Öppet brev till DSF- OS 2024

Öppet brev från Sveriges Breakare.

Till alla berörda parter:

Detta är ett öppet brev från den svenska Breakingscenen och Sveriges aktiva Breaking utövare/dansare till DSF. Nu när Breaking officiellt har en plats i OS 2024 i Paris så har man en utmaning framför sig, att skapa den struktur som krävs för att dansare ska kunna satsa och känna ett seriöst bemötande från DSF och dess satsning gentemot scenen och dess framtid i kontext till OS.
I detta brev belyser vi den problematik som är ett faktum. Förutom konkret kritik så kommer även förslag från Sveriges aktiva breakare som önskar att kunna skapa rätt förutsättningar för Sveriges breakingscen när det gäller att bygga den struktur som gynnar dansare/breakare.

Det gäller kvaltävlingar inför OS 2024 men även att se på möjligheterna kring att kunna leverera en hållbar utveckling gällande organisation och struktur inför olika event och träningsläger inför framtida mål.

Efter möten med DSF och den information som har givits är det klart och tydligt att de inte verkar kunna fylla de krav för att skapa förtroende hos breakare som vill satsa för att kunna bli en del av kvaltruppen inför OS 2024 i Paris. Deltagarna i de möten som har varit angående kommande kvaltävlingar och träningsläger upplever att DFS:s representant ej lyckats ge några konkreta svar. Det i sin tur undergräver förtroendet för att den ska vara rätt person för detta uppdrag p.g.a okunskap och otillräcklig inblick i den svenska Breakingscenen.

DSF:s representant har ej kunnat svara på så enkla frågor som hur DSF ska gå tillväga för att skapa dessa kvaltävlingar utan organisatörer i Sverige inför OS 2024 i Paris.
DSF:s representant har ej kunnat ge klara direktiv eller transparens kring budget gentemot den svenska breakingscenen och dess breakare/dansare som vill satsa för att ta del av kvaltävlingarna och sikta på att bli en del av kvaltruppen i Sverige.

De flesta organisationer/organisatörer i Sverige som jobbar inom den Svenska Breakingscenen och erhåller mer än 20 års erfarenhet upplever att det är alldeles för tunn information som läggs fram av DSF. Kan det vara så att det innebär risker genom WDSF och SOK:s krav på DSF? Om så är fallet vad är lösningarna? Går det att lösa det med olika former av omorganisation för ett bättre resultat?

Det som är klart och tydligt är att DSF ej äger den kunskap eller det nätverk som krävs för att skapa dessa kvaltävlingar eller träningsläger. Det i sig är en djup problematik inför den process som ligger framför oss.
För att i första hand kunna skapa eventuella träningsläger och även kommande kvaltävlingar behövs det en djupare kunskap kring struktur och de olika nätverk som Breakingscenen tillhör, både på nationell och internationell nivå.

Det skulle kunna lösas genom att anställa en person/personer, som är erkända för sin erfarenhet och kunskap om den scen som DSF nu har att göra med. En lösning som Sveriges breakare
är överens om är följande; att man anställer en person som konsult med en djupare kunskap
för att strukturera och kunna förvalta detta uppdrag på bästa möjliga sätt.

Det vill säga att genom ett konsultuppdrag kunna jobba med DSF:s representant för att stärka och bygga den struktur som krävs för framtidens utveckling kring de olika moment som vi har nämnt i detta brev.

I våran scen, ur ett organisations- och tävlingsperspektiv är det för oss självklart om hur man bör gå tillväga. Baserat på erfarenhet och gemensam utveckling av den svenska Breakingscenen vet vi vilken struktur kvaltävlingarna bör ha och hur de bör organiseras för att gynna Sveriges breakare.
Det är ont om tid och Sveriges breakare vet att många andra länder ligger före i förberedelse inför OS 2024. Länder i Skandinavien ligger före i processen där man gett positioner åt personer som tillhör Breakingkulturen och jobbar med den aktiva scenen. Resultatet i andra länder är positiv uppslutning- man har lyckats skapa kvaltävlingar med poängsystem för tävlande med coacher och koordinatörer- erkända av breakare som satsar för att få bli en del av den kvaltrupp inför OS 2024.

Det i sig skapar fler möjligheter för scenen och dess sunda utveckling genom olika generationer. Ungdomar, nybörjare och proffs.
Det tycker vi, Sveriges breakare är värda.

Sveriges breakare, Sveriges Breakingscen

Mauro Mardones Rodriguez    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Mauro Mardones Rodriguez lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.