Rädda nästa; i Björns minne ❤

Kommentarer

#1202

Bra grej

(Stockholm, 2018-09-27)

#1211

Vi måste agera nu så ingen behöver begrava sina nära och kära

(Småland, 2018-09-27)

#1221

Då jag själv är uppvuxen kring och i missbruk så är detta ett ämne jag brinner för

(Farsta, Stockholm, 2018-09-27)

#1229

Jag tycker det är förjävligt

(Östersund , 2018-09-28)

#1230

Min sons pappa dog på grund av att han inte fick rätt vård. Vi anhöriga försökte förgäves få ett LVM och trots att han uppfyllde alla "krav" gick det inte. Min son är faderslös på grund av systemet

(Åmål , 2018-09-28)

#1232

Jag skriver under för jag förstår att man blir trött på att förlora någon nära

(Halmstad, 2018-09-28)

#1234

Finns så många människor som lever i ohälsa, allt fler väljer att skita i att söka vård på grund av att det oftast gör det bara värre med fler medicineringar och dåligt med resurser, en del kanske kommer ifrån beroendet av sig själva utan att söka vård och en del kanske väljer den "lätta" vägen genom att fortsätta sitt beroende, men jag tror att alla människor som verkligen vill ha hjälp får inte den hjälp dom behöver, eller vågar inte söka vård, allt eftersom fler och fler personer ger upp för att man bara ger dom mer och mer läkemedel. Det som alla människor med beroende/psykisk ohälsa behöver, är någon dom kan prata med, proffessionell hjälp, mänsklig hjälp och inte BARA läkemedel. Jag kan tänka mig hur värdelös man kan känna sig i en sådan situation när ingen människa i vården vill hjälpa utan bara ge läkemedel efter läkemedel för att det är den "enklaste" vägen. Jag själv jobbar inom vården, och jag skäms över att vara en del av det...

(Partille, 2018-09-28)

#1237

Jag skriver under för att många i min familj är/varit beroende av både alkohol och droger tyvärr. Min pappa dog även när jag var 1 av en överdos så vill inte att fler familjer ska få förlora sina nära och kära på grund av ett beronde som går att komma ifrån!

(Norrtälje, 2018-09-28)

#1238

För folk som är beroende behöver hjälp, dom är beroende av en substans för att den får dom att må bra, dom döljer alltså något bakom substansen och det är det som ni behöver se. Ni behöver se vad är orsaken till att dom är beroende av substansen istället för att använda beroendet mot dom.
HJÄLP DOM!

(Ljusne, 2018-09-28)

#1252

Jag har förlorat min pappa & bror i missbruket & många vänner. Vi måste börja rädda liv & inte straffa! Inget offer inget brott!

(Kungsör, 2018-09-30)

#1256

Jag skriver under detta för att jag själv förlorade min närmaste vän som begick självmord på grund av droger.

(Uppsala, 2018-09-30)

#1257

Jag har själv ett tungt missbruk, blandmissbruk. Jag har som det stod om Björn, även testat behandling efter behandling så har god insyn i det med. Och det måste till en förändring. En vän dog även då han var på ett behandlingshem i överdos.Och det är tyvärr bara 1 ut av alla som jag varit god vän med som dött i överdos. Den första kompis till mig som gick bort i överdos var min barndomskompis, sen efter det har det bara fortsatt och fortsatt. 2 stycken var det bara förra året. Och då har jag enbart nämnt 3 stycken men det är betydligt fler en så. Är riktigt hemskt och tragiskt. Och dem alla kämpade verkligen, men sen socialen tog över ex om behandlingshem så är det väntetid, dels måste man ansöka för att få hjälp och förhoppningsvis får du komma till ett behandlingshem. För innan dom lägger pengar och tid på en så vill dom att man ska testa all behandling innan som öppenvård ex. Och det är inte så enkelt för en som har ett tungt missbruk. Sen där efter om det inte funkar då kan dom skicka iväg dig. Förr var det bara att gå till beroende enheten så fick man hjälp direkt. När jag var på botten 1 ut av alla gånger fick jag söka hos soc och då var jag exremt dålig och ville verkligen ha hjälp. Men hann att ta flera återfall tills jag fick komma iväg. Bara den saken är helt värdelös och vet inte hur dom tänkte där. För socialen är ju totalt körda... För när man ansöker till socialen ska dom behandla din ansökan först som med allt, och bara det tar tid i sig med. Så en stor ursäkta men jävla förändring behövs...!!!!!

