STOPPA FÖRSKOLEBESPARINGARNA

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition STOPPA FÖRSKOLEBESPARINGARNA.


Gäst

#1

2013-12-09 19:14

Barnen är det viktigaste vi har. Det tycker även en morfar. Jag har sett de fantastiska förskolelärarna ta hand om 20 barn i blandade åldrar där de minsta inte kan prata och är blöjbarn. Hur ska drygt tre personer kunna ge barnen allt de behöver...Linköping är en rik kommun och borde föregå med gott exempel. Paul Lindvall med kompisar, ni borde skämmas....

Gäst

#2

2013-12-10 06:04

Vad är det som gör att barnen i linghem anses ha mindre behov av pedagogiskt stöd än i övriga Linköping och Sverige? Resultatet kommer att bli otrygga barn.

Gäst

#3

2013-12-10 08:49

Nog med besparingar på våra barn!

Gäst

#4

2013-12-10 09:30

Jag är så trött på att människor inte är värda ett skit i dagens samhälle. Barnen som kommer att bli våran framtid kommer att ha en stor otrygghet från starten . Man ser redan nu i skolorna att barnen mår sämre och presterar dåligt. Ska man inte ta detta på allvar. Istället för att se allvaret i allt så ska man minska ännu mer och göra små barn osäkra. Är det inte meningen att vi föräldrar ska kunna lämna våra barn till en trygg och säker plats?
Linda

#5 Vi måste göra oss hörda!

2013-12-10 19:10

Vi föräldrar och anhöriga måste själva visa att vi inte tolererar dessa besparingar. Vad kan vi göra?
Vi kan börja med att gå in och skriva under på protestlistan;
http://www.skrivunder.com/stoppa_forskolebesparingarna

Det går även att skriva protestbrev till ansvariga politker;
http://app.linkoping.se/fmannaregister/personer_namnd.asp?NamndID=4

Tipsa media; tidningar och radio, skriva insändare.

Vi måste agera nu för de nya sparkraven, och minskad personal,
börjar gälla efter nyår!! Men besluten fattas denna vecka.

Gäst

#6 Bra initiativ!

2013-12-10 22:24

Skönt att se att någon har energi att engagera sig i frågan. Det är något som inte stämmer vad gäller skola och barnomsorg i Linghem.

Gäst

#7

2013-12-11 05:17

Är denna nedskärning straffet för den förskolebuss som Linghem blev tilldelad och inte lyckades fylla med ordinarie barn?
Linda

#8 Brev till politiker.

2013-12-11 09:15

Följande brev har idag skickats via email till ansvariga politiker inom barn- och ungdomsnämnden i Linköping. Ansvarig rektorer inom området fortsätter sträva efter att minska personalen. Vad händer om all personal söker sig bort från våra förskolor och skolor i Linghem? Vad händer med barnen idag, när personalen redan är så underbemannade?? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17999822.ab

Linghem
2013-12-11


Till ansvariga politiker i
Barn- och ungdomsnämnden

Det har kommit mig och andra föräldrar i Linghem och Gistad till kännedom att Ni planerar genomföra ännu fler budgetnedskärningar för vårt område. Det har under en längre tid gjorts besparingar och minskats personal, och varje gång har vi tänkt att vi nått smärtgränsen. Men tydligen far våra barn inte tillräckligt illa enligt Er!

Vi har på våra förskolor en fantastisk personal, som kämpar för att göra dagen trygg och rolig för våra barn. Även om de inte själva ger uttryck för sin oro, trötthet eller sina tankar, kan man nu se på dem hur trötta de är framåt dagens slut. De kämpar för att följa alla krav och riktlinjer, samtidigt som de ska finnas nära barnen och kunna erbjuda dem trygg vuxentid när de är ifrån sina föräldrar. Och personalen gör ett bra jobb, trots låg personaltäthet. Tydligen gör de ett för bra jobb, för Ni fortsätter se möjligheter att spara in på dem, och belasta dem ännu mer.

Jag och många föräldrar och anhöriga med mig med barn i i Linghem/Gistad har fått nog! Vi har länge tyckt illa om Era besparingskrav och rektorernas åtgärder som helt saknat förankring i våra barns verklighet. Men nu får det vara nog! Som vi har blivit informerade innebär Era nya sparkrav att förskolorna kommer att förlora ännu mer personal och gå från dagens 6.2 barn/årsanställd till 6.7 barn/årsanställd. Detta ska jämföras med rikssnittet om 5.3 barn/årsanställd och Linköpingsgenomsnittet på 5.5 barn/årsanställd.

