Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!.


Gäst

#801

2016-07-22 02:55

Jag älskar Stockholm för att Stockholm är min hemstad. En stad som man älskar måste man vårda! Stockholm har så mycket historia och vi alla är en del av den. En del av Stockholms historia och kulturliv har raderats ut, främst under 1950-, 1960- och 1970-talet, även då mot folkets vilja och genom politiskt maktspel. Detta ägde även rum i en del andra svenska städer. Ett talande exempel på detta är rivingarna i villaområdet Hagalund i Solna utanför Stockholm, där konstnären Olle Olsson bodde i många år. En källa berättar att rivningarna där tog honom så hårt att han slutade måla. Så allvarligt är det när makthavare förstör våra miljöer. Stockholm är, precis som allt annat en miljö som vi alla ska leva och trivas i tillsammans.

Jag anser inte att Nobelbygget passar in på Blasieholmen och jag vill definitivt bevara all den vackra bebyggelse som nu finns där. Majoriteten håller med mig om detta och därför menar jag att Nobelbygget ska flyttas! Det är viktigt att bevara vackra historiska områden, ännu viktigare nu när en del av dessa områden tidigare gått förlorade. Dessa skulle med rätt vilja (även hos makthavarna) kunna byggas upp igen. Det finns några exempel på det och jag tycker det är läge att fortsätta på den banan istället för att upprepa de misstag som gjordes för cirka 50 år sedan i skuggan av välfärdsbygget. Om Nobelbygget genomförs på Blasieholmen mot folkets vilja, ja då är det verkligen dags att göra något. Då måste lagarna och rutinerna ändras angående hur en stadsbild får förändras. Det är inte makteliten som ska bestämma hur våra städer och miljöer ska se ut, det är folkets vilja som ska avgöra detta!

/ Johan Brostedt
Haninge


Gäst

#802

2016-07-23 11:52

Av den enkla anledningen att jag och Gisela Wallenberg drev Grand Hotel (inte restaurangerna) åren 1972-1975 och redan då upplevde problemen med den tilltagande biltrafiken till hotellet, Jag anser mig ha ett bättre alternativ till Nobel-stiftelsens önskemål om ett eget hus. Hjälp Stiftelsen att i stället få överta Wenner-Gren Center på Sveaplan. Bättre adress får man söka efter. Se även mina kommentarer på Facebook !




Gäst

#803

2016-07-28 07:34

Von open projekt som är dåligt förankrat bland befolkningen i Stockholm. Känns som ett skrytbygge. Hybris. Dessutom finns redan ett Nobelmuseum. Man kan putsa upp det istället.

Gäst

#804

2016-08-12 07:46

Har överklagat skriftligt men fått svar att jag inte är behörig. Anser dock att jag som 86-årig infödd stockholmare som bott här hela livet bör ha rätt att tycka till om staden.

Gäst

#805

2016-08-21 17:42

Av två anledningar !

För det första, hotellen på Blasieholmskajen är måttligt roade av ett Nobel-Center bakom Lydmar Hotellet (som ägs av Grand) pga av den tilltagande buss o bil-trafik som onekligen kommer att försvåra parkeringsmöjligheterna samt den tilltänkta plåt o glas-låda till byggnad som Stiftelsen önskar, -vilket bara det- visar på en extrem dålig smak !
Av de anledningarna rekommenderar jag att Nobelstiftelsen i stället överväger att -med stadens hjälp- få överta Wenner-Gren Center vid Sveaplan i stället.
Stiftelsen kan knappast få en magnifikare byggnad med ett känt höghus som sitt högkvarter. Av de olika alternativ jag tagit del av, finner jag tveklöst att WENNER-GREN CENTER bör bli Nobelstiftelsens egen fastighet då där finns utrymmer för alla de önskemål som Stiftelsen nämnt.
WG-tornet syns från nästan hela Stockholm och jag ser framför mig NOBEL CENTER i neonljus från taket på "skrapan" som förtjänar sitt hus med tanke på all den reklam Alfreds testamente givit Sverige genom alla dessa år samt de kommande !
Hälsningar
Douglas Borg Stockholm

Gäst

#806

2016-08-29 12:14

Det har gått för mycket prestige i politikernas beslut. De vet att de tar fel beslut gällande Slussen-bygget och Nobel-Center men vågar inte backa. Förstör inte Stockholm ännu mer! Tex Water Front bygget ser inte klokt ut i angränsning till Stadshuset. Välj arkitekter som har estetiskt tänkande och inte leker på skissblocket.

Gäst

#807

2016-09-04 08:59

Jag anser att det planerade Nobelbygget blir för stort och skrymmande på Blasieholmen och att skärgårdsbåtarna inte får plats. Mycket bättre och natuligare att Nobelbygget förläggs till forskarmiljön i Hagastaden/Karolinska. Med nya kommunikationer dit så ger det utveckling av dessa nya stadsdelar med tillförsel av turister och levande stadsmiljö.