(Linköping, 2018-09-30)

#1258

Ingen väljer att bli sjuk.

(Ludvika , 2018-09-30)

#1270

Jag skriver under detta pga att jag har många vänner som är beroende och jag själv har gått igenom ett beroende.

(Uppsala, 2018-10-03)

#1283

Vi behöver lyfta detta. Samhället är inte starkare än sina känsligaste...

(Göteborg, 2018-10-09)

#1284

En självklarhet att stötta detta kärlek o respekt

(Enköping, 2018-10-09)

#1286

Har en son med problem och vill inte se nån mer dö av denna vidriga sjukdom..

(Uppsala, 2018-10-10)

#1288

Det är dags att ge missbrukarna större hjälp och erkänna att beroende är en sjukdom o sjuka ska behandlas därefter

(Varberg, 2018-10-10)

#1290

Jag är anhörig, det måste till en förändring i missbruksvården, det är sjuka människor som ska tas om hand med respekt precis som alla andra som drabbas av sjukdom.

(Göteborg, 2018-10-10)

#1292

Jag har beroendesjuka familjemedlemmar och själv försöker ta mig ur mitt starka medberoende.

(Smedjebacken, 2018-10-10)

#1293

På grund av att beroende vården inte fungerar och att det ledde till att min dotter dog en alldeles för tidig död!

(Stockholm, 2018-10-10)

#1297

Levt med nära anhöriga som inte får någon hjälp.

(Stockholm, 2018-10-10)

#1298

Jag vet hur det är att leva med någon som har ett beroende

(Stockholm, 2018-10-10)

#1299

Jag håller med såklart. Någon med helhetsansvar och slippa bollandet mellan alla instanser.

(Smedjebacken, 2018-10-11)

#1301

Jag håller med, det är för spretigt för många faller mellan stolarna och går under.

(Västerås , 2018-10-11)

#1303

Har en 27-årig son som missbrukat till och från i 10 år men inte kommer ur sitt beroende helt. Har levt i så stor oro så mycket av den här tiden och förfärligt att se sitt barn vara så sjuk i sin beroende problematik. Så hoppas verkligen att nya arbetssätt arbetas fram i hanteringen hur man ska kunna hjälpa människor med denna problematik till ett friskare liv.

(Stockholm , 2018-10-11)

#1306

Beroende är en sjukdom och människor som lider av den sjukdomen måste få hjälp. Idag!!

(Kiruna, 2018-10-11)

#1307

Min älskade son Andreas som fins inte länge

(Sölvesborg, 2018-10-12)

#1308

Jag har en son som mått dåligt pysisk i hela sitt liv och är missbrukare och sitter inne just nu, har aldrig fått hjälp när han verkligen behövde, samhälle svek honom när de kunde rädda ett barn att hamna där som han är nu.

(Örebro, 2018-10-12)

#1309

Att jag vet hur svårt det är att få den hjälp som behövs i tid och att alla är olika individer och behöver därmed anpassad hjälp... Och dessa nätdroger ska vi inte prata om!

(Eskilstuna, 2018-10-12)

#1311

Narkotika dödar våra barn. Dags att politikerna vaknar och räddar människor som är i stort behov av vård, inte genom att bli straffade. Region ska ta hand om missbruksvården då Socialtjänsten inte har kompetensen.

(Löddeköpinge , 2018-10-12)

#1313

Jag bryr mig om mina medmänniskor.

(Vänersborg, 2018-10-14)

#1314

Jag är en beroende men är även medberoende med alla mina partners jag haft

(Malmö, 2018-10-15)

#1317

Tycker att detta är av yttersta vikt

(Örebro , 2018-10-16)

#1327

Så många liv som blir förstörda

(Stockholm, 2018-10-17)

#1329

Jag har kommit i kontakt med den obefintliga vården till missbrukare genom min far, kategorin äldre med alkoholproblem. Blir så upprörd över ett dyrt system som tycker att de gör rätt genom att inte göra något alls, uppblåst, arrogant och en stor lögn.