Men är det verkligheten? En liten räkning visar att det oftast är mellan 8 till 13 ban per personal. Ibland är det 20 barn på en personal. Det är oförskämt mot våra barn! Hur kan Ni på ett vettigt sett argumentera för detta sparkrav? För denna otroligt låga bemanning? Är ni medvetna om att det fram tills idag varit en rekommendation om 15 barn per avdelning? INTE PER PERSONAL!

Ni utsätter våra barn dagligen för fara! Ni tillåter en farlig miljö, där barnen saknar vuxna som kan se vad de gör och vad som händer! Idag är det upp till 25 barn per avdelning på mina barns dagis. Ljudnivån är hög, barnen är ibland ledsna när vi går hem, berättar om saker som har hänt och att det inte fanns vuxna som såg. Men vi kan inte klandra personalen, de gör så gott de kan. Vi klandrar Er! Ni tillåter en så låg bemanning att personalen tvingas stanna över ordinarie arbetstid för att inte en kollega ska bli ensam med massor av barn mot dagens slut. Inte nog med att riskerar våra barns liv och hälsa, ni driver vår duktiga och omtyckta förskolepersonal på flykt, de söker sig bort från våra förskolor, för att de inte längre klarar att leva upp till Era krav! Ingen vill vara den som är ansvarig den dag det händer något allvarligt. Skäms på Er! Vad gör ni med
våra förskolor och skolor i LInghem och Gistad?

Många av oss har en viss förståelse för att vissa områden får extra resurser och att Linghem/Gistad får ligga lite under kommunens genomsnittliga personaltäthet. Med kommande budgetnedskärning är dock gränsen vida överskriden. Vi accepterar inte denna förändring och kräver härmed att Ni tillför pengar till 2014 års budget. Vi kräver även att ni återbetalar de resurser Ni tagit ifrån oss under en längre tid och låter personalen på förskolor och skola i Linghem få en normal bemanningsnivå! Sluta göra barn illa!

Nu får det vara nog! Förskolepersonalen går på knäna och barnen riskerar hamna i allvarliga incidenter för att det inte finns tillräckligt med personal. Vad ska behöva ske innan Ni förstår att Ni redan har gått för långt? Med detta brev uppmanar jag och många med mig nu Er politiker i Barn- och ungdomsnämnden att ta ert ansvar och stå upp för en rimlig personaltäthet i förskolan! Barnen är Vår framtid, även Er framtid. Och Ni gör dem illa!

Hälsningar
Linda Forsner
Och många andra föräldrar, anhöriga och alla barnen i Linghem och Gistad.

NU RÄCKER DET MED BESPARINGAR! http://www.skrivunder.com/stoppa_forskolebesparingarna
Linda

#9 Vill ni göra mer?

2013-12-11 09:17

Mer än att skriva ert namn här? Skicka gärna själv mail till ansvariga politiker! http://app.linkoping.se/fmannaregister/personer_namnd.asp?NamndID=4

Ni kan också tipsa media, tidningar, radio. Sprid budskapet via mail, facebook, twitter och andra sociala medier.

Jag är så glad för varje namn, varje underskrift. Och jag är Er alla ett stort tack skyldig, för att ni hjälper mig att protestera.

Vänligen
Linda

Gäst

#10

2013-12-11 10:10

det gäller våra barnbarnbarn det är viktigt att dom har en trygg uppväxt marielouise netterstedt
Linda

#11 Brevet

2013-12-11 10:11

har även skickats till borgmästaren och några andra ansvariga inom kommunen.
//Linda
marielou

#12

2013-12-11 10:13

vi tycker att våra barnbarnsbarn har rätt till ett bra dagis utan tanke på pengar
Linda

#13 Alliansen

2013-12-11 13:25

Detta sparkrav, på redan ansträngd ekonomi gällande våra barn i förskola och skolor är genomdrivna av alliansen. Andra alternativ presenterades, men röstades ner, då alliansen anser att man kan fortsätta spara in på oss hr i Gistad och Linghem :-(
(Information från politiker)

Fortsätt sprida vårt budskap, det räcker nu, inga fler nedskärningar i Linghem/Gistad!!

Gäst

#14

2013-12-11 17:27

Har barnbarn på förskolor i Linghem som vi vill ska utvecklas och ha det bra.
Linda

#15 Skolinspektionen?

2013-12-12 08:53

Sitter och funderar på om detta är missförhållanden (för låg bemanning) som ska anmälas till skolinspektionen...
Linda

#16 Säkerhetsansvarig

2013-12-12 08:54

Hans Salomonsson inom kommunen har idag mottagit ett mail och brev via mail från mig...
Linda

#17 Förskoleupproret

2013-12-12 09:23

Linda

#18 Ansvariga för säkerheten!

