Stoppa uppsägningen av Annette på Röda Korset Butiken!

Kontakta namninsamlingens skapare

Nu har vi bildat Omtanken Skinnskatteberg!

2019-05-07 18:27:16

Omtanken Skinnskatteberg Bildades på ett fullsatt årsmöte i Skinnskatteberg. Verksamheten kommer att öppna en secondhandbutik och är i uppstartsskedet redan. Överskottet från försäljningen kommer att gå till behövande i krisdrabbade länder och inom vår egen kommun till behövande för att sätta en guldkant i tillvaron till de som har de sämre ställt.   Omtanken vill verka för en levande landsbygd genom att stödja olika byalags projekt som alla kan ta del av Och som förenar och stärker gemenskapen.

Eftersom Röda Korset har lagt ned butiken finns det ett stort behov av en second handbutik med en träffpunkt och det kommer Omtanken Skinnskatteberg att erbjuda Skinnskattebergsborna. Verksamheten tar redan i dag emot gåvor i dag av blivande kunder som saknar den gamla butiken. Omtanken Skinnskatteberg söker nu lokal och startkapital till en nystart. Nya som gamla medlemmar i Röda Kors kretsen är välkomna som medlemmar i Omtanken Skinnskatteberg.

Stöd Vår verksamhet och bli medlem genom att sätta in 150 kronor för 2019 på bankgiro: 767-4807 Omtanken Skinnskatteberg eller swish 1232208387 glöm inte namn och adress samt telefon nummer till e-mail: omtanken.skinnskatteberg@gmail.com

I styrelsen för Omtanken Skinnskatteberg för 2019: Christine Bagger Ordförande Marianne Ågren Vice Ordförande Katarina Westman Sekreterare Raija Eriksson Haldin Kassör Elof Engman Lasse Ågren Isabella Lipponen Gunbritt Noren Mayvor Hassenstein Amy Konwerski Annika Nyroos

Med vänlig hälsning   Christine Bagger Ordförande Omtanken Skinnskatteberg

Nu är namninsamlingen stängd

2019-04-07 19:25:13

Hej

Nu är namninsamlingen stängd

Vi nådde inte målet men vi visade vad vi ville och stod för. Bra kämpat av er alla som var med.

Dörrarna är inte stängda för det nu går vi vidare mot något bättre och roligare.

Vi hade Majoriteten…….

2019-04-07 19:14:14

Skinnskatteberg 2019-04-07

Arbetsgruppen bestående av ca 80% av medlemmarna på Röda Korset stämman hade majoriteten på stämman men blev inte lyssnade på av sittande kretsstyrelse och regionrådet mitt samt övriga ledamöter i Röda korset.

Arbetsgruppen fick inte igenom sina idéer om att bevara butiken i Skinnskatteberg genom en väl genomarbetad budget, verksamhetsplan för det nya verksamhetsåret. Arbetsgruppen har jobbat hårt under vintern med att jobba med frågan om att hindra nedläggning av butiken i Skinnskatteberg.

Planen var att skära i kostnaderna och det fanns stora brister som föregående styrelser helt har missat och som vi har rättat till men ingen ville lyssna på oss. Arbetsgruppen kunde också se att det inte fanns utrymme att ha en heltidsanställd i butiken och det var läge att förhandla med fackförbundet om en deltidsanställning. Vår inställning är helt klart att butiken måste ha en Butiksansvarig i butiken som kan kassarapporteringen och ha ansvaret för volontärerna. Så såg vi på saken.

När arbetsgruppen visade vår namninsamling på drygt 280 namn vilket motsvarade ungefär 16,8% av Skinnskattebergs innevånare eller runt räknat ca 4 mandat i Kommunfullmäktige så ville man inte lyssna på oss. I stället så möttes vi av Kalla handen, arrogans och nonchalans från Röda Korsets högsta ledning vilket vi inte accepterade.

När valet av styrelse äntligen kom på tapeten frångick stämmans valda ordförande dagordningen och ville blanda bägge förslagen på styrelse?! Dvs välja varannan. Det gick inte vi i arbetsgruppen med på.

Varför i hela fridens namn skulle vi sitta i en styrelse med ledamöter vi inte har förtroende för? Ledamöter som medvetet har kört butiken i botten från att ha gått med vinst innan genom att ha stängt under så lång tid? Det fanns INTE en krona i pengakistan! Ledamöter som inte följt stadgarna i sitt arbete, inte upplyst sina medlemmar om rådande omständigheter med varsel och uppsägning, omorganisering av butiken vilket påverkar hela kretsen och som är sådan viktig verksamhet för Skinnskattebergsborna!

I ett sådant läge när majoriteten av medlemmarna inte har förtroende för styrelsen bör de avgå med omedelbar verkan som brukligt är!

Arbetsgruppen har av den dåvarande styrelsen utmålats som Svarte Petter och bråkmakare vilket vi inte är. Vi har velat ha samtal, möten och kommit fram till lösningar för butikens framtid men bemötts med Kalla handen av styrelsen och hänvisningar till Stockholm hela tiden. Sådana ledamöter kan man onekligen inte ha förtroende för.

Därför tackade vi i arbetsgruppen enhälligt Nej.   Svaret blev från Regionrådet mitt att hon lägger ned Butiken i Skinnskatteberg med omedelbar verkan. Det kan hon enligt Röda korsets stadgar.

Arbetsgruppen i Skinnskatteberg dementerar härmed ryktena att vi skulle ha skuld i butikens nedläggning.   Vi ville ta ansvar och öppna butiken men på våra villkor i samråd med Röda korsets styrelse på prövotid i minst 2 år. Vi hade idéerna men fick inte chansen att pröva på dom tyvärr för man ville inte lyssna på oss. Butiken är och var så viktig för så många i vår kommun en samlingsplats där alla var välkomna.

Nu lämnar vi detta bakom oss och går vidare med flaggan i topp mot något nytt och bättre för Skinnskatteberg.

Mvh Arbetsgruppen Skinnskatteberg

Christine Bagger            Marianne Ågren            Lasse Ågren                     Katarina Westman

Raija Eriksson                 Elof Engman                    Rania Saado                    Gunbritt Norén

Mayvor HassenStein      Amy Konwerski

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.