(Mölndal, 2018-10-17)

#1330

Har 2 söner som fallit mellan stolarna hos Kommun och Landsting pga samsjuklighet. Att se på när livet sakta bryter ner de man älskar är förtvivlat.

(Hyllinge, 2018-10-17)

#1331

En som också hamnat mellan stolarna med min son

(Markaryd, 2018-10-17)

#1333

Har en dotter som är bland missbrukare. Har sökt hjälp många gånger men får till svar att hon är myndig och så länge hon inte vill ha hjälp själv kan ingen göra något. Gjort flera orosanmälan till socialen. Men där händer inget. Sitter oerfarna unga flickor som ska ta beslut om hon behöver hjälp. Min dotter manipulerar dom lätt. Är det inte bättre att införa tvångsvård i tid än att dom måste nästan dö eller dö.

(Ludvika , 2018-10-17)

#1334

Jag har själv en son med missbruksproblem,
Har förstått under dessa år att missbrukare
står längst ner på samhälls stegen.
Jag vet inte hur många gånger jag har
Överklagat beslut som har fattats över huvudet på sonen. Jag har ett telefonsamtal med enhetschefen över ekonomiskt bistånd
Där han ljuger en rakt i ansiktet. Överklagar
till socialadistriktsnämden, men det är ju klart
att när enhetschefen själv sitter i nämden att överklagan inte gick igenom. Skulle kunna skriva en bok om hur psykiatrin/socialtjänsten
och plaseringar i sk stödboenden i Södertälje
Inte fungerar, inget stöd finns för brukaren som varit dokumentetat drogfri i 2 år nej
Istället har det blivit ännu sämre.
Blir så förbannad.

(Södertälje , 2018-10-17)

#1335

Jag tycker att detta är en väldigt viktig fråga, och är nyligen själv drabbad genom att min bästa väns son tog sitt liv efter år av psykisk ohälsa.

(Strängnäs, 2018-10-17)

#1337

Min son dog 2017 pga droger

(Linköping, 2018-10-17)

#1338

Samhället tar inte sitt ansvar. Kommunen använder sina skygglappar när dom inte reder ut saker och ting....

(Laholm, 2018-10-17)

#1344

Är själv en anhörig till en med missbruksproblematik. Fruktansvärt att stå bredvid och försöka påverka både den som behöver hjälpen och den som hjälpen ska ge. Det är bara hålla näsan över vattenytan och kämpa på

(Västerås, 2018-10-17)

#1346

Jag anser att det krävs en större samverkan mellan socialtjänst och psykiatri samt att individer med allvarligt opiatmissbruk eller dubbeldiagnostik som exempelvis ADHD enklare ska kunna få rätt medicinering. Vi måste börja se till måendet istället för substanserna och sluta moralisera. Vi bör dessutom sluta straffa människor med missbruksproblematik och istället erbjuda vård, stöd- och rådgivning. Att straffa individer för eget bruk ökar bara stigmat och får individer att känna ett större utanförskap från det ”friska” samhället.

(Malmö, 2018-10-17)

#1347

För att vården måste fungera.

(Göteborg, 2018-10-17)

#1352

Mist min son pga att han ej fick någon hjälp fast han skrek efter det. Han valde att avsluta sitt liv tillslut

(Enköping, 2018-10-17)

#1356

För en human missbruksvård och synliggöra att det är en sjukdom som har samma rätt till vård.

(Stockholm , 2018-10-17)

#1363

Att min dotter gick bort pga att inte alla instanser kunde samarbeta och att ingen lyssnade på mej....

(Västervik, 2018-10-20)

#1366

Har misst 2 söner i missbruk,,

(Vintrosa , 2018-10-21)

#1371

Min son Markus dog av en överdos i juli 2015.

