Bevara handikappersättningen som den är!

Sedan urminnes tider har bla blinda och döva fått en schablonersättning på ca 2500 kronor för att täcka merkostnaderna vi har för våra handikapp.

Det kan röra sig om allt ifrån att ersätta någon för till exempel assistans vid ett Ikeabesök till hjälp med att köra skräp till miljöstation osv.

Idag måste man mer eller mindre ha en smartphone för att klara av vardagliga ärenden. Är man blind är valet av modell dessutom begränsat. Även om man inte behöver välja plusmodell, är vi oftast hänvisade till ett par tillverkares toppmodeller. Många utav oss använder telefonens kamera för att få assistans i hemmet. Då är det ju bra om den som ska assistera kan se.

Många upplever också att man har ett stort slitage på kläder, eftersom man i större utsträckning smutsar ner sig, allt ifrån att man stöter mot  någon nymålad yta, eller helt enkelt ramlar i ett dåligt avspärrat vägarbete.

Är man en blind student, är det mycket sällsynt att man till likhet med sina klasskamrater kan extraknäcka på restaurangen, ICA eller hemtjänsten.

Regeringen, hör och häpna! En socialdemokratisk sådan, har beslutat att fr.o.m nästa år slopa handikappersättningen i dess nuvarande form och göra om det till ett slags merkostnadsersättning, man ska alltså redovisa sina merkostnader till Försäkringskassan, kvitto för kvitto. Men många av ovanstående saker är ju svåra att redovisa? Hur många anhöriga är beredda att sätta sig för att skriva ett bensinkvitto? Hur redovisar man merkostnader för att man måste välja en dyrare produkt för att som funktionshindrad över huvud taget kunna använda den, eller den blinda studenten som inte kan extraknäcka under sin studietid?

Vad skulle du som har barn säga om du fick redovisa varje blöjinköp/barnmat för att få ut ditt barnbidrag? Tror ärligt talat att de absolut flesta skulle bli rosenrasande! En majoritet av blinda saknar sysselsättning, och kommer efter förändringen att hamna i mer eller mindre fattigdom, lite beroende på vad för hyra man har, med obefintliga möjligheter att påverka sin situation.

Dessutom krävs det ju handläggare för att det nya systemet ska fungera och de ska ju ha lön. Även om regeringen påstår annat, är detta en smygbesparing, eftersom många av oss blinda kommer att få svårt att administrera det hela. Det blir alltså den starke som kommer att kunna ta för sig, medans de svagaste som har mindre koll på systemet hamnar i kläm.

Så jag ber dig! skriv under och visa ditt stöd för våran kamp att få behålla handikappersättningen som den är idag, och stoppa regeringens förslag, som kommer att slå mot de svagaste.

Tack för ditt stöd!

2.5.0.0