STOPPA FÖRSKOLEBESPARINGARNA

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition STOPPA FÖRSKOLEBESPARINGARNA.

Linda

#26 Stora grupper, lite personal...

2013-12-17 21:21

Jag har nu från olika håll fått höra att Linköpings kommun är bland de sämsta i Sverige vad det gäller förskole- och skolmiljöer. Det gör ont i mig! Här har vi störst barngrupper och lägst personaltäthet, verkligen ingen bra kombination!!! Kan Linköping vända och bli en mer barnvänlig kommun??
Linda

#27 Lars Rejdnell

2013-12-17 21:25

Hej!

Det brukar vara bättre med dialog. Det ökar möjligheterna till förståelse och delaktighet.
Även om nu nämnden i torsdags beslutat att tillföra medel till förskolan så behöver man vid flera förskolor ändå volymanpassa dvs anpassa anslagen för de barn som finns mottagna vid de olika förskolorna till den personalbemanning som möjliggörs. Detta betyder att man kommer att genomföra volymanpassningar åt båda hållen (såväl plus som minus).

Någon kontroll av förskoleverksamheten i Linghem planeras enligt känd information inte att genomföras av Skolinspektionen i dagsläget.

Med vänlig hälsning

Lars Rejdnell
Barn- och ungdomschef
________________________________________________________

Hej Lars!

Tack för ditt svar! Jag har förstått att det inte handlar om minskad budget i Linghem, utan snarare ett beslut av ansvarig rektor att minska på personaltätheten, för att hålla budget. Det oroar inte oss föräldrar mindre dock. Idag är det en trött personal vi ser, och vi märker också att barnen är mer livliga vid hämtning, vilket jag själv tror kan bero på fler barn och mindre personal.

Vi har väldigt stora barngrupper här i Linghem! Vi hoppas innerligt att vi åtminstone får behålla den personaltäthet vi har nu och att ansvarig rektor tänker om, för det är min starka övertygelse att detta inte kommer att sluta bra, om planerna finns att dra ned på den ordinarie personalen. Hur kan det vara rimligt att minska personaltätheten när vi har bland de största barngrupperna, efter vad jag har förstått?

Hur ser det ut framöver mer planer om att bygga/öppna fler förskolor i Linghem?

Vänligen
Linda Forsner
Linda

#28 MP

2013-12-17 21:32

Hej Linda!

Tack för ditt brev och engagemang! Vi i Miljöpartiet håller absolut med er om att det behövs förstärkningar till förskolan i form av mer personal samtidigt som barngrupperna minskas. I vårt budgetförslag tillsatte vi 15 miljoner kr mer per år till förskolan jämfört med Alliansen.

Vi som sitter i Barn- och ungdomsnämnden för Miljöpartiet har tillsammans med vår gruppledare Nils Hillerbrand bland annat skrivit en motion om att utreda lämplig minimibemanning och maxtak för antalet barn i barngrupperna och inrättande av en årlig revision av kommunens förskoleavdelningar, en motion vi tyvärr inte fick stöd för i något annat parti, men väl av Barnverket, som även skrev en mycket positiv replik på vår debattartikel i frågan för ett par veckor sedan. Så sent som förra veckans kommunfullmäktige ställde vi även en fråga till ansvarigt kommunalråd om nedskärningarna i omsorgen.

Förskoleuppropet i Linköping är andra som engagerat sig i frågan. Du hittar dem på Facebook.


MVH

Evelina Alsén (MP), ledamot
Barn- och ungdomsnämnden

Birgitta Rydhagen (MP), ersättare
Barn- och ungdomsnämnden
Linda

#29 Lärarförbundet.

2013-12-17 21:37

Hej Linda,

Lärarförbundet har tagit väldigt allvarligt på situationen i vår kommun. Vi har senast i förra veckan lämnat ett föreläggande om arbetsmiljöåtgärd till Utbildningsförvaltningen, och då inte särskilt för Linghem utan för hela kommunen. Tyvärr är situationen lika allvarlig överallt. Vi ser att förskolorna har för stora barngrupper, vi ser att fritidshemmen har om än mer pressad situation. Vi ser att lärare har en enorm arbetsbörda inom alla verksamheter. Detta har påtalats för kommunen och nu är ärendet lämnat till Arbetsmiljöverket. Just nu väntar vi på att få svar av dem.

Det du kan göra som förälder är att anmäla kommunen till Skolinspektionen. Kommunen har redan idag fått synpunkter därifrån, men vad vi ser är ännu inget gjort, tyvärr. Makten ligger hos de som har pengarna och det är politikerna. Ytterst är det kommunfullmäktige som äger beslut om hur pengarna ska fördelas.

Jag blir jätteglad när jag ser att föräldrar börjar agera. Själv har jag också barn i förskolan, så jag är berörd även så.

Hjälps vi åt och trycker på från olika håll, kan vi få till en förändring. Hoppas Corren snappar upp ditt brev och gör en nyhet av det. Opinionsbildning är det bästa sättet att påverka politikerna, och det är särskilt sant just nu, eftersom det är val nästa år.

Jag vet inte om detta är svaret som du hoppades på, men jag hoppas att vi kan fortsätta kämpa ihop. I vår avdelning har vi en särskild grupp som engagerat sig i frågan kring minskade barngrupper i förskolan.

Hör gärna av dig igen!
Sandra Wahlström
Ordförande
Linköpings lokalavdelning
Lärarförbundet