Bevara Gröna Västerled

Updatering från Värna Västerled

2016-08-26 05:45:15

Hej,

Som ni säkert har läst bordlades ärendet om fortsatt exploatering av området utmed södra Västerled/Nyängsvägen den 18 augusti i Stadsbyggnadsnämnden och kommer nu istället upp till beslut den 8 september. Därför måste vi nu fortsätta att hjälpas åt och tillsammans se till att detta ärende avförs från dagordningen permanent i sin helhet den 8 september.

Var står vi nu?

Alliansen meddelade redan inför den 18 augusti att de skulle rösta mot förslaget. Tyvärr räcker inte det, eftersom Alliansen bara har 6 av 13 röster i Stadsbyggnadsnämnden och Majoriteten har 7 (S har 4, MP har 2, V har 1). Som ni säkert sett i lokalpressen hyser MP helt klart tveksamheter till projektet och verkar diskutera internt hur de ska rösta. Förmodligen hade de ännu inte landat frågan internt i MP inför den 18 augusti och därför bordlades ärendet.

Om vi nu lyckas övertala MP att rösta mot projektet i dess helhet kommer förslaget att läggas ned och förmodligen inte komma tillbaka!

Många av er har redan kontaktat Martin Hansson och Cecilia Obermüller (ordinarie ledamöter för MP i Stadsbyggnadsnämnden). Som en sista åtgärd önskar vi att så många som möjligt av er också ringer och skickar mejl till övriga Miljöpartistiska kommunalpolitiker som vi har identifierat som ledande och tongivande i bostads- och exploateringsfrågor i Stockholms stad.

Dessa är:

Daniel Helldén (MP) (Trafikborgarråd) (har bara telefonnummer till hans borgarrådssekreterare Helena Cullenmot tel 0761 22 96 33), daniel.hellden@stockholm.se

Elin Olsson (MP) (ledamot i Exploateringsnämnden) tel 0761 22 96 43, elin.olsson@mp.se, elin.s.olsson@stockholm.se

Lennart Tonell (MP) (ledamot i Exploateringsnämnden) tel 0739 89 80 08, lennart.tonell@gmail.com

Martin Hansson (MP), 0739-30 66 14, martin.g.hansson@stockholm.se

Cecilia Obermüller (MP), 070-765 20 40, cecilia.obermuller@stockholm.se

Samt även till ordförande i Stadsbyggnadsnämnden, Roger Mogert (S) tel 508 29 964, roger.mogert@stockholm.se

Här finns mer kontaktdetaljer och ytterligare information.

För er information så har Stockholms Naturskyddsförening (SNF) varit ute och besökt det markanvisade området och skickat in ett särskilt yttrande. Se nedan. SNFs yttrande visar, om något, att detta verkligen är en natur- och miljöfråga och vilka borde värna detta om inte MP?

Det har också visat sig att skogen sannolikt inte bara är spridnings- utan även fortplantningszon för groddjur, däribland förmodligen den EU-skyddade jätte-vattensalamandern (som finns i Olovslundsdammen), vars habitat äventyras om man exploaterar Västerledsskogen. Detta borde likaså vara en hjärtefråga för MP. Klicka här för karta över spridningsområden.

Sammanställning – yttrande från Stockholms Naturskyddsförening

"Stockholms Naturskyddsförening har varit ute och inventerat i Västerledsskogen som blivit föremål för markanvisning och nu ska tas upp för StartPM. Det råder ingen tvekan om att kommunen har prickat rätt här vad gäller sin klassning av ett ekologiskt särskilt betydelsefullt område.

Vi har gjort fältbesök i skogen under 2 dagar och kan hittills konstatera följande:

• Skogen innehåller många gamla träd, stående döda träd, liggande träd vilket signalerar att detta är en skog som till stor del har höga naturvärden
• Många olika arter har påträffats som på olika sätt indikerar skyddsvärda livsmiljöer. Här ingår rödlistade arter på flera träd (och fler kan komma till) och fridlysta arter som fladdermöss.
• Stort inslag av lövträd, där även ädellöv som ek, alm, ask och lönn finns.
• Små kärr som är olika blöta under året berikar skogsmiljön
• Flera träd med bohål (håligheter) har konstaterats vilket är gynnsamt för fågellivet och fladdermöss.
• Fina hällmarker med slipade hällar där tallar växt sig mycket gamla, flera av tallarna är 200-250 år, någon tall är sannolikt äldre än så.

Det finns dessutom höga sociala/rekreativa värden i Västerledsskogen då skogen används dagligen som skolväg för barn som hellre går/cyklar på den lilla skogsvägen än längs med stora vägen (Västerled). Joggare/motionärer och hundägare ser Västerledsskogen som sitt vardagsrum. Förskolor tar barnen hit till skogen och flera platser där barn lekt går att se. Således är det tveklöst så att Västerledsskogen används."

