Bättre busstrafik i Utby

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bättre busstrafik i Utby.


Gäst

#76

2013-09-28 14:53

58!
orolig för mitt jobb

#77 Måste jag byta jobb nu?

2013-09-29 09:14

Jag är nyinflyttad till Utby. Jag jobbar i Frölunda och den enda möjlighet jag har att ta mig till jobbet är via ett snabbt byte i Brunnsparken från buss 58 till buss 50. Då jag har ca 2-3 minuter på mig vid bytet i brunnsparken så kommer detta bli en omöjlighet för mig ifall bussen nu kommer stanna vid centralen. Jag kommer inte hinna springa. Mina alternativ är att ta en buss tidigare (30min tidigare då de går så sällan) Sedan sitta inne i Brunnsparken på morgonen i 25-30 minuter för att vänta på bussen. Under vintertid i minusgrader känns detta inte som ett bra alternativ och då undrar jag....ska jag behöva byta jobb??? Nej tack!
Maria

#78

2013-09-29 17:19

Håller med alla skribenter om att Utby behöver en utökning till och från centrala Göteborg, inte en försämring. Senaste veckan har jag hämtat olika familjemedlemmar åtta gånger på Bellevue för att det inte funkat med bussarna. Inte okejVästtrafik!

Gäst

#79

2013-09-29 18:36

Vi behöver tätare bussförbindelser mellan Utby och centrum i stället för att ta bort den linjen som många utnyttjar. Vad tänker ni på Västtraffik? Vi ska lämna bilen hemma och använda kommunal traffik, och nu planerar ni ta bort en av två alternativ vi har 58:an och 519. Skärpning!!!

Gäst

#80

2013-09-29 18:44

Förbättra istället för att försämra

Gäst

#81

2013-09-29 18:46

Vi vill ha bättre inte sämre förbindelser till centrum

Gäst

#82

2013-09-29 20:03

Hur många spårvagnslinjer går det inte till Kortedala för att inte tala om nästan tomma extrabussar på eftermiddagarna (linje 156 och 159!) samtidigt som vi i Utby ska trängas på en enda busslinje!? Vi är helt hänvisade till denna enda buss 58! Och varför går inte extrabussen 67 verkligen hela vägen upp genom Utby i st f att vända vid Österlyckan?! De som bor där kan ju även ta linje 59! Dags att tänka till i stället för att försämra det ytterligare.
Själv arbetar jag vid Avenyn och har under snart 20 års tid välsignat att buss 58 går just uppför Avenyn! Ska ni även dra in andra linjer med långa bussar genom sta´n eller är det just bara linje 58 som ska drabbas. Buss 58 är redan en linje som Västtrafik glömt! Se till att förbättra i stället för att försämra!

Gäst

#83

2013-09-29 22:34

Om man är tvungen att gå ända till Nils Ericson-terminalen för att ta 58:an, så blir det långt att kånka

på tunga grejer man köpt i Femman! Knöligt att bara åka en hållplats för att byta vid NE-terminalen

blir det också, och åh vad jag är trött på att ALDRIG få sitta på bussen till jobbet, 58:an är totalt knökfull!


Gäst

#84 Re:

2013-09-29 23:41

#83: -  

 Tillägg: ...för att byta vid NE-platsen eller Drottningtorget ska det va...och så får man gå en bra bit till 58:an på det kan man tänka sig...

Magnus

#85 Västtrafik ljuger

2013-09-30 06:46

Västtrafik ljuger. I en kommentar skriver Västtrafik att Utby har bussförbindelser var 5:e minut. Det är lögn. Vi som bor vid Ungbrodersgatan har endast busstrafik var 15:minut i högtrafik och 30-minuterstrafik under större delen av dagen och hela helgen. Det är knökafullt för det mesta. Kollektivtrafiken är eftersatt i Utby och har varit det i alla år. Västtrafik sköter inte sitt arbete. Här finns många som skulle vilja ställa bilen för miljön skull. Men med den dåliga kollektivtrafiken är det inte möjligt. Vi blir tvingade att köra bil. Skärpning Västtrafik. Behålla buss 58 genom centrum och utöka turtätheten istället.

