Bättre busstrafik i Utby

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bättre busstrafik i Utby.


Gäst

#126

2013-10-09 16:40

Är beroende av bussen för att kunna ta mig till skolan...

Gäst

#127

2013-10-09 16:50

Väldigt många människor är beroende av den här bussen för att kunna ta sig in till sta'n, främst äldre och barnfamiljer. Ska en äldre person tvingas gå flera kilometer för att ta spårvagnen?
Marika Örbom Ernevi

#128 58:an

2013-10-09 20:18

Varför försämra? Jag åker från Fältspatsgatan
och kan ta mig hela vägen till praktiken.
58:an funkar bra. Men är ofta överfulla både morgnar & eftermiddagar.
Att det blir fullt i Brunnsparken är inte passagerarnas fel.
Utan Västtrafik, borde börja titta över sin planering!
Gunilla

#129 Bättre planering efterfrågas

2013-10-14 17:00

Alltså Västtrafik. Sprid ut avgångarna på buss 58 och 519. De går ju mer eller mindre samtidigt på kvällarna från city och Bellevue. Ska det vara så svårt. Det blir ju väldigt långa väntetider till nästa buss. Och det är inte roligt att stå på vindpinade Bellevue när det är mörkt. Det borde verkligen vara bättre trafik, inte sämre, så som Västtrafik förespråkar.Illa

Gäst

#130 Re: Kloka tankar

2013-10-15 09:41

#29: Rickard Nordin (C) - Kloka tankar

Hej Rikard Nordin!

Hur går det med att påverka i Kollektivtrafiknämnden? Du skriver att du ska ta med dig det här till dem. Ser fram emot att höra vad ni kommer fram till och hur just ni har försökt att ändra på beslutet.

Hälsningar 
Madeleine Bäckström


Gäst

#131

2013-10-22 09:28

Hur kan Vässtrafik ens överväga denna omdragning? 58:an är ju ständigt, i flera timmar både morgon och eftermiddag, så överfull att bussen är fullpackad av stående resenärer. Varje gång jag åker ser jag både gamla, barn och gravida som tvingas stå. Bussen är så packad att det tar ibland flera minuter på hållplatserna för att folk ska tränga sig av och på. Det som förbluffar än mer är att jag som bor i Gärdsås/Bergsjön märker att majoriteten av resenärerna går på/av i Utby-området. (Vad är nästa steg, att när man tagit bort Utby från linjen plocka bort hela 58:an för att det då är för få som reser?) Att å ena sidan tala varmt för att folk ska resa mer kollektivt men sedan försämra kollektivtrafiken genom indragna linjer eller påtvingade byten vilket ju i praktiken (om än inte alltid i teorin) ALLTID innebär längre restider och krångligare resor, det rimmar så fruktansvärt illa och känns som ett hån mot oss resenärer. Med tanke på att både spårvagnar och bussar saknar kapacitet för antal resande, så är bytena något man verkligen vill undvika, eftersom det ska trängas av och på, och man får sällan en sittplats om man inte åker i stort sett från linjens start.

Gäst

#132

2013-10-24 06:47

Bra att ni säger till på något som gott FEL.
Vi vill ha vår buss som den går nu.
Annat vore fel.

Hälsningar Bengt Nordberg
ART

#133 Buss 58

2013-10-24 06:51

Att ändra på buss 58 är ett svek mot oss UTBY- bor. Tänk till och gör rätt!

Gäst

#134

2013-10-24 07:15

Buss 58 är bra i sin nuvarande sträckning.
Att ändra är en klar försämring.

Hälsningar Birgitta Nordberg

Gäst

#135

2013-10-24 08:58

Det skulle vara en självklarhet för politikerna i Göteborgs stad att BYGGA UT busslinjerna för att få folka att bli positiva till trängselskatten.
Att ha en busslinje med den sträckningen som 58:an har idag är något att vara stolt över. Såå bra att slippa byten när man skall tvärs genom stan eller till Sahlgrenska! Var rädd om 58:an. Fler bussar - inte färre!