(Edsbyn , 2018-10-22)

#1372

Till minne av vår son Toni 1995 - 2016

(Eskilstuna , 2018-10-22)

#1373

Den svenska modellen gällande vår narkotikapolitik har fullkomligt kört i diket. Sverige tror ju alltid att vi är bäst på allt men faktum är att i Europa så är det bara Estland som har högre dödlighet till följd av narkotikamissbruk än Sverige. Visste du att:
Narkotikamissbruk är klassat som en sjukdom.Att den som missbrukar måste kämpa för att få vård och om den missbrukande lyckas få vård och tar ett återfall som hör till sjukdomsbilden då slängs personen ut från behandlingen och får klara sig själv. Det är inte sjukvården som beslutar om vård eller ej. Det är socialtjänsten. Vid vilka andra sjukdomar är det socialtjänsten som fattar beslut om man ska få vård eller ej? Den som insjuknar i exempelvis cancer, diabetes, stroke, benbrott mm mm får vård och behöver i regel inte kriga för detta och det är inte socialtjänsten som fattar beslut. Vad är skillnaden? Är missbruk något man själv valt och får man skylla sig själv? Den som röker och får lungcancer har inte den valt detta själv också? Missbrukare är andra klassens människor i mångas ögon. Men de är varken bättre eller sämre. De är sjuka. 1997 fattade Sveriges Riksdag beslut om nollvision inom trafiken. Årligen pumpar man in 100-150 miljoner på trafiksäkerhetsforskning. Årligen dör ca 300 personer i trafiken. 2008 fattade Sveriges Riksdag beslut om nollvision vad gäller självmord. Det satsas 3 miljoner/år på forskning hur man ska förhindra självmord. Varje år dör 1500 personer i självmord i Sverige. Har inte hittat att man satsar några årliga pengar på forskning om missbruk. 2014 dog 609 personer till följd av droger. Det är bra att man har en nollvision inom trafiken men när ska Sverige sluta offra sina unga till drogerna och dåligt psykiskt mående som går hand i hand? Ibland kommer det ena först och ibland det andra men de går i regel hand i hand. När ska man börja satsa pengar på dem? Har du tänkt på att det kan vara din granne, din partner , dina barn, barnbarn, din bror eller din syster eller du själv som insjuknar och får ett rent helvete samt att dina närmaste också dras med. När ska Sverige och dess ansvariga politiker ta sitt ansvar och ge dessa människor som i stor utsträckning är våra ungdomar en ärlig chans till ett värdigt liv? När?.

(Luleå, 2018-10-22)

#1374

Min son

(Nyköping , 2018-10-22)

#1376

Mitt barn dog av en överdos.

(Borås, 2018-10-22)

#1377

Inga fler barn skall dö pga missbruk

(Ludvika, 2018-10-22)

#1378

Min son Christoffer dog av den här skiten och han fick ingen hjälp!

(Norrköping, 2018-10-22)

#1379

För att mitt barn dog av sjukdomen

(Östersund, 2018-10-22)

#1380

Ingen ska behöva dö pga droger

(Sala, 2018-10-22)

#1382

Har en Son som lämnat mig delvis på grund av drogmissbruk.

(Gislaved, 2018-10-22)

#1385

Den usla så kallade missbruks"vården" vi har här i Sverige

(Västerås , 2018-10-23)

#1394

Min son Martin gick bort i en oavsiktlig överdos endast 23 år gammal.
Martin fick vänta över tre månader på att få träffa en läkare när han först kom till beroendemottagningen. Då hade det skickats två akutremisser från akuten.

(Göteborg , 2018-10-23)

#1395

Det måste få ett slut nu på alla dödsfall på grund av droger , har själv mist en dotter som hade kunnat förhindrats om hon fått den hjälp hon behövde .

(Delsbo , 2018-10-23)

#1397

Jag förlorade min son 2013 i en överdos metadon. Var lvm ad men togs till ett öppet hem efter 2 1/2 vecka och han rymde direkt.

(Kalmar, 2018-10-23)

#1398

Jag har mist min son kim i droger.

(Piteå, 2018-10-24)

#1399

Detta kan drabba vem som helst och det får inte fortsätta så här. Nåt måste göras och det är nu.

(västerås, 2018-10-24)

#1400

jag har själv suttit där och sett vad Sveriges tvångsvård leder till . Död och förstörelse . En framtid förlorad för flertalet som hamnar där , då de förlorar chansen till ett vanligt liv utan att bli katogoriserade som missbrukare

(stockholm, 2018-10-24)