Gäst

#86

2013-09-30 09:57

Om problemet är antalet kollektiva fordon som ska passera hållplatsen vid Brunnsparken (närmast Nordstan) finns ju två lösningar - dels att flytta hållplatsen till andra sidan Brunnsparken (närmast Arkaden), dels att låta bussen gå runt Nordstan och flytta hållplatsen till Östra Hamngatan (vid Gustav Adolfs Torg)

Gäst

#87

2013-09-30 12:47

Stadsdelen som västtrafik har glömt! I dag har vi sämre turtäthet till centrala Gbg än boende i kranskommuner - Partille, Kungälv.... Åkte i dag (måndag) 13.10 från SKF, bussen kommer i tid fullknökad, fyra barnvagnar, två dramaten, stora resväskor, så ser det ofta ut för oss Utbybor oavsett vilken tid på dagen resan görs. Det är jobbigt och svårt att balansera med matkassar i svängarna eftersom det finns flera rondeller utmed Utbyvägen, det är ingen behaglig avkopplande resa precis. Fram för förbättrad kollektivtrafik gärna stombuss för oss Utbybor med ökad turtäthet och förbindelse med centrala stan ( ex via centrum, Sahlgrenska till Linneplatsen)

Gäst

#88

2013-10-01 07:44

Buss 58 är en smidig och bra linje som går en riktigt bra väg genom centrala Göteborg - trots att den alltid är full och ofta sen!

Gäst

#89

2013-10-01 08:52

Detta påverkar även Askim och Sisjön! Bra initiativ!
Rebecca

#90

2013-10-01 12:27

Buss 58 måste förbättras, inte försämras!

Gäst

#91

2013-10-01 14:44

Ja det får bli bilen till stan om 58 ska köra till
Den avsides sluthållplatsen ! Vilken urusel kollektivtrafikpolicy !
Ta bort ett par spårvagnar i stan kanske ? De blockerar trafiken
Som inte kan komma fram!...
Stadsbo

#92 Buss 58

2013-10-01 14:48

Jamen Kviberg och Utby är väl avlägsna förorter till Göteborg.
Ni kan väl ta bilen, det går snabbare. Så bidrar ni till den goa luften
I vår kära stad!
Varför skulle västtrafik serva förorterna med bra kollektivtrafik ?

#93 Re: Buss 58

2013-10-01 14:53


Gäst

#94

2013-10-01 18:38

Utgår ifrån att detta är en medveten strategi för att få in mer pengar på trängselskatten.

Gäst

#95

2013-10-02 07:04

Hur kan man ens fundera över denna ändring? Snarare skulle linjen utvecklas ännu mer! Högre kostnad för att åka och mindre turer? Kanske dags för västtrafik att utvärdera sin utvecklingsavdelning.

Gäst

#96

2013-10-02 15:27

Helt nödvandig! Helt berättigad!

Gäst

#97

2013-10-02 21:26

Kanske Västtrafik bara vill väl (?), att man som utbybo ska ha kvar den där (mysiga??) lantliga känslan som folk som bodde här för hundra år sedan måste ha haft.

 Synd bara att det är så lagom "mysig, lantlig känsla" på 58:an vid rusningstid.....kommunikationerna när det gäller Utby i övrigt är annars (nästan?) som på landet.


Gäst

#98

2013-10-02 21:58

Busstrafiken idag inte bra för oss Utbybor. Bussen är alltid fullsatt när den når Utby. Tur-
tätheten för dålig. Det är helt oacceptabelt om
förändring sker till ännu sämre än idag. Vill
Västtrafik inte att vi skall resa kollektivt?

Gäst

#99

2013-10-03 15:57

Enligt min granne har Västtrafik tidigare planerat att 58:an bara skulle gå till Olskrokstorget, men det blev för mycket protester.
Anna-Lisa & Gundel boende i utby!

#100 Trafik omläggning av buss linje 58

2013-10-04 12:37

Hej västtrafik/kollektiv trafiken. Denna nya ändringen av trafik omläggningen för buss linje 58 kommer att innebära mer byten och längre tider för oss resenärer i denna stadsdel av göteborg. I dagsläget är det redan en rätt ansträngd linje med oftast fullsatta bussar vilken tidpunkt än på dygnet det gäller förrutom helgerna. Följden av detta är att flera människor kommer att ta sin bil till jobbet i framtiden. Lösningen av problemet att införa "stombussar" på den nuvarande linjen istället så att flera människor får plats på bussarna och att den går som vanlig via brunnsparken.