöver stå i kö blir det mycket pengar. Blivande studenter kan tvingas stå i kö i flera städer. Och om du inte har råd att betala ett år så tappar du dina köpoäng. Det finns förstås inte heller någon garanti att du får någon lägenhet. Enligt Bostad Luleå själva är snittkötiden för en lägenhet 6 år.

Faktum är att Lulebos kö tidigare var kostnadsfri. I och med utförsäljningarna och övergången till en kommunal kö är de enda förändringarna att det nu finns färre lägenheter tillgängliga (pga utförsäljningar) samt att för denna försämringen får en betala 250 kronor per år.

Vi kräver att köavgiften i Bostad Luleå avskaffas!