Gäst

#808

2016-09-05 17:59

Vansinne att förstöra en historisk och vacker plats. Tänk om, gör rätt

Gäst

#809

2016-09-05 20:57

Att bebygga Blasieholmen med denna byggnad är som att sticka en kniv i Stockholms själ.

Gäst

#810

2016-09-06 09:45

En bättre plats för ett nobelhus skulle väl vara området vid Frescati där redan Vetenskapsakademien och Riksmuseet nu ligger. Ett område som även ligger nära Stockholms Universitet.
Nära till Arlanda dit de flesta pristagare kommer. Lätt med trafikavstängningar vid prisutdelning. Samtidigt som Vetenskapsakademien som utser många av priserna ligger redan där. Vilken vacker och fin omgivning med Brunnsviken och Bergianska trädgården.
Vi kan med att placera Nobelhuset vid Frescati fullfölja Gustav III planer för det område som tidigare hetta Skeppsbroäng, nuvarande Frescati. Det vore väl något.


Gäst

#811

2016-09-06 20:57

För att stoppa vansinniga storhetsideer och bevara historiska K -märkta byggnader i en stad jag älskar!

Gäst

#812

2016-09-09 10:18

Accepterar ej nobelbygget på Blasieholmen. Är född år 1936 i Stockholm och vill ej att klåfingriga politiker, utan att lyssna på folket, skall kunna köra över opinionen och vandalisera/förstöra vår vackra huvudstad. Vad Hjalmar Mehr m fl politiker har lyckades ställa till med på 60-talet: "den okänsliga rivningen av Klarakvarteren" är svårt att komma över. Lär sig politikerna aldrig något av historien -???

Gäst

#813

2016-09-10 06:55

För att nuvarande majoritet i Stockholmsstad är ju helt blåsta i huvet.. Man river inte K-märkta hus.. Förstör denna stadsdel som deras föregångare gjorde med city för ett par decennier sen.. Det är dessa områden som är viktigast att bevara för framtida generationer, vill man att invånarna ska trivas. Turisterna vilja komma måste dessa oaser få vara i fred!! Hoppas ni får stopp på dårskapet.

Gäst

#814

2016-09-10 15:13

Född och uppvuxen i Stockholm numer flyttat till Trosa.
Den bästa platsen är vid Wennergren Center med vattnet nedanför och massor med forskare på gångavstånd.
Vilken anknytning finns på blasieholmen??? Dessutom förstöra en fin kulturmiljö.

Gäst

#815

2016-09-11 06:05

Vill värna om det gamla Stockholm och dess kulturbyggnader
Rivningsraseriet och det panikartade bostadsbyggandet fortsätter.
Lägg nya byggnader utanför innerstadskärnan

Gäst

#816

2016-09-11 06:09

Förstör inte stockholms vackra utseende. Detta bygge, att planera, ett hus som detta på Blasieholmen, går utanför det mesta. Hur kan ett sadant här förslag gå så långt? Det är lika hemskt som att riva de gamla Klara kvarteren. Begå Våld på vår stad, preceis vad det är. Det borde vara skadestånd på att uppföra fula byggnader.

Gäst

#817

2016-09-11 06:53

Är en självklarhet och det lilla jag kan göra för att påverka och förhindra att vårt kulturarv och att en gigantisk koloss hamnar i denna känsliga stadsmiljö.

Gäst

#818

2016-09-11 09:24

"Bygget" synligt från Katarina berget. Det finns andra platser för detta bygge.

Gäst

#819

2016-09-11 14:17

Skriv under, störta galningarna från deras betongplintar!
Hasse

#820

2016-09-11 14:20

Har ni glömt skövlingen av Klara? Stockholm var Europas mest förstörda stad efter Andra världskriget! Låt inte galningarna förstöra vår stad igen! Vid 30.000 underskrifter tvingas staden utlysa en omröstning och packet i Nobelstiftelsen (har vi hört om dem nyligen i annat sammanhang?) dunsta. Ställ upp med era namn!


Gäst

#821

2016-09-11 20:11

Jag anser att den tilltänkta byggnationen föfular Stockholm.

Gäst

#822

2016-09-12 04:39

För att allt behöver inte ligga i Stockholms innerstad.

Gäst

#823

2016-09-12 07:26

Därför att det absolut inte är någon vits med att bygga just där!

Gäst

#824

2016-09-12 09:31

Det planerade huset passar inte in i miljön! Det är ett obrutalt, okänsligt ingrepp i kajområdets karaktär och atmosfär, även när det gäller upplevelsen av/tillgänglighet. Alltför störande för ögat, alltför anakronistiskt, alltför högt och kyligt.

Gäst

#825

2016-09-13 06:48

Bevara kulturn på Blasieholmen. Varför inte bygga Nobelhuset i Vinterviken där Nobel hade sin verksamhet.