Gäst

#136

2013-10-24 17:25

Trist att buss 58 endast ska gå till Nils Ericssons terminalen(baksidan förmodar jag).
I dagsläget är det faktiskt så, att väljer man att åka spårvagn från centrum till SKF eller Bellevue (som Västtrafik vill att man ska göra i framtiden), får man ofta vänta länge på nästa buss. Varför? Ju, för att när bussen väl kommer...Ja då kommer ALLA bussarna 58, 519 och 167 på en och samma gång. Idiotiskt!

Gäst

#137 Re:

2013-10-24 17:36

#39: -

Håller med till 100%

Undrar vad de har mellan öronen de som planerar busstiderna.

Johan

#138 Arg och irriterad på Västtrafik

2013-10-25 07:00

Planerarna på Västtrafik gör ett katastrofalt dåligt jobb. Alla bussarna som trafikerar Utby (58, 167 och 519) går mer eller mindre samtidigt. Sen blir det att vänta, länge, tills nästa gäng bussar kommer. Det är oacceptabelt. Det är mycket därför jag irriterar mig enormt på försämringarna de ska göra på buss 58. Vi borde kräva bättre planering av Västtrafik. Försämrar man måste man också göra något för att underlätta för resenärerna.
Maila och ring till Västtrafik och klaga, är min uppmaning.

Gäst

#139

2013-10-26 05:18

58:an måste vara kvar. Arbetar i Västra Frölunfa och har redan
lång restid. Förbättra inte försämra.
ROLF

#140

2013-10-27 10:56

byt ut västtrafiks ledning och tag kontakt med Jan Carlzon(kommer ni ihåg SAS.Han kan organisera.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-10-27 10:57



Gäst

#142

2013-10-27 20:49

Försämra INTE busslinje 58.

Gäst

#143

2013-10-27 20:53

Om busslinje 58 försämras måste jag ju ta bilen igen.

Gäst

#144

2013-10-28 15:03

Ja det är ju kanon och åka med 58 ända in till centrum man slipper onödiga byten som oftast brukar sluta med att man missar bytet med 25 sekunder och påföljd är att vänta en kvart eller längre. Behåll 58 som den kör nu skulle dessutom vilja att den gick minst 3 gånger i timmen

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-10-28 16:47



Gäst

#146 Re:

2013-10-28 16:50

#82: - Lägg till de två-tre halvtomma bussar på linje 17 som brukar passera under tiden som man väntar på en försenad och (alltid) överfull buss 58 vid Centralen eller Svingeln.

 


Gäst

#147

2013-10-28 22:26

Vill bara säga att det är lika illa för oss som bor i Askim detta är den enda direktförbindelsen till stan. Vi måste våga och sätta våra ungdomar på en buss och dom ska inte behöva stå på marklandsgatan och vänta, vänta , vänta för det är ju aldrig så att man inte ska behöva vänta....Lika illa för alla gamla som inte orkar gå av och på och stå o vänta. Dom behöver dessutom komma upp till sahlgrenska utan o behöva byta och detta eviga väntande. Men västtrafik visar med all största tydlighet att man fullständigt skiter i oss här ute i väster för det enda man gör här är att dra in bussförbindelser eller försämrar dom... Inte konstigt att vi kör så mycket bil för faktum är att det finns inget annat alternativ. Märkligt faktiskt att Göteborgs stad går med på det här med tanke på att dom säger att dom vill att vi ska åka mer kollektivt...
Så sluta och ta våran buss ifrån oss ni har redan gjort detta en gång och det fungerade inte!!!!


Gäst

#148

2013-10-29 08:37

Bussen skall i värsta hand gå till Centralstationen.

Gäst

#149

2013-10-29 08:49

Det är många äldre människor som bor i Utby och bussarna är ofta överfulla.buss 16 som går till Lindholmen har mycket bättre turtäthet ex.och där är många yngre....
Trött på totalknökade bussar!!!!!

#150

2013-10-30 09:39

Hå hå, ja, ja, så urjäkligt det är att ta sig till och från jobbet nuförtiden, häromsistens var det så jämrans KNÖTT på buss 58 att jag aldrig fick tillfälle att stämpla ens, Sillburkspackad!!!!! FASANSFULLT!!!! Utby skulle behöva en stombuss....samma sträcka som nu...