Vi ber er all att hjälpa till med en sista kraftansträngning för att en gång för alla få stopp på detta projekt.

För mer information se vår webbsida.

Styrelsen, Värna Trädgårdsstaden i Västerled

www.värnavästerled.se

En dag kvar att påverka

2016-08-16 21:05:29

Hej,

Till vår glädje har nu samtliga allianspartier bestämt sig för att säga nej till exploateringen av det grönområde utmed Västerled som Exploateringsnämnden markanvisade i juni.

Vi måste dock fortsätta att påverka politikerna inom majoriteten (S,V,MP) under den tid som kvarstår till detta skall upp till beslut i Stadsbyggnadsnämnden på torsdag (18/8). Vänligen fortsätt att ringa och skicka email till politikerna från dessa partier fram till mötet. Alla information ni behöver finner ni här:

Om ni inte redan gjort så, ber vi er också att skriva under vår nya namninsamling. Vi var tvungna att starta en ny efter beslutet i Exploateringsnämnden. Ni hittar den här: http://www.xn--vrnavsterled-gcbe.se/vad-du-kan-göra1/index

För mer infomation se vår webbsida: http://www.xn--vrnavsterled-gcbe.se/

Tack för all hjälp ni bidragit med!

Det är era insatser som gör skillnad!

Med vänlig hälsning,

Värna Trädgårdsstaden i Västerled

genom Johan Thuresson

JS

Hjälp till att att rädda skogen i Västerled!

2016-08-08 18:06:55

Hej!

Vi skriver till dig eftersom du ställde upp och skrev under namninsamlingen för att försöka stoppa beslutet i Exploateringsnämnden att anvisa mark utmed Västerled till Folkhem och Svenska Bostäder för att bygga flerbostadshus i grönstråket utmed Västerled.

Tyvärr så beslutade Exploateringsnämnden ändå att gå vidare med projektet. Detta betyder att ärendet nu skall upp i Stadsbyggnadsnämnden den 18:e augusti för beslut om att starta arbetet med detaljplaneringen (s. k. Start-PM) så att den mark som för närvarande klassas som parkmark/grönområde blir byggbar.

Vi anser att ett genomförande skulle ha en mycket negativ inverkan på miljö-, hälso- och kulturvärden samt kraftigt förvärra en redan svår trafiksituation.   För att uppfattas som en mer seriös och trovärdig motpart i processen har vi bildat en förening, Värna Trädgårdsstaden i Västerled, med syfte att försöka stoppa den hänsynslösa exploateringen av vår närmiljö. För att verkligen kunna göra skillnad välkomnar och uppmanar vi nu alla som vill verka för detta syfte att gå med i föreningen! Det är helt kostnadsfritt och både aktiva och passiva medlemmar är varmt välkomna. Du blir enkelt medlem genom att skicka namn (om ni är fler i familjen får du gärna anmäla alla familjemedlemmar), adress, telefon och emailadress till info@varnavasterled.se. Föreningens stadgar återfinns här: http://www.varnavasterled.se/vilka-är-vi. Ju fler vi är desto större skillnad kan vi göra!

Innan beslut om Start-PM (den 18 augusti) har vi alla möjlighet att påverka politikerna genom att:

1. Ringa och skicka email till berörda politiker och beskriva vad en exploatering av Västerledsskogen får för konsekvenser. För underlag och emailadresser se: http://www.varnavasterled.se/vad-du-kan-göra1/ringa-och-mejla-politikerna . Om ni är flera i hushållet bör varje familjemedlem skicka ett eget email. OBS! av de sakkunniga rådgivare vi har talat med understryker alla att det här är den enskilt viktigaste och mest effektiva åtgärden i det här skedet av processen. Vi bedömer också att vi verkligen har möjlighet att påverka, men då måste vi alla hjälpas åt och politikerna måste uppleva en ”email- och telefonstorm” i god tid innan den 18 augusti!

2. Vidarebefordra detta email till alla ni tror kan vara intresserade och be även dem att ringa och mejla berörda politiker.

3. Skriva under vår nya namninsamling. Vänligen gör detta även om ni skrev under den gamla. Vi har varit tvungna att formulera om den eftersom beslutet i Exploateringsnämnden i juni tyvärr gick igenom. http://www.varnavasterled.se/vad-du-kan-göra1/index

För mer information, se vår web-sida: www.varnavasterled.se

Med vänlig hälsning,

Värna Trädgårdsstaden i Västerled genom Johan Thuresson

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.