2013-12-12 12:48

Ansvaret för säkerheten på förskolorna ser ut enligt följande ordning:

1. Förskolechefen; Kristina Hellman

2. Skolområdeschefen; Birgitta Dahlback

3. Chefen för för- och grundskolor; Lars Rejdnell

4. Utbildningsdirektören; Lars Renberg

5. Ordföranden i Barn och ungdomsnämnden; Catharina Rosencrantz

6. Kommunstyrelsens ordförande; Paul Lindvall


Vi på avdelningen Säkerhet och Juridik har inget säkerhetsansvar utan är en stödfunktion i säkerhetsfrågor för alla enheter inom kommunen.

Vänliga hälsningar
Hans Salomonsson
Säkerhetssamordnare
Linda

#19 Barn- och ungdomsnämnden.

2013-12-12 12:57


Kommunala uppdrag, politiker
Barn- & ungdomsnämnden

Namn Parti Uppdrag Ort
Rosencrantz, Catharina M ordf Linköping
Björneke, Jakob S v ordf Linköping
Alsén, Evelina Mp led Linköping
Fejes, Andreas S led Ljungsbro
Landl, Martin William M led Linköping
Mitic, Tanja S led Linköping
Monemar, Anders C led Vikingstad
Moula, Payam S led Linköping
Svalin, Yvonne Kd led Linköping
Tiemori, Samad Fp led Linköping
Undén, Heléne M led Linköping
Amin, Nissan S ers Linköping
Jönsson, Charlotte S ers Ljungsbro
Karlsson, Lars S ers Linköping
Lantz, Agneta M ers Vikingstad
Larsson, Mikael C ers Ljungsbro
Metander, Magnus M ers Linköping
Roth, Åsa S ers Linköping
Rydhagen, Birgitta Mp ers Linköping
Setterberg, Julia M ers Linköping
Wennergren, Åsa Fp ers Vreta kloster
Widerberg, Annie M ers Linköping
Linda

#20 Ytterligare ett brev till ansvarig nämnd:

2013-12-13 06:51

Hej Catharina!

Vi i samverkansrådet (fd föräldrarådet) i förskoleområde Linghem/Gistad har av rektor nyligen blivit informerade om kommande budgetnedskärningar. Kontentan blir att förskolorna kommer att förlora personal och gå från dagens 6.2 barn/årsanställd till 6.7 barn/årsanställd. Detta ska jämföras med rikssnittet om 5.3 barn/årsanställd och Linköpingsgenomsnittet på 5.5 barn/årsanställd.

Vi föräldrar har full förståelse för att vissa områden får extra resurser och att Linghem/Gistad får ligga lite under kommunens genomsnittliga personaltäthet. Med kommande budgetnedskärning är dock gränsen vida överskriden. Vi accepterar inte denna förändring och kräver härmed att pengar tillförs 2014 års budget så att vi kan ligga kvar på 6.2 barn/årsanställd.

Att utbildning och omsorg av allas våra barn kommer att bli nästa års stora fråga i valrörelsen råder det ingen tvekan om. Med detta brev uppmanar vi nu er politiker i Barn- och ungdomsnämnden att ta ert ansvar och stå upp för en rimlig personaltäthet i förskolan!

Mvh

Föräldrarna på förskolorna Himnavägen 149, Tulpanvägen 1, Sparvsångsvägen 100, Trastsångsvägen 71, Sandstensvägen 5

Skickades i veckan, varav ett svar mottagits, dock inte från ordförande Catharina, som inte har svarat på något av all de mail/brev som har skickats.
Linda

#21 Svar från Lars Rejdnell

2013-12-13 06:55

Hej och tack för ditt lite upprörda mail.

Jag har talat med Barn- och ungdomsnämndens ordförande om ditt mail i samband med dagens nämndssammanträde.

Nämnden har inte fattat några beslut som innebär några budgetneddragningar under 2013. Tvärt om så fattades idag beslut om att tillföra medel i resursfördelningssystemet till de allra yngsta barnen (1-2-åringarna) fr o m årsskiftet. Nämndens beslut innebär en förstärkning budgetmässigt motsvarande ca 9-10 tkr per 1-2-åring och år (heltidsplats).

När det gäller din kritik mot Linghemsskolan så har nämnden redan tidigare i år givit Utbildningskontoret i uppdrag att genomföra en total genomlysning av verksamheten. Denna genomlysning genomförs just nu med stöd av en fristående konsult. Dessutom har Skolinspektionen just genomfört en kompletterande tillsyn vid skolan. Vi kommer i början av nästa år ta ställning till kommande rapporters troliga förslag till förbättringsåtgärder

Jag har idag även tagit upp ditt mail med skolområdeschef Birgitta Dahlbeck. Hon kommer att resonera om innehållet med ansvariga förskolechef/ -er.

Med vänlig hälsning

Lars Rejdnell
Barn- och ungdomschef
Linköpings kommun
Linda

#22 Svar till Lars:

2013-12-13 06:57

Hej!

