Vi vill ha gång- och cykelväg mellan Björnlunda-Gnesta NU!

Vi vill ha gång/cykelväg mellan Björnlunda-Gnesta NU!

Just nu pågår en namninsamling för att påverka våra politiker att bygga en gång- och cykelväg längs väg 57 mellan Gnesta och Björnlunda.

Vi undertecknare vill att Gnesta kommun omgående tar initiativ och tillsammans med berörda parter ser till att en cykelväg byggs längs väg 57 mellan Gnesta och Björnlunda!

Redan under hösten 2016 bör en ny och aktuell utredning beställas, om effekter och kostnader för olika alternativa dragningar längs denna sträcka. Utredningen ska ske i dialog med engagerade företrädare för lokalbefolkningen, markägare och Trafikverket samt även undersöka möjligheten att inom en nära framtid bygga vidare gång- och cykelvägen till Stjärnhov och Flens kommun, samt knyta samman kommunens övriga delar, även Laxne och Järna, i ett cykelvägsnätverk.

Ditt namn behövs! Skriv under på att gång- och cykelvägen ska byggas Nu!

Att investera i cykling är att investera hållbart, på alla sätt och vis. Cykling är bra för miljön, folkhälsan och ekonomin - både människors enskilda plånbok och samhällets gemensamma bokslut.

Motion är mer effektivt än medicin vid depression och hjälper mot många andra psykiska besvär och andra sjukdomar. Insikten om friluftslivets betydelse för folkhälsan växer i takt med att stress och utbrändhet ökar och en stillasittande livsstil och fetma blir allt större samhällsproblem.

Därför är det positivt att allt fler tar cykeln till jobbet, eller en bit av vägen och cykling har blivit en utbredd motionsform. Intresset för de svenska cykel-motionsloppen är rekordstort. I de svenska städerna utvecklas en urban cykelkultur och det säljs både fler och bättre cyklar, ca 20 % fler per år. Även användningen av permobiler och andra rullstolar ökar kraftigt.

Cykelturismen ökar starkt i hela Europa och är i Tyskland större än husvagnsturismen. Sverige ligger 20-25 år efter, trots vår rika natur. Under de kommande åren finns det all anledning att förutspå att många fler kommer vilja semestra hållbart och Gnesta har potential att bli ett centrum för cykelturism. Vår fantastiska natur, de många besöksmålen, pendeltågsstationen och närheten till Stockholm borgar för det men bristen på säkra cykelvägar i Gnesta utgör uppenbara hinder för en hållbar utveckling i denna riktning.

Att förbättra förutsättningarna för cykling i Gnesta vore således bra både för lokalbefolkningen och för vår kommuns möjligheter att utgöra ett attraktivt besöks- och turistmål.

Att bygga separata gång- och cykelvägar längs de livligast trafikerade vägarna är en nödvändig investering för en ekonomiskt, social och ekologiskt hållbar framtid. Väg 57 är kommunens mest trafikerade väg och samtidigt den led som sammanbinder Gnestas två största samhällen. Det är därför rimligt att påbörja cykelinvesteringarna med en cykelväg här mellan Björnlunda och Gnesta. Den senaste utredningen är 20 år gammal och har bara samlat damm.