Stöd adopterades upprop om professionellt stöd

Kontakta namninsamlingens skapare

Tack!

2018-06-24 09:38:35

Tack för att Du valde att skriva under denna namninsamling!

Namninsamlingen är både avslutad och inskickad sedan länge och jag vill nu bara återkoppla resultatet såhär långt.

I november kom besked om att socialförvaltningen i Stockholms stad backade angående indragning av en befattning på Resursteamen barn och ungdom, Duvnäs Föräldrastöd. Detta innebär bland annat att Duvnäs har kunnat ge fortsatt stöd åt adoptivfamiljer med barn upp till tioårsåldern. Personalen på Duvnäs har uttryckt sin uppskattning för alla som engagerat sig för dem! Aktuell information om stöd till adopterade och deras familjer i Stockholms stad hittar du här: http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Socialtjanstforvaltningen/Stod-till-adopterade-och-deras-familjer/

I början av juni kom så äntligen beskedet att Stockholms Läns Landsting och Ericastiftelsen tecknat en överenskommelse om Idéburet offentligt partnerskap (IOP). Överenskommelsen innebär att Ericastiftelsens kliniskt inriktade verksamhet nu är långsiktigt är tryggad, även om de exakta formerna återstår att utveckla och delvis även finansiera. På Ericastiftelsens hemsida kan du läsa mer om överenskommelsen och om Ericastiftelsens verksamhet: www.erciastifelsen.se.

Vad gäller önskan i vår namninsamling om psykosocialt stöd för adopterade och stöd för dem som söker kunskap om sitt ursprung, så är det frågor som länge drivits av adopterades sammanslutningar och föreningar. Arbetet med dessa frågor har bland annat lyfts av adopterades föreningar med MFoF och socialdepartementet under våren 2018 och arbetet kommer att fortsätta under hösten. Allt fortsatt stöd i det arbetet är välkommet!

I och med detta avslutas denna namninsamling definitivt och jag som initierade den vill uttrycka mitt varma tack för Ditt stöd och engagemang!

Hanna Wallensteen

E-post: info@hannawallensteen.se

Hanna Wallensteen, adopterad från Etiopien, skolpsykolog (PTP) och föreläsare

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.