Och tack för svar, det har varit sällsynt av sådana från dem jag skickat till.

Det är bra att det tillförs pengar, det behövs ju uppenbarligen. Dock, oron gäller inte bara de små barnen. Det gäller barnen 3-6 år också, som idag är mellan 20-25 barn per grupp med oftast högst två personal tillgängliga. Är de fler är det alltid någon som behöver komma ifatt med det allt mer betungande administrativa arbetet.

Vi oroar oss för de större barnen också. Som behöver tillsyn och vägledning och trygga relationer de också. De är också små barn.

Bara ta som exempel att det hänt att de tagit sig över staketet när de är ute och leker. Gården är stor, jättefin. Men staketet sitter bakom en kulle runt hela gården och personalen är för få för att kunna se hela gården. Bara en sådan sak, att detta påtalats i flera år, utan att staketet flyttas. Och nu ska personalen minska ännu mer.

Jag är väldigt orolig och mycket upprörd! För trots att pengar tillförs har vi inte sett dem hamna i Linghem ännu, vi har bara fått minska personalen de sista åren. Det är uppenbarligen något annat område som får mer resurser. Och det är sorgligt! Att vi ska behöva känna oss bortprioriterade!

Så bra att skolinspektionen ser över Linghemsskolan. Kanske de ska se över förskolorna och Himnaskolan sedan också?

Vi längtade efter att flytta till Linghem, och vi har trivts så bra här! Men ur barnens synpunkt verkar det har varit ett misstag att flytta hit. Och det känns så sorgligt! Linghem är vårt drömhem! Barnens också. Vi vill inte behöva flytta härifrån pga stora brister inom förskola och skolväsendet. Det är det som kommer följa, om man fortsätter se Linghem som en nedskärningsmöjlighet.

Jag hoppas Kristina Hellman, ansvarig rektor hos oss, snart kan komma med annan information än att personalen ska minskas ytterligare efter nyår. För än så länge är det den information vi har fått.

Vänligen
Linda Forsner
Linda

#23 Svar från Paul Lindvall:

2013-12-13 06:58

Hej Linda,

Tack för dina mejl. Du har nu fått ett svar av Lars Rejdnell. Av det svaret framgår tydligt att dina frågor och din oro tas på stort allvar. Det är bra.

Mvh

Paul

Paul Lindvall
Kommunstyrelsens ordförande
Linköping

Gäst

#24

2013-12-14 23:03

Skolinspektionens granskning tog ju 2011-2012 upp barngruppernas storlek och sammansättning i sin rapport. Vad hände med det?
Linda

#25 Mailkonversation med Catharina;

2013-12-17 21:19

Hej!
Tack för mail! Jag har läst både mail och brev angående förskolan i Linghem/Gistad. Jag har bett om information av ansvarig skolområdeschef kring vad det är som föranlett er starka reaktion. Vi har inte lagt några besparingar på förskolan överhuvudtaget. Tvärt om satsar vi nu 5,8 mnkr på de allra yngsta 1-2 åringarna dessutom omfördelar vi 19 mnkr, också till de yngsta barnen. Det blir alltså en förstärkning av resurser till de minsta. Du skriver om 20 barn på en personal. Jag kommer att be om ordentlig information om hur det ser ut med bemanning och personaltäthet. Jag vet att du fått svar via mail av Lars Rejdnell men jag vet inte om du också fått svar av ansvarig förskolechef och skolområdeschef med anledning av dina mail.
Jag har också sett att ni oroar er för ett staket som borde flyttas. Jag kommer att be att fåinformation om detta också. När det gäller Linghemsskolan vet jag att Lars Rejdnell redogjort för den genomlysning och de nyanser som nu göra. Vi får avvakta va den ger innan vi fatta beslut om åtgärder kring detta.
Med vänlig hälsning
Catharina Rosencrantz
_____________________________________________________

Hej Catharina!

Tack för ditt svar! Jag har också nu förstått att det inte handlar om minskad budget, utan snarare ett beslut av ansvarig rektor att minska på personaltätheten, för att hålla budget. Det oroar inte oss föräldrar mindre dock. Idag är det en trött personal vi ser, och vi märker också att barnen är mer livliga vid hämtning, vilket jag själv tror kan bero på fler barn och mindre personal. Vi har väldigt stora barngrupper här i Linghem! Vi hoppas innerligt att vi åtminstone får behålla den personaltäthet vi har nu och att ansvarig rektor tänker om, för det är min starka övertygelse att detta inte kommer att sluta bra, om planerna finns att dra ned på den ordinarie personalen.

Hur ser det ut framöver mer planer om att bygga/öppna fler förskolor i Linghem?

Vänligen
Linda Forsner